Vi har svidd av mye gummi siden sist, og her er to dekkvarianter vi kan gå gode for at gjør jobben på hver sin måte.
NY ALLROUNDFAVORITT
Maxxis Mamushi, 25mm
Maxxis Relix, 25mm
235 gram per dekk
Deler as
599 kroner
Begge dekkene leveres i 25mm bredde, men er ved måling marginalt smalere. Dekkene har blitt oppkalt etter en japansk slange, og har sådan også fått farge og mønster deretter.
Nok om slangen, den skal selvfølgelig inni dette dekket. Maxxis nyskapninger er to bunnsolide allround-dekk vi har testet under alle tenkelige værforhold denne sesongen, også på grus, brostein, og betong. Dekket sitter like godt på tørt som på vått, og vi kunne ikke finne noe reelle svakheter.
Kjørefølelsen er også et lite hakk bedre enn på de andre kanttrådvariantene omtalt her, og vi opplevde heller ingen punkteringer. Selv ved hasardiøs harving på grusen ville ikke dette gi seg eller vise store tegn til slitasje. Dekkene står fortsatt på testsykkelen, dette er med andre ord solide saker.
Noe mange ikke liker ved folkefavoritten Continental GP4000s er den skrikende gummilyden som ofte oppstår når en presser sykkelen. Det er på ingen måte farlig, men gjør at mange trekker seg litt for tidlig. Dette slipper du med Maxxis' siste nyskapninger.
Er du lei av det tyske og det kjedelige, prøv Mamushi eller Relix neste gang. Du vil ikke angre.
EN NY KONGE TIL RITT?
Specialized S-Works Turbo, 26mm
215 gram per dekk
Specialized Europe
449 kroner
STORE FORBEDRINGER: Specializeds Tarmac med skivebremser er standard utstyrt med 26mm dekk i S-Works kvalitet.
Specialized leverer bedre og bedre dekk til landeveien for hvert år, og senest i fjor så vi verdensmester på tempo Tony Martin sykle med kanttråddekk fra Specialized. Det er også gledelig å se at den amerikanske giganten har levert flere sykler med 26mm dekk som standard.
S-Works betyr toppmodell i Specializeds hierarki, og det som er topp med dette dekket er to ting:
Kjørefølelse og vekt.
Vi tikket inn dekket til 215 gram per stykk. Dette er lavt for dekk med 26mm bredde.
Vekten har selvsagt sin pris, men vi tar det positive først. For dette dekket med diskré utseende er så bra som vi kan få det. Mange brede landeveisdekk inneholder mye gummi, som gjør kjørefølelsen veldig stump. Her er gummilaget tynt, og bomullsvevingen som holder dekket sammen litt mer finmasket.
Dette gir oss en skikkelig god kjørefølelse. Bredden på 26mm gjør at vi kan senke lufttrykket noe, og jeg (vekt 80 kg) kjørte med 6-6,5 bar foran og 6,5-7 bar bak. I testperioden. Lavt dekktrykk og stort volum gir god flyt, men du verden så mye bedre dette dekket kjennes enn andre dekk med tilsvarende bredde.
Lav vekt betyr også mindre gods som skal opp i fart ved en akselerasjon, dette er også et dekk som føles skikkelig spenstig og livlig å kjøre på. Kjører du mye løp vil dette kunne bli en skikkelig favoritt.
Baksiden?
Dette dekket lever ikke lenge. Dekket var tydelig slitt allerede etter en reportasjetur på en uke. Vi tok derfor med sykkelen på en grusrunde på ca to mil, for å se hva det dugde til der.
Dekket er absolutt ikke ment å brukes på grus eller brostein, men det gir allikevel en pekepinn på hvor lenge det varer.
Etter grusrunden var det bare laser igjen av dekket. Det holdt så vidt hjem.
Uansett, Specialized S-Works Turbo er et skikkelig godt dekk som vekker følelser når vi bruker det. Det er kjapt, behagelig, lett og innafor enten det er vått eller tørt. Dette dekket får sykkelen til å lukte sagmugg langt utenfor stallen, og vi får skikkelig lyst å gi ordentlig gass når det sitter på.
Prisen på 449 kroner er heller ikke avskrekkende, hvert fall ikke for et produkt som bærer en logo som sier S-Works.
På et konkurransehjulsett er dette et perfekt dekk. Bare ikke tro det er noe annet enn akkurat det.
SMAL: Vil du ha dekket i en smalere utgave, fås de også i 24mm bredde.