Nylig ble det klart at de aggressive sittestillingene «super tuck» og «puppy paws» blir forbudt for proffene. De samme reglene vil gjelde også for norske master-og turryttere.
BOT, TIDSSTRAFF ELLER DISK: Gjør du dette i norske ritt i 2021 risikerer du sanksjoner. Foto: Cor Vos/ Eurosport.
Lesetid: 4 minutter
Nye regler vekker gjerne sterke reaksjoner, og både norske og internasjonale proffer har stilt spørsmål ved om det virkelig er nødvendig å forby sittestillingene som er vist på bildet.
De nye reglene er innført i hovedsak for å unngå at yngre utøvere eller amatører blir inspirert til å sykle på en farlig måte der de ikke har kontroll på sykkelen.
Trolig vil det bli reaksjoner her hjemme også, for norske ritt følger nesten unntaksvis det internasjonale regelverket for sykkelritt.
Det nye forbudet betyr at du i norske ritt verken har lov å innta den aerodynamiske sittestillingen «super tuck» i utforkjøringene, ei heller tempostillingen «puppy paws», der du legger albuene på styret for å bli mer aerodynamisk på flatene.
– Dette har i prinsippet vært forbudt hele tiden, da det i regelverket står at ryttere til enhver tid skal ha kontroll på sykkelen - noe man ikke har i disse posisjonene, forklarer Heidi Stenbock-Haakestad.
Hun sitter i teknisk utvalg for landeveissykling, og er med på oppfølgingen av eksisterende og nye regler i sykkelsporten. Det blir i så måte noe upresist å snakke om en regelendring, men det betyr heller at UCI, det internasjonale forbundet, begynner å håndheve regelen strengere.
Faktisk har regelen allerede vært praktisert i Norge:
– I ungdomsritt har vi praktisert tidsstraff på tempostilling (det står spesifikt at begge hender skal være på styret). De får også beskjed om at "super tuck" eller sitte i ramma ikke er tillatt. Her er det jo liten tvil om at de tar etter heltene sine, så jeg ønsker et tydelig forbud velkommen, sier hun.
– I Norge arrangerer vi alt fra proffritt som sendes på tv, til trimritt der gjennomføring av en gitt distanse er målet. Vil disse regelen gjelde i alle norske ritt?
– Forbudet vil gjelde for alle, men så handler jo dette om hva vi har kapasitet til og hva som er målet med å håndheve en slik regel. Det er jo heller ikke kommissærer på turritt. Det blir jo litt som jeg alltid sier til feltet før start: det å holde seg på høyre siden av veien handler ikke om hvorvidt du kan bli disket eller ikke - det handler om hvorvidt du risikerer å møte en bil og dermed ikke komme til mål.
Ingen unntak for rullerittene
Norge er i verdenssammenheng i en helt unik sykkelposisjon. Typiske rulleritt som Trondheim-Oslo, Kristiansand-Hovden, Enebakk rundt eller andre lagtemporitt med opp til 30 ryttere, foregår nærmest kun i Norge.
I slike ritt har vi tidligere sett flere fikse løsninger på sykler for å kunne innta en god tempostilling, tempobøyler er som ellers i sporten forbudt. Mange har lagt ekstra tykk styretape på toppen av styret, for å ha et mykt sted å hvile albuene.
Men rullerittene, selv om de foregår i en slag tempoform, vil ikke få noe fritak fra regelverket.
– Dette er jo stort sett turritt som ikke overvåkes av kommissærer, så da handler det vel mer om holdningsendring enn sanksjonering. Jeg tror at det å gi rytterne forståelse for hvorfor reglene kommer er viktigere enn å fortelle dem hvilke straffer de får eller hvordan det skal overvåkes. Vi er der for deres sikkerhet og for å sikre et rettferdig resultat - ikke for å ta dem, sier Stenbock-Haakestad.
Forbundet kan ved regelbrudd gi bøter, tidsstraff eller diskvalifisere utøvere. I dag sier UCI at de i første omgang vil påpeke regelbrudd, og ha en mykere tilnærming til sanksjonering.
Eventuelle bøter, tidsstraffer eller diskvalifikasjoner vil først finne sted etter 1. april. Hvordan regelen blir fulgt opp her hjemme er ikke helt klart ennå, men NCF understreker at dette handler om at regelen er der først og fremst i sportens interesse, ikke med målet om å ta utøvere.
– Her vil vi legge oss på linje med UCI, men jeg må jeg komme tilbake til deg på den, svarer Stenbock-Haakestad.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.