Nye Dura Ace og Ultegra er 12-delte, trådløse og kun elektroniske
Shimano lanserer sine nye Ultegra og Dura Ace-grupper parallelt. Begge får trådløs giring, 12-delt kassett, bedre bremseklaring og integrerte wattmålere.
12-DELT OG NYE HJUL: Både Dura Ace og Ultegra blir nå både 12-delt og delvis trådløs.
Lesetid: 9 minutter
Nå er det enda mindre grunn til å velge Dura Ace over Ultegra enn noen gang tidligere. Dura Ace og Ultegra har nesten identiske muligheter og funksjoner. Også Ultegra får nå egen wattmåler-krank. Begge gruppene kommer også med tilhørende hjulsett i karbon.
Forskjellene mellom Ultegra og Dura Ace er nå mindre enn noen gang. Ikke bare er gruppene nå identisk når det kommer til ergonomi og funksjon, de er også likere rent utseendemessig enn noen gang tidligere. Dura Ace er svart og blank, mens Ultegra-delene er noe mattere og har et litt grålig skjær i det svarte. Vekt-forskjellen mellom de to gruppene er også noen få gram mindre enn i forrige generasjon. Interessant nok er både Dura Ace og Ultegra-gruppene noe tyngre enn sine forgjengere, totalt sett.
Det har ligget i kortene at en ny Dura Ace-gruppe var på vei fra Shimano. Mens Campagnolo og SRAM har hatt 12-delte girsystemer i flere år allerede har Shimano latt vente på seg. Nå lanserer Shimano til gjengjeld både Ultegra og Dura Ace i tolvdelte versjoner på likt. Samtidig kan vi konkludere med at mekaniske gir på toppnivå er et tilbakelagt kapittel. Akkurat som SRAMs sine toppgrupper kommer Shimanos nye girsystemer kun i elektroniske versjoner.
Ikke bare er de nye girgruppene 12-delte, de har også trådløs kobling mellom girhendlene på styret og selve girvekslerne.
Mye spenning var knyttet til om Shimano kom til å følge etter SRAM og sine egne terrengsykkelgrupper å utstyre nye Dura Ace og Ultegra med et tier-tannhjul i kassetten. Shimano har valgt å holde på 11er-tannhjulet, men det kan se ut som om de tar i bruk et boss som minner MicroSpline-bosset fra terrenggruppene sine, men som har større diameter da det ikke trenger å passe til et lite ti-tenners tannhjul. Shimano har likevel laget kassetten slik at du kan bruke hjulene du allerede har med HG-boss til 11-delte kassetter.
Kun delvis trådløst
Shimano har måtte jobbe seg rundt SRAMs patent med separate batterier på selve girene og har valgt å knytte sammen bakgir, frontgir og batteri i rammen med ledninger. Overføringen av signaler fra girhendlene på styret til girene foregår da trådløst. Selve sentralen for mottak av radiosignalene og lading av batterien sitter nå i bakgiret. Her er også justeringsknappen og batteriindikatoren plassert.
Ledningen mellom girene og batteriet er tynnere enn på tidligere generasjoners Di2-gir.
Hverken Dura Ace eller Ultegra vil i 12-delte versjoner bli tilgjengelig i mekaniske varianter. Det er kun elektroniske gir som gjelder fra Shimano nå.
Shimano hevder at overføringen av signaler fra hendlene til girene nå går mye fortere enn på tidligere Di2-versjoner. Overføringstiden skal være redusert med 58% for signaler til bakgiret og med 45% til signaler til frontgiret. Selv om prosenttallet er høyt er det brøkdeler av et sekund vi snakker om her. Shimanos Di2 var allerede i forrige generasjon lynraskt på å skifte gir når vi trykket på knappene på styret.
Shimano sier de bruker en egen chipskrets for å sikre at signalene ikke kan forstyrres og at gir-skiftene skal foregå med absolutt pålitelighet. BT-DN300 batteriet som gir strøm til girene skal vare minst 1000 kilometer mellom hver lading.
Selve girhendlene bruker nå CR1632-batterier. Dette er små knappe-batterier som tross sin minimale størrelse på mindre enn 10 mm i diameter skal gi Shimanos girhendler strøm nok til å vare i 1,5 år. Ønsker du å maksimere batterikapasiteten kan nye Dura Ace leveres i en fullstendig kablet versjon. Denne øker batterikapasiteten til girene med 50%.
