Giant TCR Advanced Team har mekanisk Ultegra-gruppe, tosidig wattmåler og fine karbonhjul tilpasset slangeløs sykling.
Felgene er såkalt hakefrie. Dette gir sterkere felgkant, men gjør at noen dekkprodusenter ikke garanterer at dekk vil holde seg på plass med høyt lufttrykk. Giants 25 mm dekk kommer satt opp ferdig slangeløst fra produsenten. De måler 26,9 mm i bredden.
Giant var pionerer innen moderne rammegeometri. De var først ute med racerrammer med sterkt skrånende overrør. Resten av bransjen har fulgt etter Giant. TCR-rammen vekker mindre oppsikt nå enn for 20 år siden.
Giant TCR Advanced-modellen vi tester er nesten lik den som i fjor ble brukt av Team CCC og olympisk mester, Greg Van Avermaet, men har vanlig justerbar setepinne i stedet for den integrerte pinnen på toppmodellen.
Geometri
Reach: 39,3 cm
Stack: 56,2 cm
Styrevinkel: 73 grader
Seterørsvinkel: 74 grader
Kjedestagslengde: 40,5 cm
Akselavstand: 99,1 cm
Krankdrop: 67 mm
Målene er for sykkelen i størrelse ML.
Vis mer
TCR-rammen ble lansert på tampen av 2020-sesongen. Den er lett og skal være ganske aerodynamisk. Rammeprofilene er slanke, med tydelig avkappet dråpefasong.
Giants egne tester i vindtunnel skal vise at TCR-rammen, uten vaiere og slanger integrert i stem og ramme, ikke er mye tregere enn konkurrentenes all-roundere.
De litt store vaier-buene mellom styre og underrør ser uryddig ut. Her bør forhandler kutte litt kortere. Bremseslanger i vinden vil uansett ikke avgjøre om bruddet ditt holder inn, eller om du taper spurten.
Giant TCR Advanced er lettest i testen. Både hjulene og rammen bidrar til lav vekt. Rammen skal veie minimale 850 gram, hjulene 1500.
For en aerosykkel er det flere kompromisser som må tas for å oppfylle ønsket om høyest mulig fart fra A til Å. Specialized kommer farlig nære fulltreff på de fleste kriteriene med sin nye Venge.
Giant TCR Advanced er en allsidig ritt- og treningssykkel. Den er lynkvikk i styringen, men ligger likevel stødig på veien. Fronten føles solid og presis, om enn ikke like stiv som på Specialized og Orbea. Den korte hekken gjør sykkelen lett å tvinge rundt skarpe svinger.
Selv om målene er ganske like Orbea Orca, føles Giant TCR Advanced mer lettstyrt. Dette går litt på bekostning av stabilitet utfor, men ikke mer enn at sykkelen er morsom og manøvrerbar i høy fart. Kort akselavstand gjør det lett å hoppe opp fortauskanter i fart. Stående klatring og spurting gir kontant og positiv tilbakemelding og mulighet for rask frekvens.
Karbonhjul, wattmåler og en av de mest moderne rammene på markedet gjør Giant TCR Advanced til veldig mye landeveissykkel for pengene.
Drivverk/bremser: Shimano Ultegra Di2 52/36-krank med tosidig Power pro watt-måler, 11-30 kassett/160/140 mm bremseskiver foran og bak
Hjul/dekk: Giant SLR-1/ Giant Gavia Course 1 25 mm slangeløst
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.