Orbea Avant H30-D er en allsidig aluminiumsracer som sluker 35 mm breie dekk og kan settes opp med skjermer. Den har en fin aluminiumsramme, oppreist geometri og en pris som gjør den til et nybegynnervennlig alternativ.
Aluminiumsrammen har såkalt dobbelt-buttede rør, noe som betyr at rørveggene er tykkere ved sveiseskjøtene enn ellers på rørene. Dette sparer vekt i forhold til rør med jevn tykkelse.
I tillegg er rammen hydroformet, rørene er altså formet under trykk fra innsiden, slik at man kan lage andre former enn vanlige runde rør. Begge deler er helt standard for omtrent alt av aluminumsrammer fra de siste 10 årene.
Orbea-rammen har i tillegg opplegg for helintregrerte vaiere og bremseslanger. Overrøret går i en bue som går over i setestagene, noe som gir et unikt utseende som skiller seg litt ut.
Styreoppsettet på Orbea Avant er det ryddigste vi har sett på en sykkel i denne prisklassen. Girvaierne og bremseslangen til bakbremsen gjemmes bort under stemen og ledes inn i rammen gjennom det øvre styrelageret.
I prisklassen Orbea Avant opererer i er en slik elegant og integrert løsning tilnærmet uhørt.
Avstandsringene som kommer under stemen er som på de aller fleste dyrere landeveissykler med lik løsning, splittbare, slik at de kan fjernes og legges til uten å kutte bremseslangene. Dessverre er de også konstruert slik at du trenger vanlige løse avstandsringer for montering over stemen hvis du ikke kapper gaffelens kronerør helt ned.
Rammen har skjermfester gjemt på innsiden av setestagene. Fastmonterte skjermer er nesten for et must å regne hvis du ønsker å sykle til jobben mellom august og mai uten å få sølesprut oppover rygg og nakke. Sykler du kun for treningens skyld og alltid i eget sykkelantrekk er det ikke like kritisk.
Da Orbea Avant har en geometri som gir ganske så oppreist sittestilling valgte vi å fjerne alle avstandsringene under stemen for å komme så lavt med styret som mulig.
Høyden på fronten av Orbea-rammen er ganske lik den på Canyon Endurace CF 8, men en del høyere enn mer rittorienterte sykler og også en del høyere enn Cannondales nye Synapse.
Mange vil trives godt med den ekstra høyden på styret.
Geometri
Styrerørsvinkel: 72,6 grader
Seterørsvinkel: 73,5 grader
Reach: 390 mm
Stack: 605 mm
Akselavstand: 1020 mm
Krankdropp: 73 mm
Utstyrspakka
Orbea Avant H30-D kommer satt opp med en fin Shimano 105-gruppe med 2x11-giroppsett. Kranken er av typen kompakt landeveiskrank med klinger på 50 og 34 tenner. Dette er paret med en stor 11-delt kassett med spenn fra 11-34 tenner.
Letteste gir blir dermed en utveksling på 1/1, noe som vil holde til de fleste asfalterte bakker, men som kan bli i overkant tungt hvis man ønsker å utforske grusveier med seigere underlag og brattere kneiker.
Det tyngste giret på 50/11 er mer enn stort nok til å både henge med og bidra i typisk norske lagtemporitt som Lillehammer-Oslo og Enebakk rundt.
STANDARD-LAGER: Orbea har satset på vanlig, gjenget kranklager på Avant. Foto: Kristoffer H. Kippernes
105: Girsystemet fra Shimano fungerer bra og gir godt girutvalg. Foto: Kristoffer H. Kippernes
KOMPAKT: 50/34-krank fungerer fint til det aller mest av landeveissykling. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Ramma har vanlig gjenget kranklager - noe som er robust og brukervennlig. Girvaieren til bakgiret ligger utenpå kjedestaget. Noe også bremseslangen til bakbremsen gjør. Litt mindre elegant enn innvendig hele veien, men ryddig og greit likevel.
Delene forøvrig, inkludert hjulene bærer Orbeas egen logo, eller logoen til deres komponentmerke OC. Dekken fra Vittoria har kurant 28 mm bredde og er laget med forsterkede sidevegger og ekstra punkteringsbeskyttelse. De føles ikke spesielt raffinerte på veien og vi ville byttet dem til fordel for noen smidigere 30 mm breie dekk, f.eks Continental GP 5000 - gjerne i tubelessversjon.
Felgene er klargjort for tubeless, men ventiler må du skaffe selv.
OC-styret har en litt spesiell. Buen fremover mot hendlene begynner tidlig og er lite skarp - dette medfører at den delen av styreflaten det er komfortabelt å holde i blir kort og smal. I tillegg til blir avstanden frem til hendlene lenger enn det ser ut i utgangspunktet. Et styre med mer 90-graders vinkel på styret her er å foretrekke, synes vi.
Det store setet fra Fi'zi:k har en markant kant i bakkant og brei snute. Vi opplever begge deler som litt sjenerende. Kanten i bakkant vipper oss mer frem i hofte enn vi liker, samtidig som den breie setesnuta gnisser mot innsiden av lårene. Be gjerne butikken om å få prøve noen forskjellige seter før du sykler ut døra.
