BATTERIDREVET: Elektroniske, batteridrevne girsystem er like enkelt som det er genialt.
Lesetid: 6 minutter
Samtlige profflag har for lengst tatt i bruk elektroniske gir, og alle de store girprodusentene lager elektroniske gir i alle prisklasser.
Elektroniske gir er etterhvert blitt vanligere på sykler i lavere prisklasse også, men hva er det som er fordelen? Vanlige gir har vel fungert bra i over 70 år?
Det er små forskjeller på de ulike girsystemene – men fordelene er uansett mange av de samme.
1. Du trenger bare å trykke på en knapp for å gire
De elektroniske girene krever bare at du trykker på en knapp på bremsehendelen, som så sender signalet til giret om du skal gire. En liten motor i girskifteren flytter kjedet opp eller ned på kassetten eller kranken.
Med mekaniske gir er det kraften du trykker på girspaken som brukes til å flytte kjedet oppover kassetten eller kranken. En fjær i giret flytter kjedet ned igjen. Med elektroniske gir er det en liten motor som hjelper kjedet oppover og nedover kassett og krank.
Det er ikke alltid like enkelt å dytte kjedet opp et hakk med fingerkraft, eksempelvis når du er kald, i en spurt, når noen angriper eller når du er skikkelig sliten. Slitte vaiere og vaierstrømper fulle av søle og grus gjør også mekanisk giring tyngre.
ITALIENS ELEKTRONIKK: Campagnolo Super Record EPS brukes av Sven Erik Bystrøm og resten av UAE-laget. Foto: Henrik Alpers
2. Girene trenger så godt som aldri å justeres
Vanlige girsystemer må justeres siden vaiere og strømper utsettes for friksjon, smuss og strekk. Med elektroniske girsystemer trenger man ikke å justere girene i det hele tatt, med mindre en bytter slitedeler som kjede og kassett.
Justeringen er også veldig lett å utføre ved hjelp av tilhørende mobil-apper, eller bare ved å trykke på små knapper på girene.
KABELKLUSS: Shimanos mekaniske systemer har slitt med vaiere som fliser seg opp. Med elektronikk slipper du dette.
3. Mindre vedlikehold - du trenger ikke bytte vaiere og strømper jevnlig
Mekaniske girvaiere og strømper er utstatt for vann, sand og oppflising. Girvaierne blir tregere etter hvert som de blir slitte og skitne.
Med elektroniske gir er funksjonen akkurat like god hele tiden. Du vil aldri oppleve at girskiftene blir tyngre etter hvert som vaiere og strømper blir slitt.
TRYKKNAPP: Å gire med et elektronisk girsystem krever kun et lett trykk på en knapp. Foto: Øyvind Aas
4. Du kan velge hvilke knapper som girer hvilken vei - og om krankgiret skal gire automatisk
På samtlige leverandører kan du programmere systemet slik at du bare girer opp og ned på kassetten med de knappene på høyre hendel og så lar frontgiret deg gire automatisk når neste girkombinasjon krever det. Dette blir som i en rallybil der en knapp gir det neste tyngre giret, mens en annen knapp girer til nærmeste lettere gir.
Programmerer du Shimanos Di2-system til å gjøre dette vil krankskiftene foregå når det nærmeste giret, enten du vil ha ett hakk lettere, eller ett hakk tyngre gir, krever det.
Shimanos og Campagnolos girsystemer er vanligvis programmert til at de to knappene på høyre hendel girer opp og ned kassetten, mens de to knappene på venstre hendel girer opp og ned på kranken.
5. Du kan lese av etter turen eller rittet hvor mange ganger du har skiftet gir
Har du en GPS fra eksempelvis Garmin eller Wahoo kan du koble den til girene via blåtann. Dette er ikke akkurat en nyttig funksjon mens du sykler, men det kan være litt gøy å se på statistikken i ettertid. Å se at du har giret 500 ganger med bakgiret og 37 ganger med frontgiret i løpet av et ritt gir enda litt mer informasjon å kose seg med etter rittet eller turen.
