Detaljbilder langtidstest

Her tar vi for oss noen av detaljene på de to syklene. Nyt hvor grundige disse produsentene er!

BEGRENSET: Vi har på 25mm brede dekk på Rose i testen. Noe mer er det ikke plass til. Fint å vite, om en evt skulle finne på å kjøre brosteinsritt for amatører. Åja, de finnes!!SMALT: Også Canyon kjører på med 27,2mm setepinne. Setestagene er ikke like tynne her.HARDT: Canyon har skrelt vekt, og satt på et lett Selle Italia SLR Special Edition. Dette er ikke spesielt behagelig, og kanskje litt utenfor kategorien.GIVE IT UP FOR: Rose!! Vi simpelthen elsker gallionsemblemet deres. PIKANT: Styrelageret toppes av et lokk med Roses egen logo. Og nok en gang, vi digger 3T.STRØKENT: Vaierføringen ut fra styrebåndet er eksemplarisk gjennomført hos Rose. PERFEKT: Lengden på vaierendene er eksemplarisk kuttet. ROMSLIG: Dekklaringen er god på Canyons SLX.FORSEGGJORT: Det er lett å guide vaierne på Roses sykkel under krankhuset. Der finner du også plass til et batteri, om du ønsker å oppgradere til Shimano Di2.FORSTERKET: Ofte ser vi innfestingen av frontskifteren ryke. Rose har forhindret dette med et ekstra lag karbon.PERFEKT: Sekk avslutningen av styrebåndet. Lekkert og forbilledlig!BREDT: Underrøret på Rosen er noe av det bredeste vi har sett på lenge. STOR PLASS: På Canyons SLX er det god plass til fetere dekk. Her kan du ha helt opp til 28mm feite hjul under Paris-Roubaix.STILIG LOKK: Styrelageret hos Rose strammes med et topplokk i karbon. Vi liker de helsvarte delene fra 3T.SMART HULL: Altfor ofte opplever vi at vaieren til frontskifteren går tregt. Ofte skyldes dette grums i vaierføringene. Dette gigantiske hullet i rammen gjør at vi kan nøye oss med et kjapt bytte av den lille plaststrømpen, i stedet for en omfattende vask av den lille enheten som normalt sett guider vaieren.BEHAGELIG: Helt rett er den, men gaffelen hos Rose er en av de mest komfortable vi noensinne har prøvet.DETALJER: 27,2 mm setepinne er tynt. Dette gjør at pinnen flekser og lager mer komfort. Det får vi også av de supertynne setestagene. HÅNDVERK: Tyskerne valgte styrebånd, kanskje ikke helt etter vår smak. Men det er eksemplarisk lagt, det skal de ha. SYLTYNT: Canyons gafler er kjent for å være av de lettere du kan finne. Legg også merke til hvor elegant strømpen til bakgiret sklir inn i rammen. WHAT?! Canyons styrelager strammes helt nede på styrerøret. På toppen har de i stedet denne frekke løsningen. PENT: Fronten til Canyon er ryddig og pen. Sykkelen er satt om med avsluttende deler fra Ritchey WCS.BORTE! En lite hull i rammen, og vips så er vaierføringen skjult. Innvendige vaiere kan riste og bråke mye om en er uheldig, men hos Canyon er det lydløst. SMART: Canyon beskytter vaieren til frontskifteren på en litt annen måte enn Rose. Annerledes, men like smart. PENT: Bremsestrømpen til bakbremsen kommer ut rett bak logoen. GODKJENT: Alle rammer som skal brukes i ritt som følger UCIs reglement skal nå ha et godkjenningsstempel fra UCI. Her har Canyon plassert sitt. RYDDIG: Også Canyon har god kontroll på vaierne under krankhuset. FRANSK: Canyon har valgt franske Mavic som leverandør av dekk og hjul. BESKYTTELSE: Canyon har satt på en liten og lett aluminiumsplate på innsiden av kranken. Dette beskytter rammen, om du skulle være så uheldig å miste kjedet. GODE HJUL: DT SWISS RR C46 tar oss fort fra start til mål.EKSOSPOTTE: Vaieren til bakskifteren er skjult, før den dukker opp rett over bakskifteren. STILIG: Setepinneklemmen hos Rose er nærmest innfelt i rammen. NØYER SEG MED EN: Canyon har kun en tønne på strømpene. Fornuftig nok, med den kan du justere frontskifteren enkelt. ELEGANT: Også Canyon har presentert sykkelen eksemplarisk.GOD PLASS: Også ved gaffelen har Canyon gjort plass til bredere dekk. Rammeklaringen bakover er også god. GOD KLARING: Dekklaringen hos Canyon, sett undenifra.SKJULT: Også Canyon har gjemt vaierne inne i kjedestaget.
+
Gravelsykler med elmotor

