Juniorkometen Silje Mathisen tok tre gull i NM som førsteårs junior. På grunn av et skadeavbrekk på halvannen måned rundt juletider, er målet for vinteren å gjenoppbygge et godt grunnlag slik at hun kan komme seg tilbake der hun slapp. Det jobber hun målrettet mot, og allerede nå ser hun resultatene av innsatsen.– Den første treningssamlingen gikk overraskende bra, selv om jeg merket at perioden hadde påvirket meg. Jeg håper jeg er klar til Norgescupstarten, og at utviklingen fortsetter å gå riktig vei slik at jeg kommer sterkt tilbake, sier 18-åringen, som til daglig går på NTG Lillehammer. Dette er Mathisens favorittøkt på rulla. LES OGSÅ:Tre gull i mesterskapsdebuten Mathisen har lommene fulle Dette er en del av vinterens artikkelserie om rulleøktfavoritter. Følg med videre! LES OGSÅ:Sondre Linstad-Hurum: – Jeg går og gleder meg til å ha det vondt  Anders Johannessen: – Jeg sitter aldri og gnager på den samme watten Ingvild Gåskjenn: Fra hardt til knallhardt på to timer Thale Kielland Bjerk: – Heldigvis er jeg glad i å sykle på rulle Anders "Hertugen" Bernhoft: Mange halvlange drag Michelle Engebretsen: – Jeg liker å grave meg ned i økta og oppgavene Eirik Wendelborg: – Man må bli vant til å trives i aerodynamisk stilling Lars Kabbe: Hardere og hardere drag uten hvile Geir Stian Ulstein: Bakkebokforfatterens bakketrening Stein Magnus Olafsrud: – Forferdelig vondt og veldig deilig Daniel Ingebo: – Jeg må bite litt i styretapen mot slutten av dragene Hva er økta?– 3x10 minutter med 30/15, altså 30 sekunder på, så 15 sekunder rolig, nye 30 sekunder på og 15 sekunder rolig til du har kjørt 10 minutter totalt. Så er det tre minutter pause før neste 10-minutters drag. Så er det tre minutter pause før neste 10-minutters drag. Før dragene kjører jeg cirka 30 minutter oppvarming der jeg trapper opp intensiteten gradvis og så kjører noen rolige minutter før jeg starter dragene.  Hvorfor liker du den?– Jeg liker den fordi den er hard, men dragene er så korte at man får skikkelig trøkk når det gjelder.Hva er det spesifikke treningsutbyttet av denne økta?– Å øke det maksimale O2-opptaket, samt at disse øktene er nyttige for muskulaturen. Hvor lang tid tar økta?– Dette er en kort økt, på totalt cirka en time og 15 minutter. Man kan selvfølgelig kjøre lenger nedkjøring hvis det er ønskelig.Hvor ofte kjører du denne økta?– Her på NTG kjører vi flere 30/15-bolker i løpet av vintersesongen. Da kjører vi 4-5 økter på rad, eller med en hviledag mellom. Man må ha rett innstilling for å gjennomføre en sånn bolk på best mulig måte, for det vil føles tungt noen dager. Men når man er ferdig føler man seg helt kongeFinnes det måter å variere den på?– Man kan variere med flere dager i bolken, eller flere drag på økta. Hva slags rulle bruker du og hva liker du med den?– Her på NTG sykler vi på Computrainer ruller. Jeg elsker denne rulla fordi man stiller inn terskelwatt (FTP), også justerer rullemotstanden automatisk etter hvordan økta er bygget opp. Da slipper man å styre motstand, og kan bare tråkke. Computraineren er også stabil på watten fra gang til gang.Sykler du med noen form for underholdning?– Vi har TV-skjermer foran oss når vi sykler. Der vi ser profilen for økta, i tillegg til watten vår. På rullerommet har vi høy musikk og sitter og tråkker i felleskap. Vi pusher hverandre, og trenerne våre pusher oss når det trengs. Det er viktig å ha fokus på hardøktene, så annen underholdning enn musikk bruker jeg ikke.