Shimano har altså flyttet ladeport, batterilys og justeringsknapp til bakgiret. her sitter også indikatorlyset for om giret er i Synchro-shift-modus eller vanlig tohåndsmodus.
Ny hendelfasong
Shimano hevder at de har studert og hentet inn informasjon fra mange proffer og har konkludert med at syklister nå holder litt annerledes i styret enn vi gjorde før. De har endret fasongen på gir- og bremsehendlene deretter. Shimanos nye Dura Ace og Ultegra-hendler har fått noe større tupp å holde i, samt noe lenger håndtak ut fra styret. Dette kan gjøre det enklere å innta en aerodynamisk brudd-stilling nå som det er forbudt å ha albuene på styret i ritt. Toppen av hendlene er vinklet noe innover. Tilgangen til gir og bremser skal være like god fra nede i bukken. Shimano har også økt avstanden mellom girknappene på hendlene for å gjøre det lettere å skille knappene med kalde hender eller med hansker.
At det ikke lenger er noen ledninger fra hendlene gjør det lettere å montere disse på dagens integrerte styreoppsett. Bremseslangene må likevel fortsatt tres gjennom styre, stem og ramme som før.
Shimano har oppdatert E-Tube-appen og her kan du justere alt fra girhastighet, om du ønsker såkalt synchro-shift eller ikke og om du ønsker å legge til ekstra girknapper og koble systemet til sykkelcomputeren din. Mange tredjeparts computere kan vise Shimanos Di2-informasjon på skjermen. Nå vil dette fungere også uten en ekstra sender, slik man måtte bruke på forrige generasjon Di2.
Girhendelen for Dura Ace og Ultegra er nesten identiske. Dura Ace-hendlene veier 350 gram. Ultegra-hendlene veier 382 gram.
Fortsatt med 11-tenner på topp
Shimano har i motsetning til SRAM og Campagnolo ikke valgt å tilby kassetter med noe mindre tannhjul enn et med 11 tenner. Likevel har Shimano valgt å gå over til å bruke et boss som ligner MicroSpline på baknavet for å få plass til kassetten. MicroSpline-boss kjenner vi allerede fra Shimanos 12-delte terrenggrupper. Shimanos nye landeveis-boss for 12-delt har større diameter og vil følgelig ikke kunne brukes med kassetter med 10er tannhjul som minste. Shimano har likevel klart å lage kassettene slik at vil passe på dine gamle hjul med HG-boss til 11-delte kassetter.
Samtidig har de justert kassettene slik at de skal gire enda raskere og mer presist i midten av kassetten - mellom 6. 7. og 8. tannhjul. Dette for å ytterligere rendyrke Shimanos kjennetegn med silkemyk og sømløs girfølelse og tett avstand mellom viktige tempogir.
Rampene på kassetten som hjelper kjedet å gå fra ett tannhjul til det neste skal også ha blitt tilpasset slik at du skal kunne gire med enda mer kraft i pedalene og med enda mindre knasing og hakking enn tidligere.
I tillegg til å legge til en 11-34-kassett for lettere gir i bratte bakker har Shimano også laget en krank med 54-40-drev for ekstra høy fart i spurter og på tempoetapper.
Selve frontgiret er gjort mindre og lettere. Bakgiret har fortsatt såkalt Shadow +-fasong, som sitter tettere under kassetten for å være mindre utsatt for slag i velt.
Tre krankalternativ kommer som standard - 50/34 - 52/36 og den nye 54/40-kombinasjonen. Alle krankene er tilgjengelig med eller uten wattmåler og i lengder fra 160 til 177,5 mm.
54/40-kombinasjonen og 177,5 mm lengde er kun tilgjengelig på Dura Ace-nivå, ikke på Ultegra. Shimano har valgt ikke å gå for en 10-er i kassetten og heller satse på større krankdrev. Målinger viser at det er noen watt å spare på store tannhjul og mer åpen vinkel for kjedet. Når kjedet må brette seg rundt mindre tannhjul øker friksjonen. Dette er også noe av grunnen til at vi ofte har sett at SRAM-sponsede profflag har valgt å bruke store krankdrev og unngått å bruke det minste tannhjulet i kassetten.
