Specialized var tidlig ute med å lovprise slangeløse dekk, før de i 2020 plutselig lanserte hjul for dekk og slange. Nå ser vi proffene deres på tubeless oppsett for første gang.
UT MED SLANGEN? Emanuell Buchmannvar en av flere ryttere med slangeløst oppsett fra Bora-Hansgrohe denne uken. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 4 minutter
Under det spanske grusrittet Clásica Jaén Paraíso observerte utstyrsnerder verden over både nye dekk og felger fra Roval - Specializeds hjulmerke - og det som trolig er et nytt hjulsett for slangeløst oppsett.
Hjulbransjen er hundre prosent enige i at tubeless, eller slangeløse dekk om du vil, er fremtiden. Specialized gikk tungt i bresjen for det samme, men sommeren for to år siden mente de plutselig at dekk og slange var det beste.
Akkruat skjønte sykkelverden lite av. Mer om det siden, la oss først dra til Spania og se hva vi så.
Det er cyclingtips.com som først omtalte Bora-Hansgrohes dekk, som hadde langt mørkere sidevegger enn det Specialized ellers har på sine Cotton-dekk. I tillegg virket felgene å være de samme som tidligere, med en viktig forskjell: en lett kunne se at de hadde en tubeless-ventil.
Hadde Specialized endelig greid å lage felger for slangeløse dekk?
Eller er dette den samme felgen som de lanserte for noen år siden, som plutselig er mulig å sette opp slangeløst?
Vi må faktisk ta for oss hva som skjedde under hjullanseringen for to år siden, først som sist.
Da ryktene kom om at Specialized skulle lansere nye hjulsett, var det ikke tvil om at det skulle være for slangeløse dekk, alt av hint og bransjerykter tilsa det. Spørsmålet var heller hvor lette og aerodynamiske de var, nerdene i California har med metodisk arbeid i vindtunnellen tryllet frem flere av markedets beste produkter.
Men da produktene ble lansert, lurte mange på om det var en forsinket aprilspøk.
Tubulardekk var ut, tubeless var visst ikke så bra likevel, selv om Specialized hamret i sten at det var fremtiden noen år i forveien.
Dekk og slange derimot, det skulle nå være det beste for proffene. Amatørens førstevalg, der altså.
Alt var rart med lanseringen. For hjulene kunne settes opp slangeløst - men de var angivelig ikke laget med tanke på slangeløst oppsett.
Hjulsettene har alle tekniske detaljer som slangeløse hjulsett har, men ble altså presentert som hjul for dekk og slange, i en tidsepoke som skulle være the rise and shine of tubeless rims and tires.
Plutselig hadde verdens mest innovative sykkelprodusent snudd 180 grader - slangeløse dekk var ikke best allikevel.
Akkurat hva som har skjedd er det ingen andre enn Specialized som vet. Spurte du dem svarte de i klassisk amerikansk ånd: «Don't go there».
Profflag på Roval-hjul
Både Bora-Hansgrohe og Quickstep-Deceuninck sykler på Specialized-sykler med Roval-hjul, og begge lag gikk trolig glipp av resultater under Paris-Roubaix, på grunn av dekkvalget.
Dekk og slange er ikke den beste løsningen i verdens tøffeste brosteinsklassiker.
Det gikk riktignok bedre for Julian Alaphilippe i Tour de France der han vant sine etapper, og Peter Sagan har også vunnet ritt med dekk og slange.
Specialized kunne sålede proklamere at Roval Alpinist CLX og Roval Rapice CLX, karbonfelger med dekk og slange altså, var det som var best.
Inntil videre, hvertfall
Nå ser det ut til at Roval enten har laget et helt nytt hjulsett, eller gjort endringer på eksisterende hjulsett, slik at de faktisk kan settes opp tubeless.
Lennard Kämna syklet under Clásica Jaén Paraíso på en Tarmac SL7, med dekk som åpenbart er satt opp slangeløst.
Trolig helt nye, de ser som sagt annerledes ut enn dekk fra Specialized som du ellers får kjøpt.
Men hva Roval og Specialized gjør akkurat nå, må vi fortsatt gjette oss frem til. Cyclingtips tok kontakt med merket for å høre, og svaret lyder:
«Specialized avhenger av tilbakemelding fra profesjonelle utøver for å utvikle og teste avanserte produkter før de lanseres for markedet. Med disse tilbakemeldingene, vil noen av designelementene og produktene etterhvert bli en del av produktutvalget. Vi kaller dette Project Black», skriver de.
Når Specialized vil ha slangeløse dekk og felger klart for lansering vites ei.
Men at enkelte av proffene deres nok en gang har sluttet med dekk og slange, det er sikkert.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.