Hvilket utstyr trenger jeg for å sette opp tubeless dekk?
Skal du sette opp sykkelen slangeløst trenger du selvsagt dekk og felger til formålet. I tillegg er det flere produkter det er greit å ha på verkstedet.
DIVERSE SLANGELØST: Forvirrende utstyr? Her får du den komplette innkjøpsguiden for å sette opp dekkene dine slangeløst.
Lesetid: 5 minutter
Setter du opp sykkelen din med tubeless dekk får du mange fordeler. Tilnærmet lik punkteringsfritt, selvtettende dekk om du skulle punktere, lavere rullemotstand og bedre grep, for å nevne noe.
Vi tar det for gitt at du har skaffet deg slangeløse dekk og har felger som kan settes opp slangeløst, her er resten av utstyret du trenger for å komme i gang.
Noe av sykkelutstyret har du garantert i boden, noe kan du lage selv og noe kan være greit å kjøpe. Om du ennå ikke har bestemt deg for om du skal sette opp sykkelen slangeløst, kan du lese vår vurdering av fordeler og ulemper med slangeløst oppsett her.
Er du på jakt etter artikkelen «slik setter du opp sykkelen din slangeløst», finner du den her. (publiseres 05.11.20)
1. Slangeløse ventiler
Du trenger slangeløse ventiler til ditt nye oppsett. Dette er kort forklart en ventil som tetter mot felgbunnen, og som festes på utsiden med en strammering så det blir tett.
Enkelte felger, slik som eksempelvis Enve eller Mavic, trenger proprietære ventiler, andre felger, slik som eksempelvis Stan’s, DT Swiss eller Shimano klarer seg fint med standardiserte ventiler.
Alle slangeløse ventiler har løs ventilinnsats, slik at du kan sette på en ventilforlenger om du har høyprofilshjul. Slike ventiler følger ofte med hjulsettet når du kjøper det, men ikke alltid. Prisene varierer mellom 249 og 499 kroner, men det finnes dyrere for deg som må flotte deg.
2. Felgtape
Enkelte felger har tett felgbunn, og da trenger du ikke denne felgtapen. Men sykler du med dekk og slange har felgen din et felgbånd, en tynn gummihinne som gjør at slangen ikke raspes opp av ventilhullene. Felgtape til slangeløse dekk er et lignende produkt, men en helt annen tape, og må ikke forveksles. Nå skal altså disse hullene tettes for luft og ikke slangefriksjon, og da bruker vi spesiallaget felgtape.
Denne tapen kommer i ulike bredder og lengder, men alle modellene gjør det samme, tetter felgbunnen for at luft ikke skal sive ut.
Elektrikertape kan faktisk gjøre samme nytten, men du verden så mye enklere det er med felgtape. Vi gjentar igjen: Felgbånd og felgtape er ikke det samme, så bruk for all del riktig ord i butikken, særlig om den ansatte ikke vet forskjell selv.
3. Slim, latex eller bare «guffe»
Kjært barn har mange navn, og guffa du heller i dekket kalles både lateks, melk, slim eller bare «tubelessguffe». Denne væsken sørger kort forklart for å tette hull i dekket, opp til tre mm i diameter. Væsken sikrer også at overgangen mellom dekk- og felgkant blir lufttett og forseglet. Stans NoTubes er original-guffa som fungerer veldig bra. Du får også god guffe fra Orange Zeal, MucOff, Joes, Silca m.fl.
Det er altså ved stikkpunkteringer guffa kommer best til sin rett. Fjern objektet som har laget hull, spinn dekket et par runder, og vips er dekket tett igjen. Latex kjøpes i alt fra 50 ml små tuber til digre femlitersdunker om du driver et verksted.
4. Dekkspaker
Det er ikke mer enn ti år siden en var pent nødt til å ha dekkspaker på lomma, verken dekk-eller felgprodusenter var enige om dimensjonene. I dag bytter alle dekk eller slange med henda, men med slangeløse dekk kommer dekkspakene igjen til nytte.
Du trenger to spesialspaker som er godt egnet til slangeløse dekk, og en monsterspak om kombinasjonen dekk-felg er ekstremt vrang. Stålspaker er normalt sett uegnet for karbonfelger, men mange av modellene har dog en liten gummibit strategisk plassert, for å beskytte karbonet.
5. Glidemiddel
Eller, la oss kalle det såpevann, for det er akkurat det det er. For å få dekket til å «poppe» på plass på felgen, hjelper det ofte å ha såpevann på både felg og dekk. Diverse produsenter selger spesialsåpe (såpevann) som er egnet til formålet, med en liten svamp på en beholder. Vi har like god erfaring med å blande såpe og vann på en klut, både Zalo og Sun Light fungerer godt til formålet.
6. Boost-pumpe/ pumpe med trykkammer
For å få dekket til å poppe på plass, trenger du masse luft på veldig kort tid. Du kan enten bruke en kompressor, ala det du finner på en bensinstasjon, men ikke alle har en bensinstasjon i nærheten, eller umiddelbare planer om å reise dit.
En «boost-pumpe» er kort forklart en vanlig sykkelpumpe, med et stort kammer i tillegg til den vanlige pumpen. Skal du få et slangeløst dekk til å poppe med denne pumpen, fyller du først kammeret med høyt trykk, og åpner det opp slik at du får en mikroeksplosjon inni dekket så dekket popper på plass.
Deretter fyller du dekket med guffe gjennom ventilen, og pumper opp til ønsket trykk med den vanlige pumpen.
7. Eksternt boost-kammer
Om du føler du har nok pumper i garasjen, holder det å kjøpe et litt rimeligere «trykkammer». Dette er intet annet enn en stor luftbeholder som tåler opp til 11 bar. Volumet i selve kammeret er på 1,5 liter. Du pumper dette kammeret opp med din vanlige gulvpumpe, skrur slangen på dekket, åpner spaken og voila!
Et skikkelig luftboost fyller dekket på rekordtid, og sørger for at kanttråden popper på plass. Disse trykkkamrene kommer fra diverse ulike produsenter, med en pris på mellom 350 og 500 kroner, uten at den ene eller andre gjør spesielt mye mer for seg.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.