Detaljbilder langtidstest

Her tar vi for oss noen av detaljene på de to syklene. Nyt hvor grundige disse produsentene er!

BEGRENSET: Vi har på 25mm brede dekk på Rose i testen. Noe mer er det ikke plass til. Fint å vite, om en evt skulle finne på å kjøre brosteinsritt for amatører. Åja, de finnes!!SMALT: Også Canyon kjører på med 27,2mm setepinne. Setestagene er ikke like tynne her.HARDT: Canyon har skrelt vekt, og satt på et lett Selle Italia SLR Special Edition. Dette er ikke spesielt behagelig, og kanskje litt utenfor kategorien.GIVE IT UP FOR: Rose!! Vi simpelthen elsker gallionsemblemet deres. PIKANT: Styrelageret toppes av et lokk med Roses egen logo. Og nok en gang, vi digger 3T.STRØKENT: Vaierføringen ut fra styrebåndet er eksemplarisk gjennomført hos Rose. PERFEKT: Lengden på vaierendene er eksemplarisk kuttet. ROMSLIG: Dekklaringen er god på Canyons SLX.FORSEGGJORT: Det er lett å guide vaierne på Roses sykkel under krankhuset. Der finner du også plass til et batteri, om du ønsker å oppgradere til Shimano Di2.FORSTERKET: Ofte ser vi innfestingen av frontskifteren ryke. Rose har forhindret dette med et ekstra lag karbon.PERFEKT: Sekk avslutningen av styrebåndet. Lekkert og forbilledlig!BREDT: Underrøret på Rosen er noe av det bredeste vi har sett på lenge. STOR PLASS: På Canyons SLX er det god plass til fetere dekk. Her kan du ha helt opp til 28mm feite hjul under Paris-Roubaix.STILIG LOKK: Styrelageret hos Rose strammes med et topplokk i karbon. Vi liker de helsvarte delene fra 3T.SMART HULL: Altfor ofte opplever vi at vaieren til frontskifteren går tregt. Ofte skyldes dette grums i vaierføringene. Dette gigantiske hullet i rammen gjør at vi kan nøye oss med et kjapt bytte av den lille plaststrømpen, i stedet for en omfattende vask av den lille enheten som normalt sett guider vaieren.BEHAGELIG: Helt rett er den, men gaffelen hos Rose er en av de mest komfortable vi noensinne har prøvet.DETALJER: 27,2 mm setepinne er tynt. Dette gjør at pinnen flekser og lager mer komfort. Det får vi også av de supertynne setestagene. HÅNDVERK: Tyskerne valgte styrebånd, kanskje ikke helt etter vår smak. Men det er eksemplarisk lagt, det skal de ha. SYLTYNT: Canyons gafler er kjent for å være av de lettere du kan finne. Legg også merke til hvor elegant strømpen til bakgiret sklir inn i rammen. WHAT?! Canyons styrelager strammes helt nede på styrerøret. På toppen har de i stedet denne frekke løsningen. PENT: Fronten til Canyon er ryddig og pen. Sykkelen er satt om med avsluttende deler fra Ritchey WCS.BORTE! En lite hull i rammen, og vips så er vaierføringen skjult. Innvendige vaiere kan riste og bråke mye om en er uheldig, men hos Canyon er det lydløst. SMART: Canyon beskytter vaieren til frontskifteren på en litt annen måte enn Rose. Annerledes, men like smart. PENT: Bremsestrømpen til bakbremsen kommer ut rett bak logoen. GODKJENT: Alle rammer som skal brukes i ritt som følger UCIs reglement skal nå ha et godkjenningsstempel fra UCI. Her har Canyon plassert sitt. RYDDIG: Også Canyon har god kontroll på vaierne under krankhuset. FRANSK: Canyon har valgt franske Mavic som leverandør av dekk og hjul. BESKYTTELSE: Canyon har satt på en liten og lett aluminiumsplate på innsiden av kranken. Dette beskytter rammen, om du skulle være så uheldig å miste kjedet. GODE HJUL: DT SWISS RR C46 tar oss fort fra start til mål.EKSOSPOTTE: Vaieren til bakskifteren er skjult, før den dukker opp rett over bakskifteren. STILIG: Setepinneklemmen hos Rose er nærmest innfelt i rammen. NØYER SEG MED EN: Canyon har kun en tønne på strømpene. Fornuftig nok, med den kan du justere frontskifteren enkelt. ELEGANT: Også Canyon har presentert sykkelen eksemplarisk.GOD PLASS: Også ved gaffelen har Canyon gjort plass til bredere dekk. Rammeklaringen bakover er også god. GOD KLARING: Dekklaringen hos Canyon, sett undenifra.SKJULT: Også Canyon har gjemt vaierne inne i kjedestaget.
LANDEVEI.NO
+
Dare Bikes GFX
Gravel

Test av Dare Bikes GFX

Grusraceren til Uno-X fra Dare Bikes skal angivelig være like god til turritt på landeveien...
LANDEVEI.NO
+
Peter Sagan sykler grus på Specialized Diverge
Gravel

Specialized Diverge lansert i ny utgave med flere forbedringer

Salget av vanlige rittsykler stuper verden over, men grusracere, eller gravel-sykler om du vil, selger...
LANDEVEI.NO
+
Test

Hvor mye raskere er en aerosykkel enn en gammeldags racer?

I følge tester i vindtunnel er det mye tid å spare om du går fra...
LANDEVEI.NO
+
MMMM-METALLIC BLÅ:  Det skinner virkelig av lakken på Merida Scultura CF 7000. De myke linjene skiller seg litt ut fra de siste års mer kantete sykler.

Sykkelskulpturen Merida Scultura CF 7000 E

Merida Scultura CF modellen er den eneste i testen som har greid å holde seg...
LANDEVEI.NO
+
HELT NY: Cannondales Supersix var kjent for sitt klassiske utseende med vannrett overrør og runde karbonrør. Den helt nye versjonen er toppmoderne både hva gjelder utseende og funksjon. Kjetil Haaland bryr seg lite om at det regner. Foto: Ale Di Lulo.
Test

Test av nye Cannondale Supersix Evo

Cannondales Supersix Evo har hatt en nærmest religiøs tilhengerskare. Nå er den her i helt...
LANDEVEI.NO
+
GROVT REDSKAP: BMC URS er en terrengsykkelinspirert grussykkel med allsidige egenskaper og et skarpt designuttrykk. Foto: Jérémie Reuiller
Test

Test av BMC Urs One

BMC går all in i grussegmentet med sin nye modell «Unrestricted». Sykkelen tar mange av...
LANDEVEI.NO
+
test av grussykler, grussykler 2020, gravelsykler, grusracer, blandeveisykkel
Grussykler

Vi har testet tre av markedets beste grussykler

Vi har testet gravelsyklene Trek Domane SL7, Cannondale Topstone Force eTap og BMC Urs.
LANDEVEI.NO
+
Dare MR1 DB
Test

Test av Dare MR1 DB - teamsykkelen til Uno-X

Norges første profflag, Uno-X blir brukt til å lansere sykkelmerket Dare for hele Europa. Syklene...
LANDEVEI.NO
+
Test av racersykler fra Cannondale, Fara, Dare, Eddy Merckx, Canyon, Scott og Specialized
Test

Test av syv racer-sykler med elektroniske gir

En moderne high end landeveissykkel har elektroniske gir og skivebremser som standard og fungerer like...
LANDEVEI.NO
+
Cannondale Supersix EVO HM
Test

Test av Cannondale Supersix EVO HM Ultegra Di2

Sykkelmodellen som tidligere var kjent for sitt klassiske utseende med runde rør, vannrett overrør og...
LANDEVEI.NO
+
Fara F1Disc2 Red
Test

Test av Fara F1disc2 Red

Det lille, norske nettmerket Fara har gjort et kupp, og arvet formene og karbonoppskriften til...
LANDEVEI.NO
+
Test av Scott Addict RC 20
Test

Test av Scott Addict RC 20

Scott Addict RC 20 har en super ramme og trådløs girgruppe. Den kommer utstyrt med...
LANDEVEI.NO
+
Specialized Roubaix Pro Sram Force
Test

Test av Specialized Roubaix Pro Sram Force eTap

Da vi inviterte Specialized til testen insisterte de på å sende en Roubaix i stedet...
LANDEVEI.NO
+
Eddy Merckx 525
Test

Test av Eddy Merckx 525 Disc Ultegra Di2

Sykkelmerket som bærer navnet til tidenes mestvinnende syklist har etter mange år med dårlig drift...
LANDEVEI.NO
+
josh poertner snakker om stålsykler
utstyr

Derfor kan en gammel stålsykkel klatre raskere enn en moderne aeroracer

Ekspert på aerodynamikk, Josh Poertner forklarer oss mer om at sykler med veldig stive rammer...
LANDEVEI.NO
+
Test

Test av Canyon Ultimate CF SLX Disc 8.0 Force Etap

Det tyske nettmerket, Canyons toppsykkel har vunnet mange sykkeltester verden rundt, også her i Landevei....
LANDEVEI.NO
+
Ridley Kanzo Adventure

Test av Ridley Kanzo Adventure Ultegra

Ridley lager kanskje verdens beste krossykler, men hva skjer når de skal lage en grov...
LANDEVEI.NO
+
Test

Canyon Aeroad CF SL Disc 8.0

Canyons Aeroad er en av de lengst levende aerosyklene på markedet. Nåværende utgave kommer både...
LANDEVEI.NO
+
test av aerosykler
Utstyr

Test av syv aerosykler

Hvilken sykkel er best, når vi sammenligner syv aerosykler med ulik tilnærming? Vi tester sykler...
LANDEVEI.NO
+
geometri racersykkel
Forklart

Hva er geometri på en landeveissykkel?

