Dette er etappene i Giro d'Italia 2020

Vi gir deg en gjennomgang av alle etappene i årets Giro d'Italia, som går fra 3. til 25.oktober og starter på sitron og mafia-øya Sicilia. Kan Team Ineos Grenadiers få revansje for Tour-fiaskoen? Kommer et nytt ungt stjerneskudd til å tre frem som Tadej Pogačar? Sett pastaen på kok og hiv pizzaen i ovnen og ta inn Italia rundt i høstfarger.

Sist oppdatert 2. oktober 2020 kl 15.13
HVEM BLIR DEN NESTE?: Tom Dumoulin feirer Giro d'Italia triumfen med å løfte «Trofeo Senza Fine» Pokalen uten slutt, foran domen i Milano - etter sin sammenlagtseier i 2017. Også i år avsluttes Giro d'Italia her, men Dumoulin er ikke på startstreken. Foto: Cor Vos.
HVEM BLIR DEN NESTE?: Tom Dumoulin feirer Giro d'Italia triumfen med å løfte «Trofeo Senza Fine» Pokalen uten slutt, foran domen i Milano - etter sin sammenlagtseier i 2017. Også i år avsluttes Giro d'Italia her, men Dumoulin er ikke på startstreken. Foto: Cor Vos.

Vi har knapt rukket å legge bak oss den høydramatiske avslutningen på årets Tour de France, men allerede på lørdag tråkkes et nytt treukersritt i gang, når Giro d'Italia 2020 står på programmet.

Som i årets Tour de France må sammenlagtfavorittene i ilden allerede den første uken, og i årets Giro d'Italia fra første tråkk.

3. oktober åpner nemlig rittet med fire etapper på Sicilia, hvor både en åpningstempo og en tøff fjelletappe står på menyen. Deretter beveger rittet seg nordover i støvellandet, med en beintøff rute, som knapt byr på hvileskjær for ryttere som drømmer om å stå igjen med Maglia Rosa – den rosa trøya.

Det hele avsluttes i Milano den 25. oktober, og Giro d'Italia 2020 spenner seg altså over datoene 3.oktober-25.oktober. 

I denne saken gir vi deg en en presentasjon av alle etappene i årets italienske rundtur, som i god italiensk stil byr på en god blanding av knallharde fjelletapper, mer og mindre meningsfulle tempoetapper, og de bratteste kneikene arrangørene har klart å oppdrive rundt omkring i Italia. Alle etappeprofiler er hentet fra giroens offisielle hjemmeside, men vær oppmerksom på at italienerne omtrent hvert år endrer et par Giro-etapper i siste liten. 

Etappe 1 Monreale – Palermo, 15km, tempo, 3. oktober

Allerede på rittets første etappe må sammenlagtfavorittene i ilden. Er dette en prolog eller er det en tempoetappe? 15 kilometer i raskt terreng gjør uansett at det allerede her kan oppstå luker mellom de store favorittene. Tunge tempospesialister ser på dette som en enorm mulighet til å kjøre seg inn i den rosa trøyen.  

Etappe 2 Alcamo – Agrigento, 149km, kupert, 4.oktober

Ofte kan rytteren som vinner en åpningstempo i et treukersritt beholde ledertrøyen i mange dager, men slik behøver det slettes ikke bli i årets Giro. Allerede på den andre etappen vil nemlig ryttere med dårlige klatrebein få det tøft.

Stigningen opp til mål er riktignok bare 3,7km med 5,3% i snitt, men om flere lag har troen på at de kan kjøre seg inn i ledertrøya kommer det til å bli kjørt i et frenetisk tempo oppover her! De rene spurterne kommer uansett til å være sjanseløse, men en type som Peter Sagan kan karre seg med opp og kjempe om etappeseier. 

Etappe 3 Enna – Etna, 150km, fjell, 5. oktober

Allerede på den tredje etappen får vi den første toppfinishen i årets ritt, når feltet skal avslutte opp den Sicilianske vulkanen. 18,6 kilometer med 6,7% i snitt er ikke barnemat, men vanligvis kjører favorittene relativt konservativt på den første fjelletappen i treukersritt. Forvent derfor en spurt fra en middels stor gruppe på den siste kilometeren.

Etappe 4 Catania – Villafranca Tirenna, 140km, kupert, 6. oktober 

Første sjanse for spurterne! Profilen på dagens etappe ser kanskje ikke ut som en typisk spurtetappe, men Portella Mandrazzi, på 12 kilometer og 5,4% i snitt, kommer såpass tidlig på etappen at det trolig vil bli kjørt relativt rolig over. Se imidlertid opp for et angrep fra Bora-Hansgrohe som kan ønske å kjøre av de klatresvake spurterne, og på den måten dekke bordet for Peter Sagan.

Etappe 5 Mileto – Camigliatello Silano, 225km, fjell, 7. oktober

Nok en fjelletappe tidlig i rittet! Selv om det ikke er toppfinish på denne dagen skal rytterne klatre et betydelig antall høydemeter. Dagens siste stigning, Valico di Montescuro, er hele 22,7 km, med 5,7 % i snitt. Her kan vi få se angrep fra sammenlagtkanoner, men etappeseieren vil trolig deles ut til en sterk rytter som har kommet seg med i dagens brudd.

Etappe 6 Castrovillari – Matera, 188km, kupert, 8. oktober

Som dagen før er dette også en etappe bruddspesialistene trolig har satt en ring rundt da de så igjennom årets etapper. Profilen er ikke alt for krevende, men de siste 30 kilometerne er såpass tøffe at spurtlagene neppe vil gjøre et forsøk på å holde feltet samlet.

I så fall må det igjen trolig være Bora-Hansgrohe som tar ansvar, er Peter Sagan i form er dette nemlig en perfekt etappe for ham. Målbyen Matera er ikke blant de meste kjente italienske byene, men var faktisk Europeisk kulturhovedstad i 2019!

Etappe 7 Matera – Brindisi, 143km, flat, 9. oktober

Endelig flatt! En mindre kupert etappe en dette skal du lete lenge etter. Om vi skal peke ut en etappe i årets Giro som garantert kommer til å ende i en spurt så er det nettopp denne! Her kommer vi til å få se opptrekkstogene linet up ved siden av hverandre på de siste kilometerne, som avsluttes i hjertet av havnebyen Brindisi.

Etappe 8 Giovinazzo – Vieste, 200km, kupert, 10. oktober

Om noen av spurterne mislyktes i går kan de få en ny mulighet på dagens etappe. Det krever imidlertid at de har et sterkt lag i ryggen, for i motsetning til gårsdagen er dette en langt mer krevende affære å kontrollere.

Avslutningsrunden inne i havnebyen Vieste er nemlig både teknisk og småkupert, samt at etappen før de avsluttende rundene byr på en solid dose høydemeter. Et sterkt brudd har derfor en god sjanse, det samme har ryttere med mye punch som er villige til å prøve lykken på slutten.

Etappe 9 San Salvo – Roccaraso, 208km, fjell, 11. oktober

Før en kjærkommen hvilkedag venter på rytterne må de komme seg gjennom denne kraftprøven. Riktignok er ikke bakkene hverken de bratteste eller lengste i årets Giro, men de siste 150 kilometerne går det stort sett opp og ned hele tiden.

Gitt de relativt beskjedne stigningsprosentene er det trolig ingen favoritter som vil prøve på noen sprell før helt på slutten. Forvent derfor å i stedet se gutta som kjemper om klatretrøya gå i brudd denne dagen, sammen med andre ryttere som tar sikte på en etappeseier.

Hviledag, 12.oktober, årets første hviledag kommer mandag 12. oktober. 

Etappe 10, Lanciano-Tortoreto, 177km, kupert, 13. oktober

En av årets mest spennende etapper! De første 130 kilometerne er relativt lettkjørte, men på de siste 45 kilometerne får vi servert en profil som minner mer om det vi kjenner fra klassikere som Flandern Rundt.

Her går det nemlig opp og ned mer eller mindre kontinuerlig, i form av korte, bratte bakker. En eller flere eksplosive sammenlagtryttere kan fort prøve å stjele tid fra seigere konkurrenter på denne etappen.

Etappe 11, Porto Sant´Elpidio – Rimini, 182km, flat, 14. oktober

Spurterne får en sjelden sjanse, når Giroen avlegger badebyen Rimini et besøk. Det var i denne byen Marco Pantani endte sitt liv under tragiske omstendigheter i 2004, forhåpentligvis blir det mer glede og mindre tragedie under Giroens besøk i år. Best sjanse for å kunne juble har spurterne, selv om noen tøffe kneiker på de siste milene kan bli en utfordring for enkelte av dem.

Etappe 12, Cesenatico – Cesenatico, 204km, kupert, 15. oktober

Som den 10. etappen er også dette en etappe med et utpreget klassikerpreg, men her beveger vi oss mer i retning av «Den gamle damen», Liegè-Bastogne-Liegè. Ingen av bakkene er voldsomt lange. Dette er terreng hvor vi har sett enkelte lag prøve seg på bakholdsangrep på andre favoritter – forvent action denne dagen.

