BMC TeamMachine SLR 03, designet av norske Torgny Fjeldskaar har aggressiv ramme, skarpe linjer og lav vekt. Flaskeholderne er delvis integrert i rammen.
BMC TeamMachine SLR 03 har BMCs velkjente og lett gjenkjennelige linjer, som har blitt perfeksjonert av deres tidligere sjefsdesigner Torgny Fjeldskaar. BMC var pionerer med senkede setestag og deres nyeste TeamMachine, som ble lansert i 2020 har selvfølgelig denne detaljen.
Rammerørene er forøvrig kantete og slanke. Som eneste merke på markedet har BMC delvis integrert flaskeholderne i rammen - en detalj de begynte med på aerosykkelen TimeMachine road.
Endestykkene både på gaffel og i bakrammen er tette der den gjennomgående akslingens skrus inn. Akslingen er uten spak for et spesielt ryddig utseende, men husk å ta med verktøy på tur.
Selv uten det helintegrerte styret som BMC har på toppmodellene, er slange- og vaierføring på sykkelen ryddig og brukervennlig. Det ser kanskje ikke like rått ut som oppsettet på Orbea-sykkelen, men det er lettere å ha med å gjøre ved bytte av styrelager eller stem.
Geometri og utstyr på BMC TeamMachine SLR 03
Mål på testsykkel i størrelse 56:
Reach: 392 mm,
Stack: 565 mm,
Styrevinkel: 72,3 grader,
Setevinkel: 73,5 grader,
Kjedestagslengde: 410 mm,
Akselavstand: 1000 mm,
Krankdrop: 69 mm
Utstyr:
Ramme: BMC TeamMachine aerocore PF86 kranklager
Styre/stem: BMC Rab 02/BMC RSM01
Sete/setepinne: Fizik Antares R7/Teammachine Karbon D-formet Setepinne
15 mm offset
Drivverk/bremser: Shimano Ultegra 52/36-krank, 11-30 kassett/160 mm bremseskiver foran og bak
Hjul/dekk: DT Swiss E1850 Spline/Vittoria Rubino 25 mm m/slanger
Vis mer
BMC TeamMachine SLR 03 fremstår som hypermoderne og klassisk på en gang.
TeamMachine SLR er en ganske så kompromissløs rittsykkel. Den har relativt bratte vinkler og en lav front for aggressiv og aerodynamisk sittestilling. Gaffelen har klassisk fremløp på 43 mm i størrelsen vi tester.
Den D-formede setepinnen er elegant festet i rammen med en kile-bolt fra undersiden av overrøret. Fasongen på pinnen skal bidra til litt ekstra demping.
BMC TeamMachine SLR 03 er den nest letteste landeveissykkelen i denne testen med en totalvekt rett under åtte kilo, før vi setter på pedaler.
Sykler under 8 kilo var ikke noe spesielt før skivebremsene tok over, men i disse dager er det kun unntaksvis vi ser så lette sykler på en produsents lavere prisnivåer.
BMC TeamMachine SLR 03 har komplett mekanisk Ultegra-gruppe og egne BMC-komponenter for øvrig. Hjulene, fra BMCs landsmenn i DT Swiss, er solide kvalitetshjul med lav felgprofil. Dekkene fra Vittoria er 25 mm smale og ganske harde i gummien. Solide og holdbare, men ikke supermyke og gripevillige. Å sette opp denne sykkelen med mer smidige dekk, gjerne slangeløst, vil være en billig og effektiv oppgradering som vil løfte den ytterligere.
BMC TeamMachine SLR 03 på veien
På veien er det med en gang åpenbart at BMC TeamMachine er laget for syklister med høye ambisjoner og velfungerende reflekser. Den er lynkvikk i styringen og responderer kjapt på endringer i retning og gasspådrag. Stående klatring og spurting lar seg gjennomføre med høy frekvens. Sykkelen vipper motstandsløst fra side til side og inviterer til aggressiv jaging enten vi sitter på setet og mater på bortover en rettstrekke eller hiver oss over styre og pedaler i et forsøk på å sette sesongpers opp Kongsveien.
BMC TeamMachine SLR 03 har veldig lik geometri som Specialized sin Tarmac, men føles skarpere, lettere og skjørere. Den sveitsiske rittsykkelen er lett å håndtere og takler både brostein og dårlig asfalt med bravur, men har en litt sprøere følelse i gjennomføringen enn det fastere og mer robuste inntrykket Specialized-sykkelen gir.
Følelsen gir seg også utslag i noe mer nervøsitet utfor. De rimelige og uraffe dekkene bidrar nok litt her, men nervøsiteten er også det som gjør sykkelen så herlig kvikk og kjapp. Erfarne syklister vil like den direkte følelsen og den umiddelbare responsen, mens nybegynner med litt lavere selvtillit vil kunne oppleve følelsen som litt i overkant skarp.
Sykkelen overstyrer noe i skarpe svinger, men strammer seg opp og holder seg stabil når farten går opp. Da forsvinner også en del av nervøsiteten. Er du god til å skjære en jevn linje gjennom svingene vil BMC TeamMachine SLR 03 gi deg full valuta for ambisiøse linjevalg. Sjansen for å klare og holde innersvingen er større på denne enn på alle de andre syklene i testen.
BMC TeamMachine SLR 03 er en real rittmaskin som belønner syklister med raske reflekser og ungdommelig mot. Den er lett, kvikk og stiv, samtidig som den er komfortabel nok til at langturene kan nytes i fullt monn. Ønsker du en sykkel for å sykle aktive ritt med støting, spurting og rykk i bakkene vil BMC TeamMachine SLR 03 levere varene. Oppgraderer du dekkene til noen smidigere vil du øke komforten ytterligere.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.