SØMLØST: Uten vaiere kan fronten på sykkelen bli veldig ryddig.
6. Du slipper girvaiere foran styret
Det er mye lettere å tre fleksible ledninger gjennom kriker og kroker på styret og gjennom sykkelen enn det er å tre stive mekaniske girvaiere som trenger store buer for å fungere optimalt.
SRAMs trådløse girsystem har ingenting mellom styret og girene i det hele tatt - det åpner for rammer uten hull og helintegrerte styreoppsett.
For mekanikere på profflag og oss andre som fikser på egne sykler, er dette som natt og dag å regne. Det er bare å montere giret på sykkelen og hendlene på styret og så er monteringsjobben ferdig.
LETTERE FOR MEKANIKEREN: Å bygge temposykler var tidligere et mareritt. Med trådløse girsystemer er jobben for mekanikerne på et profflag mye enklere. Foto: CorvosAUTOTRIM: Shimanos Di2-systemer posisjonerer automatisk frontgiret i forhold til kjedet slik at du unngår subbing.
7. Frontgiret justeres automatisk
Dette er en funksjon som kun gjelder Shimano og Campagnolo. «Auto-trim» gjør at frontgiret registrerer hvilket tannhjul i kassetten kjedet ligger på og plasser seg deretter. Dette gjør at du slipper at kjedet subber i giret, eller å tenke på å bruke trim-funksjonen vi har på mekaniske gir.
SRAM sitt frontgir er konstruert for at du skal slippe subbing selv uten auto-trim - mange vil ha erfart at dette ikke alltid funker så perfekt som SRAM sier det skal. Du kan oppleve kjedesubb i kombinasjonene der kjedet står mest på skrå.
LETT Å FLYTTE PÅ: Løsner du trinsehjulene eller deler kjedet kan du enkelt flytte SRAM trådløse gir fra en sykkel til en annen. Foto: Christian Nerdrum
8. Du kan montere ekstra girknapper flere steder på sykkelen
Har du en temposykkel kan du med elektronisk girsystem plassere ekstra girknapper på tuppen av bøylen. Du kan også bruke disse ekstra girknappene på vanlige landeveissykler, hvis du f.eks ønsker å kunne skifte gir mens du sitter med hendene midt på styret, inne ved stemet.
Noen sprintere monterer også en girknapp for tyngre gir i bukken, «sprint shifters».
BZZT-BZZT: Lyden av elektroniske girskift gir en egen godfølelse, også i kjipe forhold. Foto: Henrik Alpers
9. Den deilige følelsen av luksus når du hører motorlyden fra giret
Det gir en egen, ubeskrivelig godfølelse når du hører lyden av giret som flytter seg lynraskt fra et tannhjul til et annet. Bzzt – Bzzt.
Å holde girknappene inne slik at giret flytter seg mange gir på en gang, bare for å stoppe akkurat der du ønsker det, gir en følelse av å sitte på det siste innen høyteknologisk sportsutstyr.
Her møtes 100 år gammel ingeniørkunst og kultur moderne digital elektronikk og en velfungerende menneskekropp i skjønn forening. De elektroniske girene treffer dønn riktig hver eneste gang.
10. Lavere vekt - Shimano
Noen av de elektroniske gruppene er lettere enn deres mekaniske søsken. Shimanos Dura Ace Di2 og Ultegra Di2-grupper er begge lettere enn de tilsvarende mekaniske gruppene.
For Campagnolo er den elektroniske EPS-versjonen av Super Record noen titall gram tyngre enn den mekaniske varianten.
SRAMs dyreste AXS-gruppe, Red AXS veier på sin side hakket mer enn både Dura Ace Di2, Ultegra Di2 og mekanisk Dura Ace.
OVERSIKT: Hverken SRAM AXS eller Shimanos helt nye grupper er lettere enn tidligere mekaniske grupper.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.