Trek Emonda ALR 5 er laget av det Trek selv omtaler som Alpha aluminium. Rammen har matt grå finish og skjulte fester for skjermer. Trek Emonda ALR 5 er testens desidert dyreste, men den er også satt opp med den gjeveste utstyrspakken i testkvartetten.
Den nye 11-delte 105-gruppa til Shimano både ser og kjennes ut som Shimanos dyrere drivverks-grupper. Finishen på både Treks egne Bontrager-komponenter og Shimano-delene er gjennomført og eksklusiv.
I følge Treks egne størrelseanbefalinger skal vi passe best på sykler i størrelse 58. I akkurat denne modellen viser det seg å passe ganske bra. Testpiloter på drøye 180 centimeter sitter godt på sykkelen.
Emonda er Treks allround-sykkel i samlingen. Den sitter midt mellom aerosykkelen Madone og den dempede komfort-, grus- og brosteinsraceren Domane.
Emonda-modellene i karbon er blant bransjens letteste sykler. Alu-modellen her matcher karbonsyklene i testen på vekt, selv om den er den største sykkelen i størrelse.
Trek Emonda ALR 5 på veien
På veien er Trek Emonda ALR 5 akkurat sånn som Trek-sykler ofte er, lett å like. Fra første tråkk føles det som om vi har sittet på denne landeveissykkelen i mange hundre kilometer allerede.
Trek Emonda ALR 5 føles ikke knivskarp, men den er langt fra dorsk. Den er ekstremt forutsigbar og lystrer deg som en godt trent politihund. Enten du står og trår opp bratte bakker på watt-verdier legen din vil fraråde, eller du ligger på skjæret gjennom i svinger i hastigheter som moren din ikke vil høre om, leverer Emonda pålitelige egenskaper.
Trek Emonda ALR 5 er ganske kort og høy for størrelsen, men vi får likevel god pendel under stående tråkking. Under temposykling er bukken på det i overkant brede styret et komfortabelt sted å være.
Det elleve-delte drivverket gjør at vi alltid finner passende utveksling og tråkkfrekvens. Kompaktkranken gjør at vi må forville oss inn i bratte grusbakker før girene oppleves som for tunge.
Treks nye aerovidunder er en av de mest kompliserte landeveissyklene noen gang laget. Trek Madone 9.5 leverer så det holder.
Et sted Trek gjerne kunne ha vært litt mer forutseende er når det kommer til dekkvalg. Den fine aluminiumsrammen har god plass til bredere dekk enn de 25 millimeter smale som står på. Vi føler at 28 mm er et bedre valg til så godt som alt. Med litt bredere dekk vil Trek Emonda ALR 5 også fungere supert på fine grusveier og bli enda mer komfortabel på asfalten, uten at det går utover verken snittfart eller maksfart på vei mellom Lillehammer og Oslo.
Oppsummert: Trek er skoleflinke som alltid. Ingenting å utsette på noe, annet enn at Trek koster mer enn de fleste andre merker.
PASSER FOR: Deg som vil gjøre det bunnsolide og trygge valget på en gjennomført sykkel.
Utstyr
Ramme: 300 Series Alpha Aluminum
Styre/stem: Bontrager Comp VR-C, aluminium 44 cm/Bontrager Pro 7 grader x100 mm
Sete/setepinne: Bontrager Arvada Comp, stålskinner, 154 mm bredde/Bontrager karbon setemasttopp
Hjul/dekk: Bontrager aluminium 21 mm felgbredde,/Bontrager R1 Hard-Case Lite, 700x25 mm
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.