MANGE JUSTERINGSMULIGHETER: SRAMs eTap AXS-girgruppe må vedlikeholdes og finjusteres. Alle foto: Knut Andreas Lone
Lesetid: 7 minutter
SRAMs elektroniske girgruppe eTap er foreløpig den eneste trådløse gruppen på markede. Det har mange fordeler, men elektroniske girgrupper er dog ikke feilfrie eller uten behov for vedlikehold.
Her tar vi deg igjennom justering av girene, justering av bremsehendler og hvordan du kan skreddersy forskjellige girmodi, samt et par lure triks.
Vi starter med ...
Mikrojustering
Dersom du er ute på tur og opplever at kjedet bråker fordi det gnisser mot det høyere giret på kassetten, må du mikrojustere giret. Det kan du også gjøre i fart.
På innsiden av begge skifterne finner du den såkalte funksjonsknappen.
Dersom kjedet gnager innover på kassetten, holder du inne funksjonsknappen på den høyre skifteren og samtidig gjør et girskifte med den, før du slipper.
Dersom kjedet vil nedover på kassetten, gjør du bare det samme på motsatt skifter, altså venstre. Begge disse handlingene vil flytte bakgiret 0,25 millimeter enten innover eller utover, og du kan eliminere plagsomme kjedelyder.
Det generelle referansepunktet for en perfekt justert bakskifter skal være det nest øverste tannhjulet på kassetten. Om trinsehjulene er på linje med tannhjulet på kassetten der, så skal du ha klart å oppnå ganske optimal giring.
Den samme øvelsen kan du også gjøre i Sram-appen (som du kan lese mer om litt lenger ned). Kobler du giret til appen, kan du i stedet for å bruke funksjonsknappen, enkelt via skjermen flytte giret innover eller utover, og i stedet for å gå frem og tilbake, bare stå bak giret og se til du har finjustert riktig.
Gir opp og ned på for- og bakgiret
Dersom du har sykkelen i et mekkestativ og enten vasker den eller justerer girene, så kan du gire opp og ned både foran og bak, uten å bruke skifterne på styret.
Både for- og bakgiret har også en funksjonsknapp. Dersom du vil opp eller ned på krankdrevene, trykker du bare på denne og forskifteren flytter kjedet.
Skal du gire nedover på kassetten klikker du en gang på funksjonsknappen, mens to kjappe klikk (som dobbeltklikk på en datamus) gjør at du girer oppover igjen.
Justere stoppskruer
Selv om girene er elektroniske og mye du ikke trenger justere dem når vaiere blir slitt - er det noe manuell mekking du må gjøre.
En av tingene er å justere stoppskruene. Disse kan flytte seg over tid, men oftest er det en engangsjustering ved bytte av kassett, hjul, girøre eller kanskje til og med ramme.
Når du har mikrojustert bakskifteren som forklart over, girer du opp til det øverste tannhjul på kassetten (og har letteste gir foran), og da skal den nedre stoppskruen så vidt touche motstykket, slik som på bildet under.
Det samme øvelsen gjør du på bakskifteren. Gir opp foran og helt ned på kassetten bak, før du skur stoppskruen inn slik at den så vidt toucher.
Foran er det viktig at du har sjekker at forskifteren er justert, slik at du slipper at kjedet tar i skifteren og koster deg verdifulle watt.
Gir opp foran og helt ned på kassetten bak. Da skal det være 0,5 til 1 millimeter rom mellom kjedet og den ytre platen på skifteren.
Gir deretter ned foran og helt opp på kassetten bak. Da skal det være 0,5 til 1 millimeter mellom kjedet og den indre platen på skifteren.
Justering av bremsehendler
Det finnes to justeringsmuligheter på bremsehendlene på eTap AXS.
Den første er hvor stramme bremsene dine skal være, altså kontaktpunktet for bremseklossene og bremseskiven. Hvis du bretter tilbake gummihetten på toppen av hendelen, så kan du løsne eller stramme en fem millimeter unbrako-skrue.
