Vi har testet ReTyre avtagbare piggdekk, dekkene som festes med glidelås, så du kan skifte mellom pigg og vanlige dekk på minutter. Produktet faller dessverre helt igjennom i daglig bruk, mener vi.
DRØMMEDEKK? ReTyre avtagbare piggdekk. Det høres for godt ut til å være sant, men kan vi ta feil? Foto: Henrik Alpers.
ReTyre Avtagbare piggdekk
Pris: 1 796 kroner (for to basedekk og to piggdekk-"skins")
Vekt basedekk: 740 gram
Vekt skins/piggdekkbelte: 685 gram
Testet skins er Winter Traveler: 160 pigger på to rekker
Kommer også med: Skinsen kalt Ice Racer, Gravel Chaser og Trail Rider
Den første versjonen av ReTyre avtagbare piggdekk fungerte heller dårlig, men i 2020 kom produktet i ny versjon.
Piggdekk er selvsagt førstevalget når grusveiene er islagte, det ligger is under en tynn hinne av snø eller du møter underkjølt regn.
Men når du har en tørr uke der du gjerne skulle hatt vanlige dekk, er det selvsagt bedre med noe lettrullende.
Det er her ReTyre hevder å løse to problem:
Den vanskelige jobben med å bytte fra vanlige dekk til piggdekk.
De gir deg muligheten til å bytte mellom vanlige dekk og piggdekk etter behov.
Retyre svarer på testresultatet nederst i teksten: Produsenten har blitt forelagt testresultatet før publisering, og kommer med sine svar på kritikken nederst i teksten.
Det er bare veldig mange «men» for dette produktet.
Produktet i seg selv er direkte dårlig, tidvis på grensen til farlig. Det gjelder både basedekket og piggdekket. Det kan du lese mer om lengre ned.
Men viktigst av alt - nesten hele premisset for produktet er ikke-eksisterende.
I tillegg - det er langt bedre å sykle med gode sommerdekk i åtte måneder, og gode piggdekk i fire - enn ReTyres løsning der både piggdekk og sommerdekk er dårlige.
ReTyre leveres med et basedekk – som monteres som vanlig med en innvendig slange. Dette dekket veier 740 gram, der noe av den ekstra vekten tilskrives glidelåsen som sitter nede ved kanttråden i stål. Denne fungerer altså som festemekaniskme for piggdekkbeltet.
Basedekket brukes med tilhørende piggdekkbelter, eller «skins» som produsenten kaller dem. Du får kjøpt basedekk i flere størrelser, både til terrengsykler med 29” dekkdimensjon, hybrider – landeveissykler eller gravelsykler med 28” dekkdimensjon, den gamle 26”-standarden eller sykler med 650b” dimensjon.
ReTyre er mest kjent for sine piggdekkskins, men du får også skins med grus eller sti-mønster. Piggdekkbeltet veier 685 gram, noe som er lettere enn et vanlig piggdekk. Ser vi eksempelvis til det populære allround-dekket Schwalbe Marathon Winter Plus finner vi en vekt på 985 gram. Totalvekten på konseptet er 1425 gram, nesten en halv kilo tyngre enn et vanlig oppsett.
Bruksområde
Den nye versjonen av dekkene, altså versjonen vi tester nå, er i hovedsak laget for bruk på elsykler. Vi finner blant annet at Buddys nye elsykler alle er utstyrt med ReTyres basedekk som standard, og så er det opp til kunden å vurdere hvilke skins en skal kjøpe.
Dekket kan selvsagt brukes på alt av vanlige sykler også, men med en noe høyere egenvekt enn hva som er standard på andre dekk, anser de selv det for å være et sekundært bruksområde.
På en tyngre el-hybrid eller kanskje en lastesykkel til og med, er ikke dekkvekten voldsomt mye å henge seg opp i. Dekkvekten på sammenlignbare konkurrenter er noe lavere, men ikke mye, i tillegg til at el-motoren i stor grad vil gjøre at rullemotstand ikke er en like stor faktor.
I tillegg er den prosentvise vektøkningen selvsagt noe mindre enn på en vanlig sykkel.