Med motor på grusen

Grusracere med motor er ikke bare egnet til grussykling, de fungerer også som landeveissykler med...
+
El-gravel fra Canyon

Test av Canyon Grail ON Force AXS

Canyon Grail:On har karbonramme, sterk el-motor fra Bosch og det kontroversielle dobbeldekker styret som Canyon...
+
Cannondale Topstone el-gravel

Test av Cannondale Topstone Neo Carbon Lefty 3

Cannondale Topstone Neo Carbon Lefty 3 er en av markedets aller mest særegne sykler. I...
+
Dare Bikes GFX
Gravel

Test av Dare Bikes GFX

Grusraceren til Uno-X fra Dare Bikes skal angivelig være like god til turritt på landeveien...
+
Test av Nakamura Pursuit X-60
Test av gravelsykkel

Test av Nakamura Pursuit X-60

Selv om Gresvig-systemet har vært gjennom en opprivende konkurs lever merkevarene deres, Diamant og Nakamura...
+
Specialized Tarmac SL7 Pro
Test

Test av Specialized Tarmac SL7 Pro Ultegra di2

Tarmac SL7 skal like aerodynamisk som Specializeds aerosykkel, Venge. Den skal også være lettere, stivere...
+
raske grusracere, rask gravelsykkel
Eventyrsykling

Test av raske grusracere til allsidig bruk

Vi har testet seks eventyrsykler, der bruksområdet er sånn cirka 60 prosent grus og 40...
+
Test av rimelige grussykler,
Gravel

Test av rimelige grusracere

Bor du i Norge og er gira på å sykle landevei, gravel og grus med...
+
Test av Scott Speedster 10 Disc
Test

Test av Scott Speedster 10 Disc

Scott Speedster bærer preg av å ha vært på markedet i en eller annen form...
+
Test av Cannondale Topstone 105
Test

Test av Cannondale Topstone 105

Cannondale tilbyr Topstone-modellen i to versjoner. En med karbonramme med innebygget støtdemping bak, og denne...
+
Test av GT Grade crb Elite
Test

Test av GT Grade Crb Elite

GT Grade er den mest nyskapende og avanserte sykkelen i denne testen, i hvert fall...
+
Test

Test av Giant Contend AR

Giants Contend AR ser ut som en million dollars. Den er likevel testens nest rimeligste...
+
Peter Sagan sykler grus på Specialized Diverge
Gravel

Specialized Diverge lansert i ny utgave med flere forbedringer

Salget av vanlige rittsykler stuper verden over, men grusracere, eller gravel-sykler om du vil, selger...
+
Test

Hvor mye raskere er en aerosykkel enn en gammeldags racer?

I følge tester i vindtunnel er det mye tid å spare om du går fra...
+
MMMM-METALLIC BLÅ:  Det skinner virkelig av lakken på Merida Scultura CF 7000. De myke linjene skiller seg litt ut fra de siste års mer kantete sykler.