Deler som bør byttes: Et par smidigere og lettere dekk ville gjort sykkelen kvikkere og mer komfortabel - Gjerne 30-32 mm brede for maks allsidighet
Forslag til oppgradering: Du kan spare en kvart kilo på å bytte setepinne og sete til noen fjongere og potensielt mer komfortable varianter.
Utstyr
Ramme: Orbea hydroformet aluminium
Styre og stem: OC RP 30-R - OC RP21
Sete og setepinne: Fizik Aliante R5, aluminium 27,2
Hjul og dekk: Orbea Corsa-felger på Shimano RS470-nav, Vittoria Zaffiro V 28 mm dekk
Drivverk og bremser: Shimano 105 med 50/34-krank og SunRace 11-34-kassett
Vis mer
Orbea Avant på veien
Vi begynte testingen av Orbea Avant med styret i den høyden det kom fra butikken - da med 6 centimeter med avstandsringer under stemen. Da føles sykkelen seig og tung å håndtere og vi ble sittende med hendene opp foran oss. Det blir da vanskelig å få godt med vekt på forhjulet og grepet i svinger blir derfor også dårligere enn det trenger å være.
Sykler du mye med sekk kan det likevel være behagelig med en oppreist sittestilling.
En kjapp justering av styret, helt ned til laveste posisjon gjorde Orbea Avant mer håndterbar, kvikkere og mer tillitvekkende utfor.
Det er naturlig å sammenligne Orbea Avant med Canyon Endurace CF 8 som har tilnærmet identisk bruksområde og oppsett. Det er også relevant å sammenligne Orbea-sykkelen med Diamant AR V GRX og Superior X-Road Elite, som koster omtrent det samme, men som er kategorisert som gravelsykler.
Orbea Avant er vesentlig tyngre enn karbonsykkelen fra Canyon. Vekten er ganske lik gravelsyklene fra Diamant og Superior, selv om disse har vesentlig breiere dekk. Selv om Diamant AR V GRX har større dekklaring enn Orbea Avant er denne også lavere i front og føles bedre egnet til noe mer inspirert og sportslig landeveissykling enn den mer oppreiste Orbea Avant.
Hovedfølelsen på Orbea Avant er en en følelse av soliditet og fasthet. Den er ikke superkomfortabel på brostein og dårlig asfalt, men føles bunnsolid og forutsigbar. Kjedestagene er kraftige og 10 mm lengre enn dem på Canyon Endurace.
KRAFTIGE STAG: Kjedestagene på Orbea Avant H30-D er solide. Girvaieren går på undersiden. Foto: Kristoffer H. Kippernes
PLASS BAK: Den ganske lange bakrammen rommer dekk på minst 35 mm bredde. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Orbea Avant føles kvikk og lettstyrt i front. Samtidig er hekken ganske lang og vi opplever det litt som om vi må styre bakhjulet med rumpa i tillegg. Styringen oppleves som mer nøytral enn på Canyon Endurace og Superior X-Road. Orbea Avant svinger så skarpt som vi forventer uten at vi må korrigere underveis.
I ekstra krappe svinger må vi dog jobbe litt for å få med oss bakhjulet rundt samme kurve som fronten, enten ved å lene oss litt ekstra inn i svingene, eller ved å presse mot setet med lårene.
Sykkelen oppleves likevel som stabil og trygg i utforkjøringer. Her virker den lange hekken positivt inn.
Lange klatringer gjøres best sittende. Det er greit å finne et godt driv med rumpa på setet. Godfølelsen ved stående klatring begrenses noe av den høye fronten, også med styret montert helt i bunn. Er du i tvil om hvilken størrelse du bør ha i Orbea Avant vil vi av denne grunn anbefale å heller gå en størrelse ned enn en opp, hvis du vipper mellom to størrelser.
Hvem er Orbea Avant H30-D for?
Orbea Avant er en landeveissykkel som vil fungere til det aller meste. Den oppleves ikke som en rask rittsykkel, men vil samtidig fungere godt som treningssykkel - spesielt for dem som er nye til landeveissyklingen.
GOD PLASS: Gaffelen på Orbea Avant har plass til 35 mm dekk, minst. Foto: Kristoffer H. Kippernes
MED SKJERMFESTER: Inne i frontakslingen er det egne gjenger for skjermmontering. 105-bremsene er gode.
Det solide oppsettet, de velfungerende komponentene og skjermfestene gjør at Orbea Avant også vil være en god pendlesykkel til og fra jobb, gjerne med omveier og treningsøkter lagt inn på veien til eller fra kontoret.
Er du nysgjerrig på grussykling kan du også bruke Orbea Avant til dette. Monter et par 35 mm dekk med små knaster på så kan du utforske de mange milene med grusveier vi har utenfor de fleste byer i Norge og på fjellet.
Konklusjon
Orbea Avant H30-D er en kapabel og solid bukkestyresykkel med allsidige egenskaper og elegant styreintegrerering. Den er er verken den letteste eller kvikkeste i prisklassen, men vil fungere bra til mye for mange.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.