Lars Kabbe er regjerende norgesmester i kross (M45-49), og hovedmålet for 2019 er å forsvare NM-tittelen. Det ser han fram til. – I 2019 går kross-NM på Spikkestad, i en løype hvor jeg alltid har kjørt bra. Det er en beinhard løype som skiller mye, men som jeg takler bedre enn de aller raske krossløypene, seir Kabbe. Han er allerede i gang med oppkjøringen. LES OGSÅ: Spikkestadkross blir NM 2019  Sykkel er best uteFor Kabbe er terskelen for å sykle på rulla høy. Men noen ganger er det nødvendig, enten av praktiske eller klimatiske hensyn. – Jeg prøver å sykle ute minst to ganger i uka. Langrenn og løping er jeg også glad i, så det blir mye variasjon i vintertreningen min. Jeg velger etter vær og temperatur. Er det for kaldt til å sykle, dropper jeg det og går heller på ski. Og hvis det er veldig kaldt ute, eller jeg er alene med kidsa, blir det rulle i kjelleren. Da kopierer jeg en rulleøkt som Rune Høydal fortalte om i Terrengsykkel for et par år siden, sier han. Dette er Kabbes favorittøkt.  Dette er en del av vinterens artikkelserie om rulleøktfavoritter. Følg med videre! LES OGSÅ:Sondre Linstad-Hurum: – Jeg går og gleder meg til å ha det vondt  Anders Johannessen: – Jeg sitter aldri og gnager på den samme watten Ingvild Gåskjenn: Fra hardt til knallhardt på to timer Thale Kielland Bjerk: – Heldigvis er jeg glad i å sykle på rulle Anders "Hertugen" Bernhoft: Mange halvlange drag Michelle Engebretsen: – Jeg liker å grave meg ned i økta og oppgavene Eirik Wendelborg: – Må bli vant til å trives i aerodynamisk stilling Hva er økta?– Jeg starter med 15 minutter rolig sykling. Deretter kjører jeg fem minutter med mer innsats, etterfulgt av fem minutter med litt lavere puls, men ikke helt hvile. På neste femminuttersdrag har jeg enda litt mer innsats, etterfulgt av nye fem minutter med litt lavere puls men ikke helt hvile. Deretter kjører jeg enda hardere på neste drag, etterfulgt av fem minutter hvor jeg slipper pulsen ned 10 slag. Og slik fortsetter jeg, så det siste draget blir med veldig høy intensitet. Etterpå roer jeg ned i fem til ti minutter. Jeg kjører totalt fem-seks drag og altså ikke skikkelig hvile mellom dragene, så på den måten blir det ganske lik en krosskonkurranse.LES OGSÅ: Rulla og økta er 25 år gammel Hvorfor liker du den?– Jeg liker ikke så godt å trene inne, derfor er denne perfekt fordi den simulerer det jeg liker å gjøre ute. Hva er det spesifikke treningsutbyttet fra en slik økt?– Jeg innbiller meg at det gir meg noe som simulerer den konkurransetypen jeg liker. Og fordi det ikke er skikkelig hvile mellom dragene, blir denne økta ganske lik en krosskonkurranse.Slik gikk det for øvrig da Kabbe debuterte i kross-VM: – Sanden er mye vanskeligere i ritt enn på treningHvor lang tid tar den?– Totalt er jeg sjelden på rulla lenger enn en time og 10 minutter. Hvor ofte kjører du den?– Jeg trener nok bare på rulle en gang i uka, og da er dette ofte den økta jeg kjører. Men hvis jeg har kjørt hardt ute dagen før, kan økta være bare en time i sone 2 (på Olympiatoppens intensitetskala). Finnes det måter å variere denne økta på?– Jeg er ikke veldig systematisk i treningen så det blir naturlig variasjon hver gang jeg kjører den. Draglengden kan være fem minutter eller seks minutter, eller fire minutter om jeg er litt tung i kroppen.Se vår test av klokker med GPS og pulsmåling Hva slags rulle har du, og hva liker du med den?– Jeg har en Tacx balanserulle uten motstand, så beina spinner fort når dragene skal være harde. Men da må man konsentrere seg så jeg ikke flyr i tv'en. Sykler du med noen form for underholdning?– Jeg ser alltid på YouTube mens jeg trener på rulla. Gamle ritt med Sven Nys er favoritten, men alt av kross gir meg inspirasjon. Dette er økta: 5-6 drag á 5 minutter progressivt hardere etterfulgt av fem minutter der pulsen slippes ned 10 slag sammenliknet med forrige drag. 15 minutter oppvarming og fem til ti minutter nedkjøring.  Tidsforbruk: 1 time og 10 minutterTreningsutbytte: Simulerer krossrittHvor ofte: En gang i uka på denne tida av åretVariasjoner: Naturlig variasjon på draglengde hver gang, avhengig av dagsform – alt fra fire til seks minutters drag.