– Problemet i denne saken er Statens Vegvesens uvilje til å gjøre tilpasninger
Bjørn Sætre utfordrer samferdselsminister Knut Arild Hareide til debatt på Bike Expo – ønsker lov om minimumsgrense for passering av syklister langs veien.
VIL ENDRE LOVEN: Del veien-skiltene er bare en oppfordring. Det holder ikke, mener Bjørn Sætre.
Lesetid: 3 minutter
I Tyskland ble det nylig vedtatt ved lov, at bilister skal passere syklister med minimum 1,5 meters avstand i urbane strøk, og minimum 2 meter utenfor tettbebygde strøk. Bøtesatsene er økt, og gjentagende brudd på parkering i sykkelfelt kan i strengeste tilfelle innebære inndragning av førerkortet.
Bjørn Sætre, gründer i Bike Expo, går nå knallhardt ut mot veimyndighetene om trafikksikkerhet, ettersom problemstillingen nå også diskuteres i Norge.
For i Norge er regelverket rundt passering av syklister i veibanen noe mer uklart.
Det finnes nemlig ikke nedfelte lover om dette, kun «anbefalinger».
KREVER ENDRING: Bjørn Sætre i Bike Expo (to f.v.) retter skarp kritikk mot Statens Vegvesen. Foto: Henrik Alpers.
Statens vegvesen oppfordrer til aktsomhet ved passering av syklister, uten at det eksisterer en fast grense. Sanksjonering av eventuelle brudd på dette må vurderes av politiet på stedet – etter skjønn.
Også Norges cykleforbund har jobbet med problemstillingen, uten at det førte til en endring i regelverket.
Det er ikke godt nok for Sætre.
– Problemet i denne saken er Statens Vegvesens uvilje til å gjøre tilpasninger. Vi hadde en debatt om dette under forrige Bike Expo for to år siden, og Statens vegvesen avviste endringene fordi de mener det ble for komplisert. De mener veiene er for smale til å passere syklister med minst to meter, men da går det jo ikke an å kjøre forbi andre biler heller. Dette går på vilje og sikkerhet, sier han, med klar adresse til norske veimyndigheter.
STRENGT: Mallorcas lovverk avviker fra det vi finner på fastlandsspania, og stiller strenge krav til både syklister og bilister. Foto: Privat.
Sætre har sendt en formell henvendelse til samferdselsministerens kontor, med en klar forventning om at temaet vil bli debattert.
– Vi ser at det er flere som sykler men det er fortsatt alt for få som tør å dra ut i trafikken. Om en minimumsgrense for passering blir lovpålagt vil det hjelpe på dette. Vi er verdensmestere i å bråbremse for fotgjengere, for de har litt «carte blanche» i Norge, men syklister kjører jo folk forbi like tett uansett. Blir dette vedtatt ved lov, blir det garantert bedre, sier han.
UKLART: Share The Road-skiltene vi finner i USA taler et tydelig språk, men regelverket i bånn er vanskelig å tolke. Foto: Shutterstock.
UTYDELIG REGELVERK
Statens vegvesen henviser til gjeldende regelverk, og bemerker samtidig at det er Vegdirektoratet som skal svare ved juridiske henvendelser.
Utgangspunktet er trafikkreglene 12 nr. 3, som lyder:
Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.
Utdrag av tolkningen finner vi på juridika.no, Universitetsforlaget, bekrefter at det ikke er tydelig hva som faktisk gjelder ved forbipassering.
Det er viktig å være klar over at syklisten trenger god plass, dels fordi sykkelen ikke lar seg styre helt presist og dels fordi luftpresset fra forbikjørende lett bringer sykkelen ut av balanse. Halvannen meters avstand bør normalt være minsteavstand i sideretning, og forbikjørende bil bør ikke svinges inn foran sykkelen med mindre avstand enn 10–30 meter avhengig av hastigheten.
Tolkningen er hentet fra Bjørn Edvard Engstrøm (red.) og Jens-Sveinung Wegner, Trafikkregler. Lovkommentar, § 12. Forbikjøring, Juridika, kopiert og videresendt til Landevei 04. mars 2020.
Dette er likelydende tekst som vi finner i en tidligere publiser håndbok fra Statens vegvesen anno 1998, informasjonsheftet «Sykkel i veien». Heftet er utgitt av Statens vegvesen og Politiet i samarbeid med flere.
Vegdirektoratet har ikke besvart våre henvendelser.
statens vegvesen utreder forslag og lager regler. nye forskrifter for sykkelritt,
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.