ReTyre er laget for å fungere som piggdekk med beltet på, og hverdagsdekk om sommeren, høsten og våren med beltet av.
Vi har montert dekkene på en hybridsykkel som blir brukt til og fra kontoret, butikken og kortere byturer, og som av og til også blir brukt på lengre turer til fest og moro, foreldre eller andre personer som fortjener et besøk – men som ikke blir funnet godsykkelen verdig vinterstid.
Vi har tatt piggdekkbeltet av og på ved behov, men ikke alltid fulgt kalenderen. Noen ganger har vi ikke tatt det av om det ble tørt, og noen ganger har vi satt det på om det er glatt.
Vi har med andre ord forsøkt alt vi kan å late som det ikke er en del av en test.
Hvordan fungerer det å ta dekket av og på?
Fungerer dette slik produsenten hevder?
Så absolutt. Det er bare å ta beltet av og på etterhvert som været skifter. Etterhvert som finkornet dritt fra underlaget fester seg i glidelåsen blir det stadig vanskeligere, men ikke verre enn at det går greit å ta det av og på utover i sesongen.
Da dekket var nytt og rent brukte vi cirka tre minutter på å ta skinsen på begge dekkene, denne tiden økte med cirka 20 sekunder etterhvert som dekket ble skittent.
Hvordan fungerer Retyre piggdekk i praksis?
Ajaj. Her kommer utfordringen.
Dekket fungerer som et piggdekk i praksis – men det fungerer ikke godt nok. Selv om det er langt bedre enn originalen, som strengt tatt ikke fungerte i det hele tatt, er det en stor svakhet med dette modulære piggdekket. Den minusen er like stor enten du har el-sykkel eller vanlig sykkel.
På asfalten, is og snø oppleves dekket omtrent som et litt tyngre, eldre, slafsete piggdekk, det gir litt følelsen av at du har punktert.
Grepet på snø og is er i seg selv greit nok, så det er absolutt ikke piggene eller gummien det er noe galt med.
Men du skal ikke presse sykkelen mye verken i svinger eller hastighet før du lurer på om noe ikke er helt som det skal, du trenger bare svinge, bremse eller akselerere.
For problemet er med dette dekket som det var med det første. Basedekket fyller ikke selve piggdekkbeltet godt nok – selv om basedekket er laget nettopp for dette. På den første utgaven var tanken at tilfeldige valgte dekk skulle fungere som basedekk, noe det ikke gjorde. Men det nåværende basedekket gjør altså ikke jobben sin.
Faktisk er det slik at du hadde større mulighet til å finne et basedekk tidligere som kunne gjøre jobben – gitt at du lette lenge. Nå er du nødt til å bruke basedekket, og det gjør ikke jobben.
En sykkelslange ekspanderer og presses ut i hele dekkets volum, slik at dekket er i «kontakt med sykkelen». Men basedekket ekspanderer ikke på samme måte, det vil si at skinsen flyter rundt oppå basedekket.
Det betyr at du får følelsen av å sykle med et punktert dekk, for skinsen flytter seg mange millimeter fra side til side i svingene, eller i nedbremsinger eller akselerasjoner. Vi trodde kanskje dette var noe som ville gå seg til med tiden, men tvert i mot.
Etterhvert som dekket ble slitt og kilometerne gikk ble også alt av sømmer som holder glidelåser på plass, samt glidelåsen i seg selv, strukket. Det betyr at skinsen bare ble mer og mer slafsete jo lenger ut vi kom i testen.
Uansett hvordan vi monterte dekket, om vi holdt og strammet, eller om vi bare festet det kjapt og gæli, var problemet det samme.
Men hva betyr det i praksis?
Når du kommer inn i en sving vil skinsen gjerne fortsette i fartsretningen, selv om syklisten svinger. For det er selve basedekket du som syklist har kontakt med – ikke skinsen som flyter rundt oppå basedekket.
Det samme er det ved nedbremsing. Du får en følelse av at selve sykkelen bremser, men at det er noe som drar deg videre. Skinsen fortsetter sin fremdriftsenergi videre i fartsretningen, før den noe forsinket stopper den også.
