Dekk: Schwalbe One Tubeless

Dimensjoner: 23 (testet), 25 og 28 (ikke i Norge) mm

Annonse

Pris: 499,-

www.schwalbe.com

Bakgrunn og førsteinntrykk

Det viktigste først: Slangeløse dekk for landevei krever innvendige felgprofiler laget for formålet. Les gjerne vår bakgrunnsartikkel Slangeslenging, og forumtråden Tubeless på racer, noen erfaringer?.

Schwalbes One Tubeless overtok for Ultremo ZX Tubeless til denne sesongen. Dekket har i motsetning til tidligere landeveisdekk fra Schwalbe en diskret fremtoning, der teksten er grå med et hvitt ettall i logotype. og er tilgjengelig i 23, 25 og 28 mm bredder. Sistnevnte importeres av ukjent årsak ikke til Norge. Vi har brukt den smaleste varianten. 

Schwalbes produksjonsmaskiner lar det være igjen en ganske så høy 1-1,5 mm finne midt i slitebanen og det er også overskytende gummi i dekkantene. Sammenliknet med Hutchinsons slangeløse dekk kvalitetsfølelsen lavere. De veide sine 292 og 300 g på kjøkkenvekten, faktisk under de oppgitte 305 g.

I bruk

Schwalbe One Tubeless er lett å montere. En svamp med Zalovann for å ta bort friksjon mellom dekket og innsiden av felgen må til. Man må også begynne fra motsatt side av ventilen og sørge for at dekkantene legger seg i felgens dypeste del. Deretter pumper man opp med en vanlig gulvpumpe og hører dekket poppe på plass i sporene i felgen.

Vi kjørte dekkene uten latexvæske, guffe, de første tre månedene, og punkterte ikke, som vanlig. Vi landet på et dekktrykk som var ca. 1 bar lavere enn hva vi normalt bruker på en 23 mm dekk og slange-kombinasjon. Dette gav god komfort og dekket føltes også hurtig. Vi fikk dessverre testet dekkenes motstandsgyktighet mot kantslagspunktering også. Det kostet oss en felg, men vi punkterte som nevnt ikke; 23 mm dekk er bare i smaleste laget for Landeveis eventyrlystige jakt på Norges vakreste. 

Vi syklet over høye fjell fra Annecy til Mont Ventoux på disse dekkene i sommer. Før avreisen til Frankrike fylte vi latexvæske gjennom ventilrøret, en enkel og grei operasjon. Vissheten om at punkteringssjansen er så godt som eliminert med slik guffe i dekkene, at dekkene også tåler mye mer bremsevarme enn vanlige dekk pluss slange-kombinasjoner, og at dekket ikke hopper av felgen om man allikevel skulle få en punktering, gjorde oss trygge i lange og tekniske utforkjøringer. Grepet på vått føre står ikke tilbake for andre toppdekk vi har prøvd.

Mot slutten av dekkenes levetid begynte dekkstammens vev å vise gjennom sideveggene. Noen kutt og småsprekker var å se i den etterhvert avflatede slitebanen, men disse dekkene har ikke problemet med at dekkstammen gir seg slik at dekket blir urundt før slitebanen har gjort sitt, slik andre dekk fra Schwalbe har gjort. 

Oppsummert

Schwalbe One Tubeless er et godt dekk som er enkelt å arbeide med. Det kommer i 3 bredder (2 i Norge), har godt grep og god slitestyrke. Det er også prisgunstig sammenliknet med andre slangeløse dekk. Vi kunne ønske oss litt mindre unødig overskytende gummi. Det ville løftet førsteinntrykket.

+ Pris, diskret design, slangeløs sikkerhet

- Ingen lettvekter, pjuskete fremtoning i begynnelsen og slutten av levetiden

+++

Landevei har også testet Hutchinsons 28 mm brede Secteur/Sector.