Cannondale SuperSix EVO er nærmest som en standardsykkel å regne når det kommer til hva en all-round-racer anno 2018 skal levere. Den moderne klassikeren har noen år på baken nå, men har gått fra testseier til testseier i blader over hele verden. Også her i Landevei. Amerikanerne hos Cannondale var relativt tidlig ute med å tilby toppsykkelen sin i en versjon for skivebremser. Vi skulle dermed kunne tro at de hadde et lite forsprang på flere av konkurrentene akkurat på dette området.
BEST FØR, MEN IKKE FARLIG ETTER Standard 9 mm hurtigkoblinger hører fortiden til på sykler med skivebremser. Cannondale må henge med i tiden.
Det som er helt klart er at Cannondale har klart å lage sin SuperSix disc lik som sin suksessrike modell med felgbremser.
Cannondale SuperSix er en sykkel uten svakheter når det kommer til egenskaper på veien. Den er forutsigbar, komfortabel, tråkkeffektiv og stabil. Uansett om du jager ny pers opp Alpe D’Huez eller cruiser av gårde i et norsk dalføre, SuperSix leverer varene. Med skivebremser er egenskapene utfor forbedret ytterligere.
Passer for
Passer for:
Liker du klassiske linjer og ujålete funksjon får du et realt arbeidsverktøy til trening og rittsykling i Cannondales SuperSix EVO disc Ultegra.
Cannondale tar få sjanser med sin SuperSix disc. Den er lik som den har vært de siste par årene, og har et utseende og et oppsett som er tilnærmet tidløst. Nesten vannrett overrør, blyanttynne setestag og slank gaffel vil aldri gå helt av moten. I et forsøk på å hente ut noe ekstra komfort har Cannondale valgt en tynnere setepinne enn standard. Dette fungerer kanskje bra på de dyrere modellen som har en lett karbonpinne, men på vår testsykkel med en 320-grams alu-pinne er nok fleksen i pinnen lik null. Mulighetene til å bytte den er på grunn av den spesielle dimensjonen få.
BRUKERVENNLIG: Innvendige vaiere ser lekkert ut, men kan være noe herk å fikse på. Cannondale legger vaierne lett tilgjengelig under underrøret.
Cannondales SuperSix' fremste egenskap er at den har en tendens til å forsvinne under deg etter hvert som milene og høydemeterne tilbakelegges. Sittestillingen er i den ambisiøse enden av skalaen. Lavest front i testen gir oss den sittestillingen vi ønsker når det skal gå realt fort. En karbon-kon gir deg muligheten til noe høyere stem uten alt for høy stabel med avstandsringer.
Men hva er det da som ikke stemmer? Cannondale kjemper ikke lenger i teten av bransjen om status som et premium-merke. Vi kunne ha ønsket oss flottere finish på styre, stem, sete og setepinne anno 2018, det forventes i toppen. Og 9 mm hurtigkobling bak, hva er det? Dette er et lite fremtidsrettet valg på en skive-racer nå. Cannondale var allerede bakpå med sin skive-racer i tilsvarende test i fjor. Denne modellen må re-tegnes for å gjeninnta statusen, og Cannondale må komme opp med noe nytt snarlig for å ikke havne i bakleksa.
KORT STUMP: Girvaieren ligger åpent under underrøret, men går gjennom kjedestaget.