Innovatørene i OPEN blir ofte regnet som oppfinnerne av den moderne grussykkelen. Gravel-sykkelen OPEN U.P har vært målestokk i gravel-kategorien. Nå inntar OPEN landeveien med sykkelen MIN.D.
OPEN YOUR MIN.D: Sveitsiske Open ønsker at vi skal omfavne annerledeshet. Nå også på landeveien.
Lesetid: 5 minutter
Open er mini-produsenten som ble startet av den tidligere BMC-sjefen Andy Kessler og Cervelo-gründeren Gerard Vroomen. Deres grussykkel UP revolusjonerte markedet med sine lave kjedestag og mulighet til bruk av både 700c og 650B-hjulsett og brede dekk.
Deres sylferske landeveissykkel har fått navnet MIN.D. Navnet føyer seg inn i rekken av mer eller mindre artige ordspill-navn i den minimale kolleksjonen til det sveitsiske merket. Grussyklene U.P og den mer eksklusive og moderniserte U.P.P.E.R, altså mer UP, har for mange blitt standarden for grussykkel-geometri.
I tillegg har merket den mer grovlemmende grussykkelen WI.DE, med ekstra dekklaring, og terrengsykkelen One+. Terrengsykkelen ble lansert på en tid da single-kranker ikke ennå var enerådende, og var en av de første syklene som ble lansert uten mulighet for å montere fremgir.
Landeveissykkelens navn MIN.D skal stå for Minimal Design, men er selvfølgelig også en videreføring av Opens ønske om at vi skal Open UP our MIN.D for annerledes sykler enn vi kanskje er vant til.
Noe oppreist sittestilling
Open har brukt erfaringene de har gjort med UP og UPPER i utviklingen av MIN.D. I tillegg sitter Kessler og Vroomen på årevis med erfaring fra hi-end landeveissykler fra merkene de ledet tidligere. Vroomen har inntil helt nylig fungert som konsulent for Cervelo og er også eier av og utvikler av sykler for merket 3T. Bortsett fra forsøket med å få landeveisverdenen over på 1x11-drivverk med 3T-syklene Strada og profflaget Aqua Blue, har Vroomen gått fra suksess til suksess med syklene han har utviklet.
MIN.D skal i følge Opens pressematerielt ha en geometri som opprettholder et realistisk forhold mellom styre-dropp og rammelengde (reach). Rammelengden er da også noe kortere enn det vi er vant til å se på topp-racere i tilsvarende størrelse og med tilsvarende rammehøyde (stack).
Open vil produsere MIN.D i kun fire størrelser, noe som kan gjøre det krevende for noen å få perfekt passform. Geometrien er i tillegg til den litt korte rammen, også litt annerledes enn hva vi er vant til å se på landeveissykler av dette kaliberet. Noe av dette skyldes det at Open har laget sykkelen med tanke på bruk av 28-32 mm dekk som standard.
Styrerørsvinkel på 72,5 grader i en størrelse som tilsvarer 56 er ørlite grann slakere enn hva som er standard på veien, samtidig som dette er mål vi også har sett på noen mainstream-produsenter som Focus (72 grader på Izalco max). Open kombinerer dette med en gaffel med ekstra fremløp på 50 mm, noe som er 4-5 mm lengre enn normalt. Kombinasjonen skal gi en god blanding av stabilitet og kvikkhet.
Integrert setepinne
Den litt spesielle geometrien til tross, det er den integrerte setepinnen som kommer til å skape mest splid blant potensielle kjøper av Open MIN.D. Open sier de har tatt dette valget for å kunne gi sykkelen den komforten de ønsker, og mener vi fortjener. I tillegg skal det lange, tynne seterøret gi lavere vekt. Tilsvarende det Giant gjør med den integrerte setepinnen på sin TCR.
– Det er så mye snakk om komfort. Men det handler ikke bare om gimmicker, elastomer, elektronisk demping og sub-atomisk vibrasjonsdempende graphene-infuserte nanopartikler. Komfort handler om å finne måter for å kunne sykle lenger uten ubehag, sier Vroomen på sitt sedvanlige syrlige vis. Vroomen er en som liker å sende stikk til egen bransje og dens hyppige bruk av meningsløse gimmicker. Vi kan lett se at sitatet inneholder stikk både til BMC, Pinarello, Bianchim.fl, som alle er merker med forskjellige vibrasjonsdempende løsninger.
Det forlengede seterøret på MIN.D er så tynt som 25 mm. Noe som er tilsvarende de tynne setepinnene på forrige generasjon Cannondale Supersix og på Focus Paralane. Standarden på landeveissykler er 27,2 mm tjukke setepinner og seterør på 30 mm.
Den integrerte setepinnen på MIN.D er toppet med en setepinnetopp som gir 15 mm justeringsmonn på setehøyden. Open tilbyr også en setepinnetopp som tilbyr opptil 35 mm høydejustering. Open har kalt denne varianten for MO.CT, Measure Once, Cut Twice. En klar beskjed til alle som har kappet setepinnen eller gaffelens kronerør for kort.
I tillegg til det tynne seterøret er også setestagene supertynne for økt fleks.
Flat mount til 160 mm
Open MIN.D får også et ganske unikt skivebremsfeste. Flat mount-standarden som alle moderne bukkestyresykler bruker er laget for å takle 140 mm skiver uten adapter og 160 mm med en liten adapter. Open har konstruert rammen og gaffelen slik at bremsefestetene passer til 160 mm skiver, uten bruk av adapter. Elegant og smart, med tanke på mange Open-sykler nok kommer til å bli kjøpt av relativt voksne menn med god økonomi og større jeansstørrelse enn den gjengse proffsyklist. Litt større bremseskive gir mer konsistente bremseegenskaper.
MIN.D-rammen kommer tilpasset BB386EVO-standarden for kranklager, som ikke er gjenget, men som åpner opp for bruk av de fleste krankalternativer.
Open MIN.D skal ha en rammevekt på under 900 gram for en medium-ramme med lakk og integrert setepinne. Gaffelen er kanskje den letteste skivebremsgaffelen på markedet, med en superlav vekt på 335 gram med ukappet kronerør. Ramme og gaffel er selvfølgelig laget med vaier- og slangeføring tilpasset både elektroniske girsystem med og uten ledninger og Shimanos 2-delte mekaniske drivverk. Mekaniske drivverk med 2-delt krank fra SRAM elelr Campagnolo vil ikke passe, da rammen ikke har vaierstopp for frontgiret. På Shimanos nyere frontgir går vaierstrømpen helt frem til selve giret
Rammesett vil være tilgjengelig for salg i slutten av juli og vil få en relativt stiv pris.
For 3600 amerikanske dollar får du ramme og gaffel, styrelager, setepinnetopp, gjennomgående akslinger, 2 girører, 2 multi-vaier-propper for Di2 eller eTap.
OPEN MIN.D
Rammevekt: 870 gram i medium
Størrelser: 4 - S, M, L og XL
Pris: 3600 dollar for rammesett med gaffel og styrelager
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.