INGEN ENKEL SAK: Hva gjør du når det regner 14 dager i strekk, og du vil sykle? Følg våre enkle råd, så kommer du fort i gang. Foto: Kåre Dehlie Thorstad.
Lesetid: 6 minutter
Det er irriterende hvordan enkelte syklister drar på langtur uansett hvor mye det regner, samtidig som det er kaldt. Hva er det disse syklistene har, siden de åpenbart takler dårlig være bedre enn alle andre?
Å sykle i regnet kan enkelt sammenlignes med å sitte på en ergometersykkel under vannsprederen når det er kaldt ute, mens en kjempevifte i tillegg blåser på det.
Denne artikkelen er publisert tidligere, og er løftet opp til glede for gamle og nye lesere.
Sykling i kaldt regn er trolig den kaldeste idretten vi har. For det første sitter vi helt stille med overkroppen, vi blir simpelthen ikke varme fra livet og opp.
I tillegg har vi en høy og avkjølende fartsvind når vi sykler. Det slipper du eksempelvis når du løper, der du dessuten bruker hele kroppen.
Å trene i regnet er like mye en mental øvelse, som det handler om utstyr. Psyke og vilje har enorm påvirkning på resultater og gjennomføring, og vi finner mange likhetstrekk med det som skal til for å slå personlige rekorder på sykkel.
VÅT DAG: Landevei på reportasjetur i regn, utenfor Lillehammer et sted. Foto: Kåre Dehlie Thorstad.
Er du glad i å sykle, må du nødvendigvis sykle når det pøser ned, det er bare en del av det å bo i Norge. Skal du bli god til å sykle, er du definitivt nødt.
Det er kun et fåtall ryttere som trives når det regner, men de som mestrer regnet har også en skikkelig fordel. Har du noen gang tenkt over at mange av de største seierne til Edvald Boasson Hagen har kommet i regnvær?
Om du selv sliter i regnet, bør du følge oppskriften ekstra nøye. Ikke bli en av de som sitter på hotellet på Mallorca den ene uken du har treningsferie, bare fordi det regner.
For de fleste av oss eksisterer det ingen positive assosiasjoner tilknyttet regn eller sykling i regn – men det er altså dette du skal endre.
Trikset er like brutalt som det er enkelt: Du skal regelrett bestemme deg for at regnet er din venn.
Fra i dag av skal du bestemme når du sykler, ikke været. Alt du opplever i regnet, fra teknikk til ernæring, gjør deg til en sterkere syklist.
2. La utstyret bli en motivasjon
Mange av oss finner stor motivasjon i nytt utstyr. Men hva med å konsentrere pengebruken på produkter som gjør at du faktisk sykler mer – i regn? Ingen sykler fortere av flaskeholdere til 1999 kroner, men de som har brukt penger på regndekk eller skjermer, og dermed får trent i all slags vær, blir av seg selv en raskere syklist.
Om du ikke sykler for treningens del – både grus-og landeveisturer vil sees på med nye øyne om du tar turen i regnet.
KLARE: Ønsker du å sykle mye, slipper du ikke unna regn. Bestem deg tidlig for at det skal du takle. Arkivfoto, Kåre Dehlie Thorstad.
Det første du må gjøre er å kle hender og føtter med neopren, samme stoff som vi finner i dykkerdrakter. Sykkelbukser og løse ben med en flosset innside varmer godt, og moderne Gore Tex-jakker er et must.
I tillegg kan vi varmt anbefale sykkelshorts i Gore Tex. Dette er vanlig for terreng-og stisyklister, men landeveiens stramme kodeks gjør at de færreste bruker det når de sykler asfalt.
4. Varmekrem
Varmekremer får du kjøpt på enten apotek eller i sykkelbutikk, og de fungerer forbausende godt. Smør bena inn med et tynt lag varmekrem, før du tar på deg dagens antrekk.
