White RC Interceptor frontes på XXLs nettsider som en aeroracer for «best forutsetninger for seier i ritt. En absolutt toppmodell blant landeveissyklene fra White.
SUPERRYDDIG: White-sykkelen har justerbart styreoppsett med forbilledlig integrerte girledninger og bremseslanger og medium aeroprofil på rammen. Geometri og utstyr er en kombinasjon av komfortsykkel og aerosykkel.
RC Interceptor har i følge XXL og White en ramme som er utviklet og utformet av norske industridesignere. Målet har vært å lage en stiv og aerodynamisk sykkel.
XXLs produktsjefer forteller oss at sykkelen også er tenkt å være en komfortmodell. Den er utstyrt med 32 mm brede dekk, satt opp slangeløst. Brede, slangeløse dekk er helt i tråd med gjeldende trender for landeveissykler.
White RC Interceptor har et flott styreoppsett med styre og stem som gir full justerbarhet, men som samtidig har helintegrert føring av girledninger og bremseslanger. Når White får til dette så lekkert, uten at det begrenser styreutslaget, er det rart ikke de store internasjonale klarer det.
BALLONGDEKK: 32 mm brede dekk gir høy komfort på dårlig asfalt.
Med store dekk og aeroutseende er White RC Interceptor noe utenom det vanlige. I det vi trår i gang på veien blir det også med en gang klart at geometrien på sykkelen også er av det uvanlige slaget. Sykkelgeometri er komplisert. Små forskjeller kan føre til stor variasjon i styrefølelse og egenskaper.
White RC Interceptor har spesielt slak styrevinkel på 72 grader, mer vanlig på grusracere enn på aerosykler. De andre syklene her har 73 og 73,5 grader. I tillegg har gaffelen kun litt mer enn normalt framløp (rake). Summen av dette gir ganske mye slep, avstanden mellom dekkets kontaktpunkt med underlaget og en loddlinje gjennom hjulakslingen.
INNSPARING: Krank og hjul er der White har spart inn en del sammenlignet med Nakamura.
I tillegg har White konstruert RC Interceptor med lite krankdropp, som plasserer kranken ekstra høyt. Resultatet er en sykkel som er litt vinglete i lav fart og så selvsentrerende i høy fart at vi må ta i litt ekstra for å igangsette en sving.
Den høye kranken gir også en litt mindre trygg følelse i krappe svinger. I slake svinger og i rett linje er White RC Interceptor på sitt beste i høy fart. Den holder linjen stramt og de store dekkene lar deg pløye på rett fram, også over hullete asfalt.
LITT SMÅTT: 140 mm bremseskiver i front er mer utsatt for overoppheting enn større skiver. 160 mm foran er tryggere i lange nedkjøringer.
Hjulene ga fra seg en del eikelyd de første turene, et tydelig tegn på at eikene ikke helt har satt seg der de skal og at de kan bli slakke med tid.
White RC Interceptor ser dyrere ut enn den er. De store dekkene gjør den allsidig, men geometrien blander kort fra både aero- og gruskategorien. Summen er hverken veldig aero, spesielt komfortabelt eller særlig lettsyklet. En mer rendyrket komfortsykkel med lavere krank vil nok treffe kundegruppen bedre.
PASSER FOR: For deg som absolutt må ha integrerte girledninger og bremseslanger, samt plass til ekstra store dekk, uten å sprenge sparekontoen.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.
Oppsummert
White RC Interceptor Disc Ultegra Di2
7.3/10
Utstyr mht pris
8/10
Komfort
9/10
Flatbanking
6/10
Klatring
6/10
Brukervennlighet
7/10
Finish
9/10
Vinnerpotensial
6/10
Dette liker vi
Flott integrering av ledninger og slanger, Lav pris, God dekklaring, Slangeløse dekk, Flott lagt styrebånd og hendelplassering
Noe å tenke på
Uvant styregeometri, Høy vekt, 140 mm bremseskiver, Slakt bygde hjul, Kun to størrelser