Eller ved akselerasjoner. Sykkelen trås i gang, hjulet starter rotasjonen, men skinsen henger igjen.
Dette problemet er selvsagt likt enten du har el-sykkel eller vanlig sykkel. Det vil kanskje kamufleres mer om sykkelen er tyngre eller ikke like leken – eksempelvis om en har en lastesykkel – men det er like fullt en ting en må ha i tankene.
Det er på ingen måte snakk om sekunder før dekket reagerer eller at du kjører rett ut i slake svinger. Men vi måtte endre vår sykkelstil når vi brukte sykkel med skinsene på. Det ga ikke rom for retningsendringer eller unnamanøvre slik vi er vant til å kunne gjøre. Det gjorde at det opplevdes som litt utrygt.
Så hva nå?
Basedekket løser jobben som dekk, på en mindre tilfredsstillende måte, det også el-sykkel eller ei. Det er simpelthen så hardt at all kjørefølelse forsvinner, og vi har lite kontakt med underlaget. Dette dekket kan endre en god sykkel til en dårlig sykkel på sekunder. Men dårlige dekk finnes det mange av, og de færreste har glidelås for piggdekk på siden.
Men - det er altså selve skinsen vi mener ikke er ferdig utviklet.
Har du dette dekket på en tyngre elsykkel vil du trolig merke mindre til vekten enn om du har det på en dyrere karbonsykkel, men ulempene er jo de samme. En elsykkel blir like uforutsibgar i svingene den med. Men jo mer raffinert sykkel, jo mindre gunstig vil dekket oppleves.
«Men jeg er jo ikke like gode til de som jobber i landevei.no å sykle, jeg kommer sikkert ikke til å merke noe, tenker du kanskje».
Jeg for min egen del har ikke greie på bil. Men jeg vil ikke ha en bil som understyrer og har lang bremselengde fordi hjulene ikke sitter fast. Å argumentere for at de som ikke er så gode til å kjenne etter vil ha glede av dette dekket, blir som å si at de som ikke skjønner bedre trenger ikke gode produkter.
Her kommer en liten betraktning til slutt. En kan kanskje si at enkelte el-sykler, kanskje de tyngre lastesyklene, de med barnesete foran eller bak, eller bare de oppreiste Buddy-syklene, en kan kanskje si at en ikke vil merke at basedekk og skins ikke henger helt sammen når en sykler.
Kanskje ikke i uvitenhet, men når en opplever lengre bremselengde, tregere akselerasjon og tregere respons i svinger, da mener vi at en må tilbake til tegnebrettet og få basedekk og skins enda tettere - altså omtrent dit dekk og slange har vært i 50 år.
Produktet fungerer på sin måte, og det er ikke derfor vi mener at det bør havne i «Try-Why»-kategorien.
Sykling må være enkelt, om ikke det er enkelt så må det hvertfall fungere. Særlig om vinteren. Sykkelen skal stå der og virke – punktum. Jo mer som må organiseres, fikses, styres med, pumpes, justeres, flyttes eller ta vare på, jo høyere blir terskelen som kan få oss til å ikke sykle.
Om vinteren er det uhorvelig mye mer styr enn om sommeren, bare bekledningen er et mareritt. Er det kort vei til jobb er det nesten så en ikke gidder å sykle, for det er så mye styr med alle klærne.
Sykkelen, som etterhvert blir til en innsausa gørje av salt, slaps, sand, grus, asfaltstøv, sørpe, tykk olje fra kjedet og all annen otte som vinteren kan kaste på oss, gjør at vi vil styre minst mulig med den. Sykkelen skal bare virke, og så vil vi helst slippe å tenke noe mer på det.
Da kommer tusenkronersspørsmålet, der svaret fra oss er nei – uten at det trenger være en fasit. Her er det bare deg selv som kan velge.
Men spør deg selv – kommer du virkelig til å ta dette dekket av og på avhengig av været? Du skal hente i barnehagen om syv minutter, men mildværet har tatt vekk isen fra i morges. Spiller det virkelig en rolle om det er på eller ikke?