Ved å gi Dura Ace og Ultegra en egen kassett-standard, ulik MicroSpline i terrenggruppene kan det virke som om vi går glipp av fremtidige muligheter til å kombinere disse gruppene med terrengkassetter og evt nye elektroniske terreng- og gravel-gir i fremtiden. Men kanskje har Shimano en 12-delt GRX-gruppe til gravel også på gang. Dette vil nok uansett ta minst to år før vi får svaret på.
Ultegra-kranken med wattmåler veier 716 gram mot 754 gram for Dura Ace. Forskjellen ligger i at Dura Ace-kranken er stivere og dermed litt tyngre.
Skivebremser med bedre klaring
Selv om det ikke står noe spesifikk info i pressematerialet fra Shimano om felgbremser, ligger det ved bilder av og priser for slike i pressepakken. Informasjonen fra Shimano handler likevel kun om skivebremser.
De nye gruppene får skivebremsteknologi hentet fra Shimanos terrengsykkelbremser, såkalt Servo Wave-teknologi. Dette gir kortere vandring på bremsehendlene, samtidig som Shimano har klart å øke avstanden mellom bremseklossene med 10 prosent. Dette skal minimere muligheten for subbing og ulyder og øke kontrollen på bremsene. Mange har opplevd at bremsene subber etter lange utforkjøringer der bremsvæsken har utvidet seg, eller hvis støv og grus kommer inn mellom skive og klosser.
Den økte avstanden mellom bremseklossene skal også forbedre kjølingen av bremseskivene, noe som også begrenser uling og øker kontrollen ytterligere. Med litt ekstra margin mellom bremseklossene vil det være lettere å justere bremsene til ikke å subbe, også hvis selve bremseskiva har blitt litt skeiv.
Vedlikeholdet av bremsene er også forenklet. Nå skal det være mulig å lufte bremsene uten å løsne kaliperen fra rammen. En separat lufteport og lufteskrue sikrer enkel lufting av bremsene. Dette er nok minst like kjærkomment for amatøren som lufter hjemme som for proffmekanikeren som står i en sverm av mygg utenfor et ungdomsherberge i Frankrike midt under Tour De France.
Det er verdt å merke seg at de nye Dura Ace og Ultegra-gruppene ikke er noe lettere enn forrige generasjon. De er ørlite grann tyngre - 11 gram tyngre for Ultegra, 35 gram tyngre for Dura Ace.
Nye, slangeløse hjul
I tillegg til de nye gir- og bremsesystemene lanserer også Shimano tre helt nye hjul - både på Dura Ace og på Ultegra-nivå.
Hjulene som har forskjellige felgprofiler, C36, C50 og C60 er alle tilpasset bruk av slangeløse dekk. Felgene har 21 mm innvendig bredde og dekkant-hake for sikker kobling mellom dekk og felg.
C36 er de letteste hjulene beregnet på klatringer og harde fjelletapper. I Ultegra-versjon veier dette hjulsettet 1488 gram, mens det i Dura Ace-versjon veier inn på lette 1350 gram.
C50-hjulsettet er beregnet på allsidig bruk og veier 1570 gram for Ultegra og 1461 gram for Dura Ace.
C60-settet skal være det mest aerodynamiske i samlingen. Dette veier 1649 gram på Ultegra-nivå og 1609 gram på Dura Ace-nivå.
Alle felgene har 21 mm innvendig bredde og profilene er like for Ultegra og Dura Ace.
Dura Ace-navene kommer også med et spesielt boss med det Shimano omtaler som Direct Engagement. Dette består av to deler som kobler seg sammen, snarere enn paler og hakk som tidligere Shimano-hjul har benyttet. Navene skal også være 45 gram lettere enn på tidligere hjul.
På Dura Ace-nivå vil alle hjulene også komme i versjoner for tubular-dekk.
Pris?
Det er fint lite som blir billigere når det blir lansert i ny versjon og Shimanos nye grupper er ikke noe unntak i så måte. Vi har kun fått prisene for Ultegra-gruppen.
En komplett gruppe vil da koste ca 35 000 kroner. Batterilader, kranklager og ladekabel er ikke med i tabellen nedenfor.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.