Italienske Campagnolo utgjorde i sin tid nesten hundre prosent av girutstyret blant datidens proffsyklister, men nå er de helt borte fra sykkelsportens øverste nivå.
Da AG2R-Citroen byttet navnesponsor og ble til Decathlon- AG2R La Mondiale, byttet de også sykkelleverandør fra BMC til Van Rysel - den franske sportsgigantens eget husmerke.
Syklene fra Van Rysel selges med Shimano-gir, og følgelig vil også profflagets syklister utstyres med Shimano.
Dette betyr at det er første gang i girets historie at Campagnolo ikke er å finne på en eneste proffsykkel.
Denne artikkelen ble publisert første gang 06.12.2023, og republisert 31.12.2023.
Når endret det seg for Campagnolo?
Vi har henvendt oss til Campagnolo gjentatte ganger, men ikke fått svar på vår henvendelse.
Campagnolos produkter har helt siden eventyret startet i Vicenza i 1930, vært kjent for sin enkle funksjon og overlegne levetid. Produktene var saktens kostbare, men enkle å forsvare. Den lange levetiden gjorde at du lett gikk i pluss med Campagnolo.
Vi må se på måten sykler kjøpes på i dag, kontra hvordan de ble handlet på 60-, 70-, 80- og til dels 90-tallet.
På denne tiden gikk syklister til anerkjente butikker og valgte en stålramme etter ønske, og utstyrte denne med delene de ønsket. Det fantes knapt ferdige sykler på gulvet, men betjeningen hjalp deg gjennom prosessen i å velge gir, krank, bremser og det som ellers hører med til en sykkel.
Campagnolo var med sin enkle mekanikk og høye delekvalitet et foretrukket valg blant mange. I tillegg hadde de også utstyr i noe lavere prisklasser.
Men tidene endret seg, og på 80-tallet og fremover ble det stadig vanligere å kjøpe ferdige sykler i butikken. Nå ble plutselig leveringskjeden en helt annen.
Aldri så bra kvalitet det var på Campagnolo, nå handlet det vel så mye om å få solgt deler inn til sykkelprodusenter og levert dem for montering i særlig Asia.
Her hang simpelthen ikke Campagnolo med. De har fortsatt produksjon i Italia, men mange av de italienske sykkelmerkene flyttet også produksjonen til Østen.
Erke-italienske sykkelmerker som Colnago og Pinarello, begge produsert i Østen, selger en lang rekke av toppsyklene sine med Shimano, ikke Campagnolo slik det tidligere var nærmest påkrevd.
Selv mange av de italienske sykkelmerkene foretrekker nå andre girprodusenters leveringsdyktighet for ferdigproduserte sykler.
De siste fem årene har vi sett flere drastiske reaksjoner fra markedet.
· Verken de kvinnelige eller mannlige profflagene har nå Campagnolo som en av sine utstyrsleverandører.
Så lenge Campagnolo ikke svarer på dette, vet vi ikke den direkte årsaken. Det er andre sykkelnettsider i verden som har stilt Campagnolo det samme spørsmålet, men så lenge Campagnolo svarer standardisert, og unngår å snakke om økonomi og markedsføring, så vet vi simpelthen ikke.
Nå er det lett å tenke seg at Shimano og SRAM har kastet penger etter proffsyklistene, for å eie så mange som mulige lag for å holde Campagnolo unna. Vi vet med sikkerhet at italienerne ikke lenger har like store finansielle muskler som SRAM og Shimano.
La oss ta den japanske markedslederen som et eksempel.
Shimano sponser faktisk bare fem profflag.
De sponser FDJ-Suez, i tillegg til herrelagene FDJ, Soudal-Quickstep, Bora og DSM.
Skal du være et shimanosponset lag er Shimano relativt klare på at du skal bruke alle deres produkter. Hjulsett, PRO stem og seter, sko i tillegg til gir og bremser, selvsagt. Vil de ikke ha en totalpakke sier Shimano heller nei.
Det betyr at de øvrige profflagene selv må kjøpe utstyr fra Shimano, eller at utstyret betales av sykkelsponsoren. Nå betaler profflagene selvsagt ikke butikkpris, men Shimano driver heller ikke veldedighet bare fordi syklistene er profesjonelle - Det er fortsatt privatkunder de tjener mest penger på.
Er det simpelthen for dyrt for Campagnolo å sponse et lag som i dag må kjøpe deler fra Shimano eller SRAM?
En rik og mektig historie
Campagnolo er fortsatt et familiedrevet selskap, en gang startet av syklisten Tullio Campagnolo. Det lille Industrieventyret så dagens lys i 1930, og har siden den gang kommet med en rekke innovasjoner og oppfinnelser.
Den selvsentrerende vinåpneren, for eksempel. Den var det Tullio selv som kom opp med, da han syntes det som var av vinåpnere på markedet var for dårlig. Disse vinåpnerne finnes i de ganske hjem over hele verden, men det er kun de aller færreste som vet at det er oppfinneren av sykkelgiret som patenterte den i 1966.
Før sykkelgiret ble oppfunnet hadde Tullio et annet problem han ville løse. Tidligere var sykkelhjulene festet med vingemuttere, noe som verken var raskt eller enkelt å betjene.
Det var da hurtigkoblingen så dagens lys. Hurtigkoblingen er ikke like relevant på dagens skivebremssykler, men alle som har syklet har før eller siden vært borti oppfinnelsen anno 1930.
Det Tullio etterhvert skal bli mest kjent for er gir. Selve sykkelgiret.
Akkurat det startet i 1933, med «Cambio Corsa», ofte omtalt som selvmordsgiret. Årsaken var at du måtte fikle med mekaniske stag på høyre setestag, for å få valgt ett av to gir. Faren for å få fingrene inn i hjulet var til stede, og det skjedde stadig.
I 1949 ser det moderne sykkelgiret dagens lys. Det er vaieraktivert, og i prinsippet det samme som dagens mer avanserte girutstyr.
Legenden Campagnolo vokste seg stort nok til å få levert en utstyrsgruppe ikke bare til proffsyklister. Den gullbelagte gruppen som markerte 50-årsjubileet, ble til og med levert til ingen ringere enn pave John Paul II.
Spørsmål vi stilte Campagnolo:
· Hva er årsaken til at Campagnolo ikke lenger sponser noen profflag på dame-eller herresiden?
· Campagnolo har hatt en reduksjon i produksjon av antall girgrupper. Hva er årsaken til dette?
· Hvordan ser Campagnolo ut om ti år?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.