Sykkelskulpturen Merida Scultura CF 7000 E

Merida Scultura CF modellen er den eneste i testen som har greid å holde seg...
+
HELT NY: Cannondales Supersix var kjent for sitt klassiske utseende med vannrett overrør og runde karbonrør. Den helt nye versjonen er toppmoderne både hva gjelder utseende og funksjon. Kjetil Haaland bryr seg lite om at det regner. Foto: Ale Di Lulo.
Test

Test av nye Cannondale Supersix Evo

Cannondales Supersix Evo har hatt en nærmest religiøs tilhengerskare. Nå er den her i helt...
+
GROVT REDSKAP: BMC URS er en terrengsykkelinspirert grussykkel med allsidige egenskaper og et skarpt designuttrykk. Foto: Jérémie Reuiller
Test

Test av BMC Urs One

BMC går all in i grussegmentet med sin nye modell «Unrestricted». Sykkelen tar mange av...
+
test av grussykler, grussykler 2020, gravelsykler, grusracer, blandeveisykkel
Grussykler

Vi har testet tre av markedets beste grussykler

Vi har testet gravelsyklene Trek Domane SL7, Cannondale Topstone Force eTap og BMC Urs.
+
Dare MR1 DB
Test

Test av Dare MR1 DB - teamsykkelen til Uno-X

Norges første profflag, Uno-X blir brukt til å lansere sykkelmerket Dare for hele Europa. Syklene...
+
Test av racersykler fra Cannondale, Fara, Dare, Eddy Merckx, Canyon, Scott og Specialized
Test

Test av syv racer-sykler med elektroniske gir

En moderne high end landeveissykkel har elektroniske gir og skivebremser som standard og fungerer like...
+
Cannondale Supersix EVO HM
Test

Test av Cannondale Supersix EVO HM Ultegra Di2

Sykkelmodellen som tidligere var kjent for sitt klassiske utseende med runde rør, vannrett overrør og...
+
Fara F1Disc2 Red
Test

Test av Fara F1disc2 Red

Det lille, norske nettmerket Fara har gjort et kupp, og arvet formene og karbonoppskriften til...
+
Test av Scott Addict RC 20
Test

Test av Scott Addict RC 20

Scott Addict RC 20 har en super ramme og trådløs girgruppe. Den kommer utstyrt med...
+
Specialized Roubaix Pro Sram Force
Test

Test av Specialized Roubaix Pro Sram Force eTap

Da vi inviterte Specialized til testen insisterte de på å sende en Roubaix i stedet...
+
Eddy Merckx 525
Test

Test av Eddy Merckx 525 Disc Ultegra Di2

Sykkelmerket som bærer navnet til tidenes mestvinnende syklist har etter mange år med dårlig drift...
+
josh poertner snakker om stålsykler
utstyr

Derfor kan en gammel stålsykkel klatre raskere enn en moderne aeroracer

Ekspert på aerodynamikk, Josh Poertner forklarer oss mer om at sykler med veldig stive rammer...
+
Test

Test av Canyon Ultimate CF SLX Disc 8.0 Force Etap

Det tyske nettmerket, Canyons toppsykkel har vunnet mange sykkeltester verden rundt, også her i Landevei....
+
Ridley Kanzo Adventure

Test av Ridley Kanzo Adventure Ultegra

Ridley lager kanskje verdens beste krossykler, men hva skjer når de skal lage en grov...
+
Test

Canyon Aeroad CF SL Disc 8.0

Canyons Aeroad er en av de lengst levende aerosyklene på markedet. Nåværende utgave kommer både...
+
test av aerosykler
Utstyr

Test av syv aerosykler

Hvilken sykkel er best, når vi sammenligner syv aerosykler med ulik tilnærming? Vi tester sykler...
+
geometri racersykkel
Forklart

Hva er geometri på en landeveissykkel?

Hva er egentlig en aggressiv ramme, og hvordan blir den slik? Vi forklarer hvordan millimetre...
+
DEN HELLIGE GRAL: Dobbeldekkerstyret til Grail er det første en legger merke til ved Canyons nye grussykkel.

Test av Canyon Grail CF SLX 8.0 Di2

Gravel-sykkelen Canyon Grail har det absolutt merkeligste styret vi noen gang har sett. Men hvor...
+
SOLIDE KJØP: De fire syklene i denne testen står seg godt mot langt dyrere modeller.
Test

Test av rimelige sykler med skivebremser

Vi tester Emonda ALR, Merida Scultura, Gavia Zoncolan og Scott Addict - alle med skivebremser.
Landevei utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henrik Alpers
Salg og marked: Alexander Hagen
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå