MOTBAKKEDRAG: Thea Thorsen har lagt opp proffkarrieren men sykler fortsatt gjerne motbakkeintervaller i den beryktede bakken fra Sundvollen opp til Kleiva. Foto: Privat
Lesetid: 4 minutter
Selv om Thea Thorsen la opp proffkarrieren etter sesongen 2018 er hun fortsatt glad i å sykle, men hun sykler ikke mye om vinteren lenger.
29-åringen er glad i langturer med kaffestopp i godt vær med gode venner, men trives fortsatt også med intervalløkter, først og fremst i nærmilljøet på Ringerike.
Denne artikkelserien ble opprinnelig publisert våren 2021, men er republisert til glede for nye lesere!
– Det er en deilig følelse å komme hjem og være sliten og vite at du har gjort en god jobb. Men både intervaller og en firetimers langtur koster jo litt mer nå enn da jeg syklet på heltid, sier Thorsen - som også er ekspertkommentator på TV 2 sine sykkelsendinger.
Måtte fjerne wattpedalene
– Jeg har måttet fjerne wattpedalene fra sykkelen etter at jeg la opp. Jeg tråkker jo mindre watt nå enn da jeg syklet aktivt, så jeg synes ikke det er noe gøy. Men jeg kjenner kroppen min veldig godt, og vet hvordan det skal føles på ulike intensiteter, sier den tidligere Hitec-proffen.
En av Thorsens favorittøkter er bakkeintervaller, gjerne i den beryktede bakken fra Sundvollen til Kleiva, kjent fra både Tour of Norway, NM og Ringerike Grand Prix.
– Hva er din favorittøkt om våren, når det endelig er bart?
– Jeg er glad i å sykle intervaller i den lange bakken fra Sundvollen opp til Kleiva. Den bakken er ganske variert. Den starter litt slakt, så kommer det brattere og slakere partier om hverandre oppover. Fra bunn til topp tar det i underkant av 20 minutter hvis du sykler rolig, men da TV 2 kjørte en klatrekongekonkurranse opp der, brukte de raskeste gutta rett over 11 minutter.
– Hvordan er økta bygget opp?
– Ruta jeg tar når jeg sykler hjemmefra går rundt Steinsfjorden til Sundvollen, der bakken starter. Det tar en halvtimes tid, og er en fin blanding av litt småkupert terreng, så det blir en perfekt oppvarming. Så sykler jeg litt opp i bakken, forbi et lite boligfelt før jeg begynner dragene, sier Thorsen.
– Hvis jeg sykler økta som seks 4-minuttersdrag, starter jeg litt kontrollert det første minuttet og jobber meg opp mot maks. Etter fire minutter snur jeg og triller halvannet minutt nedover, før jeg starter et nytt 4-minutters drag. Hvis det er 12-minuttere, så sykler jeg de første to minuttene rett under terskel og deretter ett minutt over terskel, så to nye minutter under terskel og ett over, og fortsetter til det har gått 12 minutter. Så snur jeg og triller ned til bunnen av bakken igjen, omtrent tre minutter, før jeg starter det andre lange draget, sier hun, og forklarer at pausen er viktig.
– De 12-minuttersdragene koster ganske mye, så det viktig at du faktisk får de tre minuttene. Etter økta sykler jeg hovedveien over Vik hjem igjen. Den er litt flatere enn veien rundt Steinsfjorden, så det er en fin avslutning, som også tar omtrent en halvtime. Totalt bli økta da halvannen, maks to timer.
– Hvorfor er denne økta nyttig for landeveisryttere?
– Kjøres den med 12-minuttersdrag blir den en form for rittsimulering. Hvis det går av gårde et støt, må du ofte opp å jobbe hardt en kort periode og så får du et par minutter litt roligere før du må opp å jobbe hardt igjen. Så det er nyttig for å lure kroppen til å tåle å jobbe hardt over tid. Med 4-minuttersdrag blir det mer en ren kapasitetsøkt, men siden du må jobbe på høy intensitet over litt lenger tid uten å få slippe deg ned, så trener du også evnen til å takle mye syre over tid.
– Hva er den spesifikke treningseffekten av denne økta?
– Hvis du kjører 4-minutters intervaller blir det en ren bakkedragsøkt, så da vil det hovedsakelig være å bygge kapasitet. Hvis du kjører 12-minutters drag vil du også bygge utholdenhet og evnen til å kjøre relativt hardt over tid, samtidig som de harde 1-minutterne inne i draget øker makskapasiteten.
– Hvor ofte kjører du denne økta?
– Ideelt sett en til to ganger i uka, avhengig av hvor mye tid du har til å sykle og hvilke andre økter du skal kjøre den uka. Har du lite mengde i tillegg, er det fint med to slike økter i uka.
– Hva trenger du av utstyr for å gjøre den?
– Sykkel og hjelm så klart, samt wattmåler eller pulsklokke slik at du har kontroll på intensiteten på dragene. Jeg pleier også å ha med en flaske med vann og en flaske med sportsdrikk på en slik type økt.
FAKTA: Dette er økta
Hva: Motbakkeintervaller fra Sundvollen opp til Kleiva på Ringerike Hvordan: Start med 30 minutters rolig oppvarming i småkupert terreng. Deretter kjøres det enten 6x4 minutters intervaller på over terskel mot maks belastning og 1.5 minutter pause mellom dragene. Alternativt kjøres 2x12 minutters drag med vekselvis to minutter like under terskel og ett minutt over terskel innad i hvert drag, tre minutter pause mellom dragene. Avsluttes med 30 minutter rolig nedkjøring. Derfor er økta nyttig for landeveisryttere: De lange intervallene med vekselvis belastning under og over terskel er svært rittrelevant for eksempel når det går av gårde et brudd. De kortere intervallene bygger kapasitet og evnen til å jobbe på høy intensitet med syre i musklene Treningseffekt/utbytte: Begge varianter øker kapasiteten. De lengre intervallene forbedrer også utholdenhet. Tidsforbruk: 1.5 time til 2 timer, avhengig av oppvarming og nedkjøring Hvor ofte: 1-2 ganger i uka Dette trenger du av utstyr: Sykkel og hjelm. I tillegg er det fint med wattmåler og/eller puls-klokke, samt tilstrekkelig drikke.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.