Kanadiske Argon 18 har høy status i triatlon, men har også flotte landevei- og gravelsykler. Argon 18 Krypton CS er en allsidig sykkel som fungerer både til ritt- og grussykling.
Argon 18 går på en måte i Cervélos fotspor. Også Cervélo startet veien til toppen av sykkelhimmelen som et mindre triatlonmerke fra Canada. Akkurat som Cervélo har Argon 18 også vært å se på høyeste nivå på landeveien. De var tidligere sykkelleverandør til Team Astana.
Utstyrens girgruppe, Shimano Ultegra Di2 er så velprøvd og velfungerende det blir. Batteri og elektronikk er elegant integrert i rammen med ladeport og knapp for batterisjekk øverst på underrøret.
I tillegg til det eksklusive girsystemet har Argon 18 utstyrt den allsidige Krypton-rammen med aluminiumshjul fra DT Swiss med middels felgprofil, karbonsetepinne og helt kurant alu-stem og styre fra FSA.
Argon 18 Krypton CS er en sykkel som kan tilpasses mange forskjellige syklister og bruksområder. Karbonrammen har lave setestag for komfort og noe forbedret aerodynamikk. Gaffelen har en spesiell fasong med en bøy et stykke ned på beina. Den kan minne litt om tidligere tiders bøyde stålgafler. Ideen er nok økt komfort.
Karbonrammen har spennende rørformer og fremstår både unik og stilig. Rammevekten er oppgitt til drøye 1300 gram, noe som er med på å forklare hvorfor sykkelen er den tyngste i testen. Det er likevel ikke mer enn halvkiloen som skiller denne fra testens letteste.
I overgangen mellom styrerør og overrør har Argon18 lagt inn en funksjon de kaller 3D+. Dette innebærer at sykkelen kan settes opp med forskjellige høyder på styrerøret avhengig av ønsket passform og sykkelstil.
Kappene er ikke tomme og bare for syns skyld, de lar deg også flytte det øvre styrelageret avhengig av hvilken kappe du bruker. Kappene kommer i 0, 15 og 30 mm. Fordelen med at du flytter styrelageret oppover med kappen er at koblingen mellom ramme og gaffel blir stivere og mer presis.
Geometri
Reach: 38,0 cm
Stack: 60,3 cm
Styrevinkel: 72 grader
Seterørsvinkel: 73,7 grader
Kjedestagslengde: 42,0 cm
Akselavstand: 101,3 cm
Krankdrop: 78 mm
Målene er for sykkelen i størrelse M (56).
Vis mer
Argon 18 hevder selv at løsningen er 11 prosent stivere med 30 mm høy kappe enn med tilsvarende høyde på vanlige avstandsringer. Konstruksjonen gjør det også mulig med ekstra høyt styre for dem som måtte ønske det, da stabelen av avstandsringer starter 30 mm høyere enn hvis kappen og styrelageret ikke hadde vært der.
Testsykkelen kom satt opp med den høyeste kappen. Vi plasserte stemen så lavt som mulig på denne. Vi kunne ideelt sett ha hatt styret en del lavere. Det er fint å vite at det er mulig å tilpasse sykkelen på en elegant og robust måte.
Vi testet også Argon 18 Krypton med 15 mm kappen og med 110 stem i tillegg til 100 mm stemen som stod på originalt. Du kan også bestemme dette ved bestilling.
Med 30 mm kappen er Argon 18 Krypton CS en veldig komfortabel sykkel med en sittestilling som trygt hører hjemme i komfortracer-kategorien. Uten kappen i front vil den ligge tett opptil en fullblods racer. Da blir stack-målet 15 mm høyere enn på den mye mer spissede BMC Team Machine. De færreste sitter uansett med stemen så lavt det går.
Når vi setter på den 15 mm høye kappen blir sykkelen kvikkere og mer villig i klatringene. Den inviterer mer til stående sykling, uten at det går særlig på bekostning av stabilitet og komfort.
Det komfortable inntrykket som den noe høyreiste sittestillingen gir forsterkes av de 28 mm store dekkene. Likevel skjuler ikke oppsettet at dette er en kvikk og kontant sykkel som både kan spurtes og klatres med. Styringen er nøytral og forutsigbar. Den verken overstyrer eller understyrer i krappe svinger og viser lite tendens til å bli mer tregstyrt etter hvert som farten går opp.
Styrevinkelen på 72 grader er ørlite grann slakere enn de hissigste spurtsyklene og Argon 18 Krypton er ikke like lynkjapp fra side til side under stående banking som BMC og Specialized. Dette gjør også sykkelen lite nervøs i høy fart. I både stramme og krappe og lange og seige svinger ligger sykkelen trygt i den vinkelen du ønsker, uten at du må korrigere midtveis gjennom svingen.
Den holder linjen godt og gir stor trygghet i utforkjøringene. De gode Vittoria-dekkene bidrar også positivt her. Når vi virkelig ønsker å tvinge oss gjennom krappe svinger i høy fart kunne vi igjen ha ønsket oss noe mer tyngde over fronten og å komme litt nærmere forhjulet. Ved å ta bort kappen og senke stem og styrelager er hissigere egenskaper enkelt innen rekkevidde.
Over dårlig asfalt føles Argon 18 Krypton bombesikker og robust. Vi hopper opp og ned fortauskanter uten å nøle og setter pris på at sykkelen føles noe avdempet i landingene.
Girsystemet med Shimanos velprøvde og populære Di2-system er så feilfritt som girsystem blir. Girknappene er litt små å trykke på med tjukke hansker, men girer presist, hver gang. De små hendlene gir godt grep og gjør sykkelen en god del stiligere enn de større mekaniske hendlene til Shimano gjør.
Di2-gruppen er også noen gram lettere enn tilsvarende mekanisk girgruppe.
Elektronikken gjør deg ikke noe raskere, men det føles diggere i hvert girskift og gir en følelse av luksus i hverdagen. At Argon 18 likevel klarer å holde sykkelen under 40 000 kroner er imponerende.
Argon 18 oppgir at Krypton CS maks tåler 32 mm brede dekk, men vi er trygge på at noe større dekk også vil passe med litt margin. Det er rikelig med plass mellom de slanke setestagene og drøye 41 mm mellom kjedestagene rett foran 28 mm-dekket som sitter på.
Argon 18 har til og med utstyrt Krypton CS med subtile, godt gjemte skjermfester, noe som virkelig øker sykkelens allsidighet som både turrittknuser og gruscruiser.
Nye Cannondale Synapse har lett og aerodynamisk ramme. Plass til 35 mm breie dekk og integrert rader og lys. Er Cannondale Synapse 2 RL langtursykkelen vi har ventet på?
Utstyr
Ramme: Krypton karbon med 3D+
Styre/stem: FSA Energy/FSA OS160
Sete/setepinne: Prologo Dimension 143/TDS karbon
Drivverk/bremser: Shimano Ultegra Di2 52/36-krank, 11-30 kassett/140 mm bremseskiver foran og bak
Argon 18 Krypton CS imponerer med sin robusthet og sin allsidighet. Utstyrspakken er best i klassen og egenskapene vil kunne passe et stort utvalg syklister, enten de ønsker seg en langturmaskin eller en rittracer. Vi stller spørsmål ved den 140 mm lille bremseskiven foran, men liker at Argon18 har unnet oss fine DT-akslinger med brukervennlige skruspaker.
At du kan tilpasse landeveissykkelen noe ved bestilling fra Argon 18 gjør at du enkelt kan få den stemlengden og styrehøyden du ønsker deg.
Ved bestilling kan du også selv spesifisere om du ønsker Argon 18 Krypton med Shimano 105, mekanisk Ultegra eller elektronisk Ultegra Di2 som her.
Er du på utkikk etter en solid, allsidig og topputstyrt landeveissykkel som kan være med på det aller meste, trår du ikke mye feil med Argon 18 Krypton.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.