Peter Sagan signerer for TotalEnergies

Når Peter Sagan nå signerer med det franske laget, skal han ikke bare satse på landeveien. Nå skal han også vinne gravel-og terrengritt.

Sist oppdatert: 5. august 2021 kl 10.03
NYTT LAG: Peter Sagan signerer for TotalEnergies, og får med seg Daniel Oss videre. Foto: Bora-Hansgrohe.
NYTT LAG: Peter Sagan signerer for TotalEnergies, og får med seg Daniel Oss videre. Foto: Bora-Hansgrohe.
Lesetid: 5 minutter

1. august er datoen der sykkelproffene omsider får lov til å annonsere hvem de skal sykle for det neste året, selv om ryktene ofte har vært kjent i lang tid.

Det har vært knyttet stor spenning til Peter Sagan, etter at forholdet til Bora-Hansgrohe har kjølnet betraktelig de siste årene. Han har ikke lenger vært den seiersmaskinen han en gang var kjent for å være, i tillegg til at han ikke har hatt et godt forhold til lagets manager Ralph Denk.

Sagan har nå signert en toårskontrakt med franske TotalEnergies, laget der Edvald Boasson-Hagen er på utgående kontrakt. Selv om Edvald måtte bryte Tour de France, er Edvald en av rytterne Sagan refererer til som en av profilene på laget.

Laget er i dag registrert som ProTeam, altså sykkelsportens andredivisjon. Det gir ikke garantert plass i de største rittene som Tour de France, Flandern rundt, Paris-Roubaix eller Milano-Sanremo, uten at det ser ut til å bekymre Sagan.

Peter-Sagan-1
UVØREN: Peter Sagan vil sykle både terreng og gravel om han får sjansen i sitt nye lag. Her fra OL i Rio, 2016. Foto: Cor Vos.

– Da jeg signerte for Bora-Hansgrohe i 2016 var det et lite lag. I løpet av et par år har alt forandret seg og laget har blitt en av de største strukturene i World Touren. Jeg har vært på et stort lag tidligere. Det viktigste for meg er ikke hvilken status laget har men hva de ønsker å gjøre med statusen, sier Sagan i et intervju med den franske avisen L'Equipe.

Det franske oljeselskapet som er navnesponsor har skjønt mye penger, og har større ambisjoner for laget enn hva det er i dag. Laget er et av flere som søker om plass på WorldTouren fra og med 2023, der de blant annet må konkurrere med Uno-X om en av de siste plassene.

– At laget ikke er et WorldTeam gjør ikke noe for meg. Jeg har lyst å hjelpe laget å bli noe større, sier han.

Peter-Sagan-4
STYGG VELT: Peter Sagan måtte bryte Tour de France. Her velter han stygt sammen med Caleb Ewan på den tredje etappen. Foto: Cor Vos.

Vil sykle gravel-og terrengritt

Peter Sagan har en lang merittliste i terrengsykling, og høydepunktet i hans terrengkarriere var da han vant Junior-VM i terrengsykling i 2008. Samme år vant han også sølv i junior-VM i sykkelkross. Han gjorde et ærlig forsøk på å hevde seg i terrengsykling i OL i Rio de Janeiro i 2016, da han mente landeveisløypa var for tøff. I terrengløypa var han tydelig rusten, og en punktering tidlig i rittet sendte han langt ned på resultatlisten.

Både Specialized og den tidligere sponsoren Cannondale har også brukt Sagan i flere reklamefilmer for både terreng-og gravelsykler.

De siste årene har vi sett at flere proffsyklister deltar i gravel-eller terrengritt, mest kjent er Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix) som sykler både sykkelkross og terreng, Wout van Aert (Jumbo-Visma) og Tim Merlier (Alpecin-Fenix) som også sykler sykkelkross, mens EF Educations Lachlan Morton sykler stort sett alt annet enn landevei.

– Om det er åpninger i kalenderen kommer jeg ikke til å si nei, det er helt sikkert. Men vi må selvsagt planlegge dette, og først må jeg bli ferdig med sesongen i Bora Hansgroge. Det er både VM og Paris-Roubaix igjen av sesongen, og i TotalEnergies vil fokuset være på landeveien. Det er klassikerne, etapeseiere og poengtrøya i de store treukersrittene som gjelder. Jeg kommer til å fortsette med det jeg er best på, sier han til den franske avisen.

Den triple verdensmesteren måtte bryte årets Tour de France, etter en stygg velt med Caleb Ewan på den horrible tredje-etappen av rittet. Han måtte gjennom en operasjon i kneet etter rittet, og fikk ikke stilt i OL på grunn av velten.

Får med gamle lagkamerater og sponsorer

Når Sagan bytter lag, er det et stort ensemble som følger med. Da Sagan signerte for Bora-Hansgrohe før 2016 hadde han en så høy markedsverdi at han fikk med hele 14 mann inn i laget.

Det gjaldt alt fra treningskamerater, massører og mekanikere, og Bora-Hansgrohe måtte bygge en hel struktur rundt nettopp Sagan. De var faktisk helt avhengige av å få med en større sponsor for å dekke utgiftene, og det var til slutt sykkel-og utstyrsprodusenten Specialized som tok den siste delen av regningen.

Specialized blir med videre til TotalEnergies, og med det vil de nå sponse tre profflag. Specialized vil beholde sponsoratet av Bora-Hansgrohe, og de bekreftet nylig en seksårskontrakt med Deceninck-Quickstep.

I tillegg til sykkelmerket får han med seg veteranene Maciej Bodnar og Daniel Oss. Bodnar er en tempo-og kjøresterk hjelperytter, mens Oss brukes i alle slags roller fra brudd til opptrekk.

– Selv om det er et nytt lag er det ikke mye som forandre seg i nytt lag. Jeg har levd med store forventninger siden jeg ble proff i 2010, og sånn sett er det lite nytt. Jobben min er å få gode resultater, og sørge for at de som sponser og investerer i laget får noe igjen for det jeg gjør, sier han.

Det er ikke klart når Sagan igjen vil begynne å kjøre løp.

PS: Sagans klassikerkonkurrent Alexander Kristoff ble onsdag klar for Intermarché - Wanty-Gobert.

peter-sagan
TRIPPEL VERDENSMESTER: Peter Sagan er den første mannlige syklisten som vinner tre VM-gull på rad, en seiersrekke som stoppet i Bergen. Foto: Henrik Alpers.
Publisert 5. august 2021 kl 10.03
Sist oppdatert 5. august 2021 kl 10.03
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen