Suomi Routa TR 35 mm er et helt nytt piggdekk fra vinterdekkspesialistene fra Finland. 248 pigger og tett lamellmønster skal gjøre disse dekkene gode på både is og snø.
Finske Suomi har gjennoppstått fra konkursdøden, og har i år kommet ut med flere nye piggdekk for oss som ikke pakker bort sykkelen for vinteren. Routa er dekkene som skal erstatte SW-dekkene som Suomi, også kjent som Nokian, har levert til bukkestyre- og hybridsykler tidligere.
Suomi Routa TR 35 mm piggdekk er utviklet i samarbeid med dekk-konsulentene i Black Donut, et uavhengig selskap som utvikler dekk og dekkproduksjon for mange av bransjens ledende merker.
Routa har et tett mønster med små, firkantede knaster med tynne spor, såkalte seipinger eller lameller i knottene. 248 pigger har finnene klart å få plass til på dekkene som er oppgitt til å være 35 mm brede, men som måler 33 mm på våre 17 mm brede felger.
Piggene sitter i et alternerende mønster som ser omtrent ut som skispor etter skøytetak. Dekkene har fire knaster i bredden og også fire rekker med pigger. Piggene sitter i hver 3. knast på hver rad med knaster.
Routa-dekkene er oppgitt til å være såkalt tubeless ready, til tross for at de har stiv vaier-kant og ikke foldbar kant slik vi er vant med på de fleste tubeless-dekk. Vi gjorde et forsøk med å sette opp dekkene slangeløs, men klarte ikke å få dem til å blåse seg opp på felgen, til tross for gjentagende forsøk med kompressorpumpa. Vi vet likevel at Routa-dekkene kan settes opp slangeløst, da andre har gjort dette med hell, men du må være nøye med felg-oppsettet for å få det til å fungere. Du bør nok også beregne litt ekstra tetnings-guffe.
Vi valgte derfor å montere dekkene med slanger i stedet. Dekkene er lette å montere og sklir lett på plass på både Shimano RS-felger og våre Zipp alu-felger. Vær obs på at piggene er veldig skarpe og det er lett å skjære seg i fingrene når du monterer piggdekk. Noen tynne mekanikerhansker kan være lure å bruke.
Routa-dekkene til Suomi har en ganske flat og firkantet profil. De føles veldig myke og komfortable i bruk selv med oppunder 50 psi trykk i dekkene. Gummien er myk og ettergivende, men holder likevel godt på piggene. Vi unnet oss 50 km på hard vei for å kjøre inn dekkene slik Suomi skriver at man bør.
Den firkantede profilen og de seipede knastene gir dekket et ganske ok grep på snø. Grep på is er veldig bra i rett linje, både ved akselerasjon og bremsing, men du kan ikke lene deg ordentlig over i svingene før dekket begynner å slippe brått.
I sporete snø opplevde vi at det var relativt lett å holde retningen, selv om de smale dekkene graver seg ned. Eller kanskje nettopp fordi de smale dekkene graver seg ned i snøen er det kurant å styre sykkelen også i halvhard snø.
På bar asfalt oppleves dekkene både som ganske stillegående og lettrullende. De sporer ikke og styrer forutsigbart. Igjen inviterer de ikke til den mest aggressive svingkjøringene, men grepet er forutsigbart og trygt så fremt du holder sykkelen relativt oppreist.
Sammenlignet med forgjengeren SW 240 oppleves Routa som vesentlig mer komfortable og lettrullende på hardt underlag. Piggene og de små knastene gir bedre grep på hard is, men dekket pakker seg noe mer med snø enn SW 240 gjør. Er det mye halvhard og kram snø der du sykler kan du risikere at dekket pakker seg så piggene ikke får ordentlig tak. På slikt føre vil forgjengeren også skuffe bedre unna gjennom snøen.
Ett av våre to testdekk hadde noe høydekast i seg. Det ble bedre etter et par turer, men selv etter 90 km kunne vi merke noe høydeforskjell i fordekk under sykling. Dette er kun merkbart på asfalt og fast grus, men bør likevel nevnes. Det rapporteres også om en del andre Suomi-dekk med høydekast. I våre testdekk var kastet såpass lite at vi ikke lot oss sjenere av det, men det kan være verdt å følge med på.
Vi synes også det er synd at dekk som hevdes å være tilpasset slangeløs sykling skal være så vanskelig å få montert uten slanger. Hvis du sykler mest på snødekte grusveier eller usaltede vinterveier er behovet for slangeløst oppsett heldigvis veldig lite, da punkteringsfaren er minimal.
Du kan uansett bruke disse dekkene med ganske lavt dekktrykk selv med slanger. Vi fant oss godt til rette med ca 42psi/3 bar trykk i dekkene til sykling på is og snø og noe høyere trykk på asfalt. Det er ikke ønskelig med alt for lavt trykk i piggdekk, selv om dette kan gi bedre grep på snø, da du ønsker at piggene skal stå ganske stivt mot isen. Med for lavt dekktrykk vil piggene forsvinne mer inn i dekket enn du ønsker.
Alt i alt er Suomi Routa TR gode piggdekk for varierende bruk på sykler med middels dekklaring. Vi liker den høye komforten dekkene gir og den ikke alt for høye vekten. Grepet på is og snø er veldig bra og rulleegenskapene på veien er helt ok. Forventer du at dekkene skal være lette å sette opp slangeløst risikerer du dog å bli skuffet.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.