Om en skal sykle ritt, er det vanlig å bruke både varmekrem og fet krem på bena. Begynn med en god varmekrem, og smør deretter på et tykt lag med fet krem. Da holder du bena varme, samtidig som regnet preller av som vann på ei gås. Det er denne kombinasjonen proffene bruker i belgiske vårklassikere – den kalles ofte for «belgiske knevarmere».
TØY ER VIKTIG: Gå til innkjøp av en skikkelig regnjakke, unngå billige jakker som lover for mye. Foto: Kåre Dehlie Thorstad.
5. Begynn regnsykling med korte eller intense økter
Nytt tøy og utstyr til side, nå skal du ut. Du må lære å gå før du kan løpe, og ved å først kjøre de korte eller intense turene, blir du fort vant til regnet. Bakkeintervaller og tempodrag gjøres fort unna, og kulden får aldri sjansen til å sette seg.
Før du går videre til lengre økter, kan det være et tips å forlenge oppvarming og nedkjøring på en intervalløkt.
Og for all del, det er lov å strekke armene i været når du kommer hjem, og drømme om at du har vunnet et ritt i øsregn.
6. Fortsett med de småkuperte turene
Etter hvert som de korte turene eller treningsøktene går av seg selv i regnet, er det på tide med en lengre tur. Legg treningen i en småkupert løype. Med hyppige oppreisinger og fartsendringer er det også her lett å holde varmen.
Den viktigste bonusen er dog at du blir en mester i å håndtere glatt underlag. Helt gratis.
HARDØKT: Kjør de første regnturene dine som korte turer - eller hardøkter. Da blir regnet veldig sekundært. Foto: Kåre Dehlie Thorstad.
7. Lytt til elementet, dropp Ipod
Vi legger diskusjon om tilstedeværelse i trafikken til side, men jeg har god erfaring med å droppe musikk når det regner.
Det er en ganske unik opplevelse å høre på lyden fra drivverket, regnsprut på ramme og sko, samt behagelig prikking og tromming på hjelm og jakke når himmelen åpner seg.
I tillegg får du bedre kontroll på hva slags feste du faktisk har mot underlaget, et skikkelig ess å ha i ermet, når resten av feltet fryser av skrekk.
8. Allier deg
Det eldste og kjedeligste tipset er også et av de beste. Det er garantert langt flere enn bare deg som sliter i regnet, og å sykle to sammen er bedre enn en.
I dette tilfellet gjelder det å gjøre skam på den åttende fjellvettregelen: det er en skam å snu.
JO FLERE VI ER SAMMEN: Jo enklere blir det å sykle i regnet. Foto: Kåre Dehlie Thorstad.
9. Hold avtaler uansett
Mobiltelefoner, Yr.no og Facebook har gjort det mulig å endre avtaler helt frem til sekunder før avreise.
Hold avtalene dine, uansett hvor vått det er. Du skal fortsatt endre avtaler, men i så fall kun for å sykle i regnet.
Det kommer seg nå, du er et trinn unna en ekte vannmann.
10. Langtur i regn – med skift
I en leserundersøkelse ble turer mellom tre og fem timer definert som langtur. Du er nå klar for en slik sykkeltur.
Verden har heldigvis gått videre, og i dag er det kult med en liten styreveske. For bare ti år siden var dette et utenkelig stilbrudd, mye fordi styreveskene var enorme, klumpete og tunge.
Når vi sykler langt i regnet har vi med tørre sokker, en tørr undertrøye, tørre hansker og kanskje til og med skotrekk.
Det gjør turen enklere å gjennomføre.
Hjemme i kjøleskapet har du et skikkelig måltid – til maten ser du Ronde Van Vlaandern fra 2007.
Om det regnet? Det aner du faktisk ikke, du sykler jo uansett vær.
EKSTRA TØY: Kjøp en styreveske, slik som Steff (t.h) har gjort. Der har du med deg skift, det gjør underverker på en våt dag.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.