Om en skal definere det absolutte sykklemerket, er Bianchi trolig ett av merkene norske syklister vil sette på topp.
Av toppmodellene finner vi aerosykkelen Oltre XR4, både med skivebremser og felgbremser. Dette er forøvrig samme sykkele som Jumbo-Visma med Tobias Foss og Amund Grøndahl Jansen sykler på til daglig, rent bortsett fra at de bruker felgbremser.
Ved siden av Oltre XR4 finner vi også Bianchi Specialissima, en modell vi mener har fått ufortjent lite oppmerksomhet. Vi må riktignok helt tilbake til 2016 for å finne sist vi omtalte sykkelen i en test, men på den annen side fikk den lite annet enn ros.
Vi turde å gå så langt som å mene at «Skal du bare ha en sykkel resten av livet kan det likeså godt være en Bianchi Specialissima. Og for et utseende!».

DARK KNIGHT: Specialissima ser også ut til å leveres i svart i 2021.
Men det har ikke skjedd noe annet med Specialissima enn noen lakkendringer siden 2015, utover en og annen vaier som er flyttet hit eller dit.
Snodig nok, for mens flere produsenter har sluttet å lage sykler med felgbremser, har ikke Bianchi begynt. Trolig ikke før nå.
I en kort periode kunne vi nemlig finne bilder av det som trolig er den nye Bianchi Specialissima, trolig lagt ut som forhåndsbestilling. Syklene var blant annet tilgjengelig fra den britiske nettsiden til Bike and Run, men annonsene er nå fjernet. Det var road.cc som først skrev om saken.
Det lille vi kan tolke av de utydelige bildene er at Speciallisima nå vil komme med skivebremser. En ting er bildene, men om vi titter på UCIs liste over sykler som er godkjent for 2021, finner vi nevnte Speciallisima. Og i UCIs oversikt finner vi modellen utelukkende med skivebremser.
I den korte tiden syklene lå ute for salg, lå prisene på rundt 140.000 kroner for toppmodellen. Da var den utstyrt med Campagnolo EPS og Campagnolo Bora hjul, samt karbonkomponenter fra FSA.

NY FARGE? Mosegrønn Specialissima, eller er det en customfarge?