Denne skruen bestemmer hvor langt inn du må trykke bremsen, før den tar i skiven. Skru den helt inn med klokken og bremsen vil ta veldig sent. Skru den helt ut mot klokken og den vil ta tidlig.
Pass imidlertid på at det ikke er for mye luft i rørene til de hydrauliske skivebremsene dine. Skrur du slik at bremsen tar veldig sent, vil du kunne risikere at bremsespaken treffer styret ditt før den bremser. Da vil du i realiteten miste bremsen din.
Den andre muligheten for justering finner vi gjemt oppe i selve girhendelen. Kikker du opp fra undersiden (gjerne bruk lommelykt for å se best mulig) er den hulet ut, og inni der finner du en 2,5 millimeter skrue.
Her kan du justere plasseringen til bremse/gir-hendelen, altså hvor langt selve bremsebladet henger fra styret når den er i nullposisjon.
Her kan du tilpasse den til lengden på dine fingre. Dersom du har korte fingre, kan du justere posisjonen nærmere styret, slik at du når frem til bremsen med fingertuppene når du sitter i bukken.
Koble til appen
eTap AXS fungerer helt fint uten den tilhørende appen, men appen gir deg like fullt noen ekstra muligheter.
Appen kobler du til telefonen via Bluetooth, og finnes både for IOS og Android.
I appen er det ganske rett frem, du følger stort sett bare instruksjonene. Opprett bruker, legg til en sykkel og begynne å koble til delene.
Beveg gjerne litt på sykkelen først og trykk på funksjonsknappen på bakgiret (denne regnes som «Master Component»), og du skal få opp tilkoblingsmulighet på telefonen.
Etter hvert får du også opp alle de forskjellige delene (hendler, bak- og forgir), og mulighet til å sjekke om programvaren er den nyeste, og eventuelle tilgjengelige oppgraderinger.
Når du har vært igjennom det, har du en del personlige tilpasningsmuligheter du kan gjøre.
Forskjellige girmodi
Går du inn i «Settings» og aktiverer «Enhanced mode», har du to forskjellige girmodi å velge i. Har du aktivert «Enhanced mode» i appen, kan du slå den av eller på underveis på tur også. Trykk på funksjonsknappen på høyre side for å aktivere, funksjonsknappen på venstre side for å deaktivere.
Sequential: Akviterer du denne modusen, slipper du i utgangspunktet å gire på frontskifteren selv, det vil systemet gjøre automatisk for deg. Du har riktignok muligheten til å skifte når som helst selv, men i utgangspunktet vil systemet avgjøre når det rent matematisk gir mening å skifte.
Du skifter bare til tyngre eller lettere utveksling på kassetten, og så girer systemet på kranken når det passer inn i rekkefølgen.
Compensating: Her vil systemet kompensere med ett eller to gir på kassetten ved giring på kranken. Eksempelvis om du girer opp foran, kan du bestemme at den girer ned to gir (lettere utveksling), slik at du kan opprettholde kadensen du hadde og ikke må tråkke voldsomt til for å fortsette å tråkke fint rundt.
Multishift: Her kan du begrense hvor mange girskift bakgiret skal gjøre, dersom du holder inne girskifteren, og du kan gjøre det forskjellig fra om det er oppover eller nedover på kassetten.
Alternativene er to, tre eller alle girene. Ved sistnevnte vil det si at om du er nederst på kassetten, holder inne venstre girskifter, så vil bakgiret gå hele veien til toppen av kassetten.
Det samme kan du gjøre den andre veien, eventuelt kan du begrense dette til to eller tre gir i slengen.
Endre girskift-oppsett
Den siste tilpasningsmuligheten du har finner du i appen under «Configure controls».
Her kan du rett og slett bestemme hvilken skifter som skal operere for bak- eller forskifteren.
Mens vi i Norge er vant med at høyre girskifter gjelder for bakgiret og venstre for forgiret, er det i Storbritannia (slik det er med hvilken side av veien du kjører på) omvendt.
Skulle du av en eller annen grunne foretrekke denne varianten, kan du bytte det her. Har du ekstra girskiftere (Blips) på styret, inne ved stemmet, kan du også koble dem til her og velge hvilken side som skal operere hva.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.