Bremser: Shimano Ultegra hydraulisk disc 160/160 mm skiver
Hjul: Fulcrum Racing 44 Aero 12mm aksling foran/bak
Dekk: Continental Grand Sport Race 28
Cube har ikke den samme World Tour-erfaringen å vise til som de andre syklene i denne testen. Men det tyske merket dukker opp i TV-sendte storritt innimellom. Da som arbeidsverktøy for syklistene på profflaget Wanty Groupe Grobert, inkludert Odd Christian Eiking.
KNEKK: Kjedestaget bøyer seg opp mot akslingen, dette skal gi lavere luftmotstand, samt mindre kjedeslag. Bremsen er selvfølgelig festet med flatmount-fester.
Modellen Agree C:62 Race Disc er Cubes variant der de har gjort en viss prioritering av aerodynamiske egenskaper. Rammen slutter tett rundt bakhjulet og gaffelen er innfelt i underrøret.
Standardoppsettet med Shimano Ultegra gir og bremser er på plass, men Cube har valgt å gå egen veier med hjulsettet. Høyprofilfelger i aluminium fra Fulcrum gir et solid inntrykk, men er ikke noe vi ser så ofte i disse karbontider. Cube har begått genistreken det er å sette opp hjulsettet med 28 mm dekk, og dette forsterker det gjennomtenkte inntrykket. Aerosykler er ofte hardere og mindre komfortable enn landeveissykler tilpasset mer all-round-bruk, og mer volumiøse dekk øker både komfort og bruksområde for sykkelen. De kraftige felgene matcher den ekstra dekkbredden bra.
MASSIVT: Det kraftige krankpartiet har tydelige aeroprofiler og plenty med karbongods.
Om en sykkelramme er mer aerodynamisk enn en annen er umulig å kjenne i praksis, men Cube Agree C:62 Race Disc skjærer tilsynelatende godt gjennom motvinden. De store dekkene gir følelsen av å rulle på fløyel, uten at det går nevneverdig utover snert og veifølelse.
Passer for
Passer for: Du ønsker deg både lav luftmotstand og høy komfort uten å måtte ta opp forbrukslån
Cube Agree C:62 Race Disc på veien
Cube Agree C:62 Race Disc føres lett fra bukken og svarer bra på energisk mating på flatmark. I klatringene føles den hakket mindre kvikk enn de beste her, men flyter godt oppover både korte og lange klatringer. Spurter stående går unna med kontant akselerasjon. Partiet rundt krankhuset er da også av den kraftige, massive sorten.
Cube har valgt å fullføre Agree C:62 Race Disc med karbonstyre, stem og karbonsetepinne fra et merke kalt Newman. Setet fra Selle Royal har en klissete gummiert overflate som føles ubehagelig. Et glattere gjør det lettere å flytte rumpa litt rundt ettersom terrenget endrer seg. Men noen liker å sitte litt fast på setet også. Karbonstyre og karbonsetepinne kan spille en vesentlig rolle i vibrasjonsdemping og fremstår som en oppgradering sammenlignet med Cannondale. Sluttresultatet? Cube Agree C:62 Race Disc leverer akkurat det den skal, til en god pris. Den mangler dog x-faktoren til å konkurrere med de beste.
NB: På vår testsykkel var det umulig å få setepinnen til å sitte ordentlig fast i ramma. Seteklemmen som er merket med maks 6nm krevde nærmere det dobbelte på momentnøkkelen og en raus dose karbonpasta før vi kunne sykle uten at setet vred seg. Selv etter dette opplevde vi setesig over tid. Cube-importøren Cyklon opplyser at de har solgt mange av denne sykkelen uten å høre om dette før og skjer det med din sykkel vil det kunne være en garantisak.
WALDERSHOF WE HAVE A PROBLEM: Vi fikk ikke setet til å holde seg oppe under testingen av Cube Agree C:62. I følge Cube har vi vært uheldige. Skjer det deg så si i fra med en gang.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.