Den moderne geometrien

Giants TCR-ramme traff proffsirkuset i 1997, og revolusjonerte moderne rammeproduksjon.

Sist oppdatert: 20. desember 2016 kl 06.00
Lesetid: 4 minutter

Det var en tid, for ikke alt for lenge siden da landeveissykler var laget av stål, hadde slanke, runde rør, og spesialtilpasset geometri for alle som hadde karret eller dopet seg til en proffkontrakt.

Overrøret på syklene var alltid vannrett. Styre- og setevinklene på syklene du og jeg kunne kjøpe i butikken var 73 grader. Seterør og overrør var av samme lengde. Noen proffer fikk rammer laget av titan. Noen produsenter hadde begynt prøving og tilhørende feiling med både tynne og tjukke aluminiumsrør.

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen