AERODYNAMISK TRIO: Mathieu van der Poel, Sonny Colbrelli og canadiske Guillaume Boivin kjempet seg frem til teten i Paris – Roubaix 2021. Alle på ganske så standard aerosykler. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 4 minutter
Paris-Roubaix er et sykkelritt helt utenom det vanlige. Når forholdene blir som de var i år blir det unike ved dette spesiell rittet ytterligere forsterket.
De 30 brosteins-sektorene som syklistene skulle over var i år dekket av gjørme og sølevann. De nedslitte brosteins-strekkene er tidvis såpeglatte og så grove at det er helt vanlig at følgebiler punkterer og kameramotorsykler kælver. Noe som skjedde også i år, flere ganger.
Foran Paris – Roubaix er det alltid mye snakk om sykkelvalg, dekkvalg, hjulvalg og doble lag med styreteip, så også i år.
I årets ritt var det stor variasjon på hva slags sykler lagene valgte. Felles for de fleste var at det ble syklet med 30 mm brede dekk, gjerne satt opp slangeløst.
Selv ikke konservative Team Ineos syklet årets ritt på tubular-dekk, noe som ble synlig for hele verden da Gianni Moscon punkterte sitt slangeløse dekk og dusjet både seg selv og sykkelen i hvit lateks-væske.
Sonny Colbrelli fra Italia og Bahrain-Victorious har vært denne høstens store formrytter. Han ble Europa-mester i midten av september og vant spurten ikledd Europa-mester-trøya i Memorial Marco Pantani en uke senere.
Som debutant i Paris – Roubaix var italieneren regnet som en outsider.
Colbrelli syklet et smart ritt og lot Mathieu van der Poel tette alle luker, noe Van Der Poel gjorde med stor iver de siste 50 kilometerne i det harde rittet. Med Van Der Poel konstant jagende i front fikk Colbrelli en så billig reise det er mulig å få over verdens dårligste brosteinsveier i gjørme og sprutregn.
Lenge ledet Team Ineos Gianni Moscon rittet alene, men en punktering og en velt gjorde at trioen Van Der Poel, Colbrelli og pur unge Florian Vermeersch kunne ta ham igjen, og passer ham med ca. 20 km til mål.
Florian Vermeersch var med i det første bruddet som fikk festet seg og hadde ligget først i løypa nesten hele rittet da han klarte å bite seg fast da Van Der Poel og Colbrelli kom forbi.
Colbrelli har omdefinert seg selv fra en massespurter til å bli mer en klassiker-harding det siste året. En status han befestet i granitt denne søndagen i Helvete helt nord i Frankrike.
Sykkelen til Sonny
Sonny Colbrelli syklet, akkurat som mange av sine konkurrenter på en ganske standard aero-racer. Meridas Reacto ble lansert i 2020, og ble laget i samarbeid med Formel1-laget McLaren.
Da Colbrelli vant EM i midten av september syklet han også på Reacto, da lakkert i de italienske fargene. I Roubaix valgte han den samme aerosykkelen med noen få Roubaix-tilpasninger.
I stedet for det helintegrerte styreoppsettet, som Reacto kommer med gikk Colbrelli for FSA/Visions ACR stem som gjør det mulig å tre bremseslanger og girledninger gjennom stemmet og ned i rammen.
Dette plasserte Colbrellis mekanikere så lavt som mulig. I tillegg brukte han vanlig rundt styre, K-Force Compact karbon, med kun ett lag med styreteip i bukken og nederst, men med et ekstra lag på toppen av styret.
Bahrain Victorious er sponset av FSAs datterselskap Vision og Colbrelli syklet med Vision Metron 55-hjul. Dekkene var 32
mm brede Continental Grand Prix 5000S TR satt opp tubeless.
Colbrelli syklet for øvrig med 11-delt Shimano Dura Ace-gruppe. Altså forrige generasjon Dura Ace Di2. Kranken var satt opp med 54/42-tannhjul, paret med en standard 11-25 kassett.
Bortsett fra dekkbredden og styret med runde rør, skilte ikke sykkelen seg nevneverdig fra den Bahrain-laget bruker i ritt for øvrig.
Sonny Colbrellis Roubaix-vinnende Merida Reacto er ett av flere eksempler på hvilken flott tid det er å være landeveissyklist i nå når det kommer til utstyret.
De nyeste supersyklene kombinerer nå mange kvaliteter vi før trodde var motstridende.
En aerodynamisk sykkel kan også være komfortabel
En lett sykkel kan også være aerodynamisk.
En komfortabel sykkel med stor dekklaring kan ha fete aero-profiler der de gjør mest nytte for seg.
Sykler med skivebremser kan også være lette, komfortable og aerodynamiske.
NB: Annenmann Florian Vermeersch syklet på en Ridley Noah Aerosykkel med Campagnolo Super Record EPS drivverk og skivebremser, samt Campagnolo karbonhjul og Vittoria Corsa tubeless-dekk. Også han med rundt styre med kun ett lag styreteip.
Tredjemann, forhåndsfavoritten og vinnertrioens klare lokomotiv, Mathieu van der Poel, syklet på Canyons nye Aeroad, uten det spesielle sammenleggbare aerostyret, men med den dempende setepinnen.
Han brukte 30 mm Vittoria Corsa tubular-dekk på karbonhjul med om lag 60 mm profil fra Shimano. Vi kan anta at Van Der Poel brukte Vittorias spesielle dekkinnlegg for ekstra punkteringsbeskyttelse i sine 28 mm smale dekk. Van Der Poel på sin side hadde minst to lag med styreteip rundt sitt runde styre.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.