Hva er egentlig en aggressiv ramme, og hvordan blir den slik? Vi forklarer hvordan millimetre...
LANDEVEI.NO
+
DEN HELLIGE GRAL: Dobbeldekkerstyret til Grail er det første en legger merke til ved Canyons nye grussykkel.

Test av Canyon Grail CF SLX 8.0 Di2

Gravel-sykkelen Canyon Grail har det absolutt merkeligste styret vi noen gang har sett. Men hvor...
LANDEVEI.NO
+
SOLIDE KJØP: De fire syklene i denne testen står seg godt mot langt dyrere modeller.
Test

Test av rimelige sykler med skivebremser

Vi tester Emonda ALR, Merida Scultura, Gavia Zoncolan og Scott Addict - alle med skivebremser.
LANDEVEI.NO
+
BEIST: Topstone Carbon har hentet geometri fra komfortraceren Synapse, men oppleves like fullt stor for størrelsen. Kjøreopplevelsen er like fullt en av de kvikkeste for en grusracer.
Test

Test av Cannondale Topstone Force eTap AXS

Cannondales nye Topstone Carbon kombinerer støtdemping med aggressiv landeveissykkel-geometri. Vi definerer Cannondale Topstone som en...
LANDEVEI.NO
+
IKKE BARE TIL BROSTEIN: Trek Domane SL7 er en robust blandeveissykkel med komfortabel sittestilling og innebygget støtdemping.
Test

Test av Trek Domane SL7

Treks Domane ble opprinnelig laget for å hjelpe den sveitsiske superstjernen Fabian Cancellara til seier...
LANDEVEI.NO
+
GJØRMEBAD: Ridley X-Night trives aller best når det er gjørmete og teknisk krevende.
Sykkelkross

Test: Ridley X-Night SL

Cyclocross er en del av Ridleys DNA, de er jo tross alt fra Belgia. X-Night...
LANDEVEI.NO
+
DISKRÉ: Den mattlakerte, lysegrå rammen skiller seg ut i et marked der svart fortsatt er populært.
Test

Test av Trek Emonda ALR 5

Trek stiller til kamp i denne prisklassen med en aluminiumsversjon av deres lettvektssykkel, Emonda.
LANDEVEI.NO
+
GJENNOMFØRT: Meridas rimelige modell med aluramme gir oss i utseendet den samme racingfølelsen som toppmodellen til Bahrain-Merida.  Foto: Henrik Alpers
Test

Test av Merida Scultura Disc 300

Merida leverte sin Scultura Disc 300 i 2020-modell til denne testen. Vi fikk sykkelen levert...
LANDEVEI.NO
+
SER RASK UT: Scott Addict 30 gjør lite ut av seg utseendemessig. Tar vi for oss detaljene på rammen ser vi at de virkelig har gjort seg flid. Foto: Henrik Alpers
Test

Test av Scott Addict 30

Sveitsiske Scott slår på stortromma med rammen på den relativt rimelige Addict 30. Rammen i...
LANDEVEI.NO
+
VELUTSTYRT: Gavia får sine sykler direkte fra fabrikk. Med færre mellomledd får en «mer sykkel for pengene», i form av en bedre utstyrspakke. Foto: Henrik Alpers
Test

Gavia Zoncolan Disc 3

Gavia er den norske nettbutikken Bikeshop.no sitt eget merke. De har sykler i mange prisklasser...
LANDEVEI.NO
+
Test

Specialized Venge Ultegra Di2

Merkevarer verden rundt har gjennom iherdige reklame- og PR-kampanjer fått oss til se på kompromisser...
LANDEVEI.NO
+
SYSTEM-INTEGRERING: Cannondales første aerosykkel ser ut som et jetfly. Flate rammeprofiler, høye hjulprofiler og helintegrert styreoppsett er på plass for å skjære best mulig gjennom vinden.
Test

Cannondale SystemSix Hi Mod Ultegra Di2

Cannondale var i mange år et av ytterst få merker uten noen egen aerosykkel i...
LANDEVEI.NO
+
STANDARDSYKKEL: Den rimelige Pursuit R80 har noen små aero-detaljer, men er mer som en allsidig standardsykkel å regne.
Test

Nakamura Pursuit R80 Ultegra Di2

Nakamura-syklene til Intersport-kjeden er satt sammen av norske produktssjefer i Gresvikonsernet. Syklene har sine tvillingmodeller...
LANDEVEI.NO
+
KOMFORTABEL OG RASK: Meridas Reacto disc har tydelige aeroprofiler både i hjul, ramme og styreoppsett. Demping i setepinnen og 25 mm dekk gir god komfort.
Test

Merida Reacto Disc 8000-E

Meridas Reacto er det taiwanesiske merkes aerosykkel. Den har rukket å bli utviklet over flere...
Landevei utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henrik Alpers
Salg og marked: Alexander Hagen
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå