Amerikanske Enve er mest kjent for sine råflotte amerikanskproduserte karbonhjul. Det eksklusive merket lager også en rekke andre karbonkomponenter inkludert styrer, setepinner, gafler og rammerør. Nå har merket også kastet seg over dekkmarkedet.

SUBTILT MØNSTER: Mønster i landeveisdekk er først og fremst for å skille seg fra konkurrentene. Enve-dekkenes mønster minner om merkets logo.
Enves nye SES-dekk skal være konkurransedyktige med bransjens beste dekk både når det kommer til rullemotstand, punkteringsbeskyttelse og vekt. Dekkene kommer i første omgang kun i en slicks variant uten nevneverdig mønster, men versjonen i 31 millimeters bredde kan være et godt alternativ på fin sportsgrus. I mange tilfeller vil også et bredt dekk være det beste alternativet på landeveien, viser tester vi har gjort.
Tester utført av det uavhengige laboratoriet BicycleRollingResistance.com bekrefter at Enve i hvert fall har nådd målet om lav rullemotstand.

LAV RULLEMOTSTAND: I følge tester bestilt av Enve ruller SES-dekkene bedre enn mange av konkurrentenes dekk.
Hvis de oppgitte vektene for dekkene stemmer kan vi også bekrefte at de er blant de beste i klassen når det kommer til letthet.
Enve SES-dekkene kommer i dimensjoner fra 25 mm og opp til 31 mm, innom de litt odde størrelsene 27 og 29 mm. Alle størrelsene kommer i to varianter, med svart sidevegg og med såkalt tan wall, eller sidevegger i skinnfarge. Enve som hjulprodusent har lenge vært en forkjemper for slangeløs sykling på landeveien og deres egne dekk er selvfølgelig tilpasset dette. SES-dekkene vil kunne monteres slangeløst både på felger med dekk-krok/hooked rim og på såkalt hookless rims, altså felger uten dekk-krok inne i felgprofilen.

AERODYNAMISKE: Dekk kan også gi bedre aerodynamikk for hjul og sykkel.
Enve har også gjort en innsats for å gjøre dekkene og koblingen mellom dekk og felger så aerodynamisk som mulig.
Dekkene er konstruert for å fungere aller best med Enves egne felgprofiler, men skal også kunne forbedre aerodynamikken til andre hjulsett.

HELSVART: Enve-dekkene kommer med enten svarte eller lysebrune sidevegger. Her i 25 mm bredde og svart sidevegg.
Dekkene fra Enve har også et beskyttende lag med Vectran integrert i rullebanen, noe som skal beskytte mot punkteringer.

SOLIDE I FORHOLD TIL VEKT: Enves dekk skal i følge denne grafen gi god beskyttelse mot punkteringer, den lave vekten tatt i betraktning.
Gummiblandingen inneholder såkalt aktivert silica og skal gi et godt kompromiss mellom lav rullemotstand og godt grep på forskjellige typer underlag.
De forskjellige dekkbreddene veier i følge Enve følgende:
25 mm (255g)
27 mm (265g)
29 mm (275g)
31 mm (285g)
Enve oppgir at dekkene skal koste ca 800 kroner per dekk. Svarte dekk i 25 og 28 mm er tilgjengelig for salg fra Enve.com allerede nå, mens andre størrelser og tan wall-dekkene blir tilgjengelig senere i høst/vinter. Også lokale forhandlere bør ha dekkene innen kort tid.