Pengesterke sykkelentusiasters favorittmerke, Enve, lanserer sine egne dekk. Både til bruk som tubeless og med slange, og i flere størrelser, også med moteriktige tan walls.
FINE DEKK: Enves nye SES-dekk kommer i fire størrelser og i to fargevarianter. Alle skal rulle lett, veie lite og by på lav luftmotstand.
Lesetid: 2 minutter
Amerikanske Enve er mest kjent for sine råflotte amerikanskproduserte karbonhjul. Det eksklusive merket lager også en rekke andre karbonkomponenter inkludert styrer, setepinner, gafler og rammerør. Nå har merket også kastet seg over dekkmarkedet.
Enves nye SES-dekk skal være konkurransedyktige med bransjens beste dekk både når det kommer til rullemotstand, punkteringsbeskyttelse og vekt. Dekkene kommer i første omgang kun i en slicks variant uten nevneverdig mønster, men versjonen i 31 millimeters bredde kan være et godt alternativ på fin sportsgrus. I mange tilfeller vil også et bredt dekk være det beste alternativet på landeveien, viser tester vi har gjort.
Tester utført av det uavhengige laboratoriet BicycleRollingResistance.com bekrefter at Enve i hvert fall har nådd målet om lav rullemotstand.
Hvis de oppgitte vektene for dekkene stemmer kan vi også bekrefte at de er blant de beste i klassen når det kommer til letthet.
Enve SES-dekkene kommer i dimensjoner fra 25 mm og opp til 31 mm, innom de litt odde størrelsene 27 og 29 mm. Alle størrelsene kommer i to varianter, med svart sidevegg og med såkalt tan wall, eller sidevegger i skinnfarge. Enve som hjulprodusent har lenge vært en forkjemper for slangeløs sykling på landeveien og deres egne dekk er selvfølgelig tilpasset dette. SES-dekkene vil kunne monteres slangeløst både på felger med dekk-krok/hooked rim og på såkalt hookless rims, altså felger uten dekk-krok inne i felgprofilen.
Enve har også gjort en innsats for å gjøre dekkene og koblingen mellom dekk og felger så aerodynamisk som mulig.
Dekkene er konstruert for å fungere aller best med Enves egne felgprofiler, men skal også kunne forbedre aerodynamikken til andre hjulsett.
Dekkene fra Enve har også et beskyttende lag med Vectran integrert i rullebanen, noe som skal beskytte mot punkteringer.
Gummiblandingen inneholder såkalt aktivert silica og skal gi et godt kompromiss mellom lav rullemotstand og godt grep på forskjellige typer underlag.
De forskjellige dekkbreddene veier i følge Enve følgende:
25 mm (255g)
27 mm (265g)
29 mm (275g)
31 mm (285g)
Enve oppgir at dekkene skal koste ca 800 kroner per dekk. Svarte dekk i 25 og 28 mm er tilgjengelig for salg fra Enve.com allerede nå, mens andre størrelser og tan wall-dekkene blir tilgjengelig senere i høst/vinter. Også lokale forhandlere bør ha dekkene innen kort tid.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.