Derfor er bananer det beste du kan spise på sykkelritt
Jeg har mange gode minner med bananer, om det er lov å si. Mitt beste er fra et turritt for sikkert 15 år siden. Alle involverte er selvsagt anonymisert, for det er enkelte ting noen har gjort med en banan som ikke er mye å skryte av.
MATVETT: Bananen er trolig den mest kjente sykkelmaten, men personlig har jeg lite til overs for dette tung, illeluktende, gule opplegget.
Lesetid: 5 minutter
På en bakkekul under et av Østlandets mange rulleritt skulle det altså skje. Jeg ble vitne til den ultimate bananopplevelsen. For på bakkekulen er det langing, og her som i alle andre amatørritt står ektemenn, fettere og kusiner og deler ut mat.
Så lød det en dyp røst, fra en korpulent rytter av den bestemte typen:
– GI MEG EN BANNAN, FOR FAEN!
Her skulle ingen stoppe, for langing skjer i fart. Etter å ha nappet bananen til seg fra front av rulla dundret han inn i feltet og rev ned hele gjengen. Velten så ut som en slåsskamp mellom Donald og nabo Jensen.
En tett sky full av smertefulle lyder, der bare armer og ben stakk ut. Det bildet han må ha hatt av seg selv i Tour de France endte opp i en haug av knust selvtillit og karbon, og overalt lå det colabokser som hadde eksplodert.
Men opp av haugen stakk armen, som bildet av en knyttneve på en arbeiderplakat, som en hestehov som sprenger seg gjennom nylagt asfalt, og i et stramt grep hadde han den. Bananen. Eller bannanen, som han så pent sa det selv.
POWER TO THE BANANA: Omtrent slik så det ut etter velten. Illustrasjon: Shutterstock.
Da jeg trillet forbi velten var jeg fersk i sporten, og da som nå tenkte jeg det samme.
Hva er det med denne bananen? Hva skyldes iveren etter å spise som en orangutang? Hvorfor var det så mange som syklet rundt i alt for store trøyer, med tre bananer i høyre lomme, slik at trøya hang som lemmet til Nerdrum før han begynte å male?
Hvorfor spise noe som må skrelles når det går i 50, som gjør at hele styret lukter weissbier når du er ferdig, som ikke kan stappes under buksekanten om du ikke orker alt og som aldri vil skape likevekt i lommene?
– Raske karbohydrater.
LIKER IKKE: Mark Cavendish vant en gang en klase med cavendishbananer, ja de heter faktisk det. Han hater bananer, også det er helt sant. Foto: Cor Vos.
Slik lød det svaret fra både lærde og dilettanter. Så da var det vel bra da. Og så spiste jeg banan til jeg turte å si det som var, at jeg ikke liker bananer.
Så var visst det greit også.
La oss bare ta en liten digresjon til før vi går gjennom hvor mange kalorier en banan har. En gang besøkte jeg en bananplantasje i Sør-Afrika, der guiden fortalte om problemer med aper, de klatret over piggtrådgjerdet og stjal bananer hele tiden. En av de eldre i reisefølget var dårlig i engelsk, og trodde guiden snakket om den svarte lokalbefolkningen.
På kvelden fortalte hun med sjokk og vantro om den gale bananfarmeren som henrettet banantyver daglig.
SPURTMAT: Sonny Colbrelli spiser banan når han kjører løp. Foto: Cor Vos.
Men nå, ernæring
La oss nå finne ut om bananen er så bra at den kan gå som hellig ku. Om vi tar utgangspunkt i en standardbanan på 100 gram, inneholder den cirka 85 kalorier, der 23 gram er karbohydrater. Tar vi en sportsbar på 50 gram, inneholder den typisk 200 kalorier og 38 gram karboydrater.
Altså er det fire ganger så mye kalorier som en banan og nesten dobbelt så mange karbohydrater, på halve vekta.
Bananarsenalet må altså være på klasenivå, om du har planer om å sykle langt på bananer.
Trondheim-Oslo, det 540 kilometer lange rittet alle syklister må fullføre før de dør, er eksempelet her.
DOBBELTLØPER: Tim Wellens kjører innovervrengt banan i ytterlommene for likevekt. Foto: Cor Vos.
Vi tar utgangspunkt i en normalt trent syklist, som skal fullføre rittet på 20 timer. I et slikt ritt er det karbohydratene vi skal se på, ikke kaloriene. I et ritt som Trondheim - Oslo er det anbefalt å innta 60-90 gram karbohydrater per time, enten du er kvinne eller mann.
I bananvaluta betyr det 3-4 bananer i timen. For en liten utøver betyr det cirka 60 bananer langs E6, om du er stor og tung som meg, 80. Skal du vinne Styrkeprøven bør du komme i mål på cirka 13 timer.
Det gjør du neppe med seks kilo bananer på lomma.
Se for deg overskriften i VG dagen etter om alle som deltok utelukkende spiste bananer: «Bananer i lange baner». «Det ser ut som Banana Airlines har landet». «De bruker hele veien og oppfører seg som Julius». Haha.
UBALANSE: En ikke-navngitt Trek-rytter med banan på høyre lomme. Ikke engang proffene ser at bananer skaper sideforskyvning i trøya. Foto: Cor Vos.
Hater jeg bananer? Nei. Hater jeg de som spiser bananer? Nei. Hva er det jeg prøver å si? Bare det at jeg ikke skjønner greia med bananer som ernæring for syklister.
Jeg vet at det glir lett ned, det er raske karbohydrater, og at det er en fin avveksling til annet. Men jeg bare liker det ikke.
Før vi avslutter, la oss se til Frankrike – landet der mat er sensuelt.
Men aldri, aldri, aldri i løpet av jordens fem milliarder år lange eksistens, kan noen ha sett på en som spiser en banan, og tenkt «vakkert».
Med mindre du bor i et tre i Kongo, har store nesebor og er fredet, fordi du er en gorilla.
Spis bananer om du liker det. Og når det er tid for langing, hva sier du da?
– Gi meg en bannan, for faen!
KLATREMAT: Emanuel Buchmann spiser bananer under Tour de France. Foto: Cor Vos.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.