Om du akkurat har lakket neglene og satt opp håret, bøyer du deg ned og griser til klær og hender fordi været er litt annerledes – og hva om du tok feil? Plutselig har du veldig tunge piggdekk på tørr asfalt, eller veldig tunge basedekk på is.
Jeg tror vi hadde vært usikre på produktet også om det hadde virket perfekt. Men det er jo hovedproblemet, det er elendige piggdekk og det er elendige sommerdekk.
Om vi hadde hatt el-eller vanlig sykkel, og hadde dette virket bra, kunne vi tålt å forsake noen kjøreegenskaper på grunn av enkelheten. Men akkurat nå må vi forsake litt vel mye.
Konklusjon
Konklusjonen her er ganske enkel.
ReTyre piggdekk fungerer slik produsenten lover - du kan ta piggdekkbeltet av og på. Basedekket er solid og punkteringssikkert, og greit å sykle på.
Men har du piggdekkbeltet på, har du en sykkel med piggdekk som ikke er bra. Piggdekket har godt feste og grep mot underlaget, men følelsen av at dekket ikke sitter fast i sykkelen er like ubehagelig som det kan bli skummelt.
Så får en heller ta vår gammel-gubbe-tanke om en virkelig trenger dette med en klype salt.
Selskapet har gått sjumilssteg siden de startet, men de er ikke i mål i det hele tatt. Enten du har el-eller vanlig sykkel, vi anbefaler heller et vanlig piggdekk om vinteren.
Styr unna dekk med glidelås.
ReTyre svarer
Retyre svarer:
Retyre har blitt forelagt testen før publisering, og ønsker å komme med følgene svar på kritikken:
Tanken bak norske reTyre er at mange som kjøper seg en el-sykkel i dag ikke ønsker å skifte dekk selv, eller trenger hjelp til dekkskifte 2 ganger hvert år, noe som kan koste så mye som 600-800 kroner i året. Landevei vurderer reTyre opp mot vanlige piggdekk, og da mener vi at alternativkostnad er et viktig poeng som forbrukeren må være klar over når man vurderer om man går for reTyre eller tradisjonelle piggdekk.
Retyre hevder videre:
Dekkskifte, sammen med frykten for å fryse, er de to viktigste årsakene til at så mange som opp mot 95 % av dagens syklister lar sykkelen stå uberørt gjennom vinteren. Helårssykling er både helsefremmende og fører til mindre forurensning i samfunnet. reTyre har som mål å senke dørstokkmila for de som investerer i en el-sykkel som fremkomstmiddel, til å forlenge sykkelsesongen utover høsten når vær og føre blir ustabilt, og til å kunne begynne å sykle tidligere på våren. Dette gjør vi ved å lage produkter som gir syklistene muligheten og friheten til enkelt å kunne feste på pigger ved behov, og fjerne de dersom man ikke ønsker å ha de på. Om landevei.no sin vurdering av produktet:
Hvorvidt bruk av Skins gir en uvanlig følelse under bruk slik som Landevei beskriver, har vi erfart avhenger av brukeren. For sykkelentusiaster som i større grad er var på små endringer på sykkelen vil Skins naturligvis føles noe uvant. Disse er imidlertid ikke vår målgruppe, og tilbakemelding fra våre kunder er at sykling med skins oppleves trygt og naturlig. Dette kan også være med på å forklare hvorfor reTyre kan få en fantastisk anmeldelse hos Dinside og 3 uker senere en mindre god anmeldelse hos Landevei. Det er subjektive opplevelser.
Landevei beskriver reTyre som et tungt piggdekk og at Schwalbe marathon winter plus veier 985 gram. Om man går til produsentens nettsider og ser på størrelse 50-622 som er samme størrelse som reTyre sitt piggedekk i testen så er det oppgitt til å veie 1265 gram av produsenten selv. Det er med andre ord ikke store vektforskjellen selv med både basedekk og Skins på sykkelen.
Utover dette mener reTyre at det er hevet over enhver tvil at Landevei er både eksperter på sitt felt og har enormt mye erfaring med sykling og sykkelrelaterte produkter, og vi tar med oss tilbakemeldingen i videre utvikling av våre produkter.
Mvh Alexander Gjendem GjørvenCo-founder og COO i reTyre.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.