Etappe 13, Cervia – Monselice, 192km, flat, 16. oktober

Mamma mia! Vi kan knapt forestille oss en mer typisk Giro-etappe enn denne. Paddeflatt i 150 kilometer, før finalen sprites opp med to skikkelige knekkere.

For et par år siden så vi Vegard Stake Laengen i brudd på en svært lignende etappe, hvor Stakan holdt unna til langt opp i den siste bakken. En sjelden gang prøver enkelte sammenlagtfavoritter å stjele tid på slike etapper, men som regel er det offensive opportunister som gjør opp om etappeseieren.

Etappe 14, Conegliano – Valdobbiadene, 34km, tempo, 17. oktober

Ny tempo! Den andre av årets tre tempoetapper gjennomføres i et av Italias bedre vindistrikter – Valdobbiadene, kanskje aller mest kjent for sin fortreffelige prosecco. Profilen er stort sett ganske flat, med unntak av Muro di Ca´del Poggio.

Poggio er naturligvis et navn som får det til å ringe noen bjeller hos mange sykkelfans, men i motsetning til Poggio vi møter i Milano-Sanremo er dette en skikkelig bratt affære. 12.1% i 1,1km kan sette skikkelig syre i beina på noen og enhver, før det igjen blir relativt snilt terreng på de siste 25 kilometerne til Valdobbiadene. 

Etappe 15, Base Aerea Rivolto – Piancavallo, 185km, fjell, 18. oktober

Om noen av favorittene tapte tid på gårsdagens tempo får de sjansen til å hente seg inn igjen med en gang. På denne dagen venter nemlig et beist av en fjelletappe, hvor fire tøffe stigninger skal forseres. Med rittets siste hviledag i sikte kan vi forvente å se sammenlagtfavorittene tømme tanken for alvor i den siste bakken opp til Piancavallo.

Stigningen opp til skistedet er 14,3 km med 7,9% i snitt, men har et sammenhengende parti på 10,1 km hvor gjennomsnittlig stigning er hele 8,9%. Med andre ord en skikkelig vegg, hvor det er mulig å både vinne og tape mye tid.

Hviledag, den siste av rittets to hviledager kommer mandag 19. oktober. 

Etappe 16, Udine – San Daniele del Friulli, 229km, kupert, 20. oktober

Profilen ser kanskje relativt uskyldig ut, men ikke la deg lure – dette er en knalltøff etappe. Ikke bare er det rittets nest lengste, med 229 kilometer, men mot slutten skal rytterne også tre ganger over Monte di Ragogna som byr på 10,4% stigning i 2,8 kilometer. I slikt terreng kan vi fort se sammenlagtryttere med gode bein tråkke til for fulle mugger.

Hvis ikke kommer vi trolig uansett til å få noen tidsforskjeller i den lille bakken opp til mål. Den er riktignok under kilometeren, men byr på stigningsprosenter helt opp til 29 - så bratt at de fleste knapt ville kommet opp på EL-sykkel! Heldigvis slipper både du og vi å tråkke opp her, men dette er en finale ingen bør gå glipp av. 

Etappe 17, Bassano del Grappa – Madonna di Campiglio, 203km, fjell, 21. oktober

Som om ikke gårsdagen var både hard og lang nok flesker Giro-arrangøren til med nok en beinhard etappe på over 200 kilometer. Både Forcella Valbona og Monte Bondone er brutale stigninger, som begge byr på over 1500 høydemeter. Avslutningen opp til Madonna di Campiglio er mindre krevende, men kan likevel gi avstander blant favorittene etter de tøffe prøvelsene tidligere på etappen.

Etappe 18, Pinzolo – Laghi di Cancano, 207km, fjell, 22. oktober

Årets kongeetappe? Etter gårsdagens kraftprøve får rytterne liten sjanse til å restituere seg når det som trolig er årets heftigste etappe står på programmet. De to første bakkene ser kanskje små ut, men det er bare fordi det må bli plass til mastodonten Passo Stelvio på etappeprofilen.

Med toppunkt på 2746 moh. er dette naturligvis årets Cima Coppi, italienernes betegnelse på rittets høyeste punkt. Her kan det fort bli snøvær sent i oktober, så om etappen i det hele tatt lar seg avvikle i henhold til planen blir spennende.

Italienerne er imidlertid ikke fremmed for å kjøre sykkelritt i snøvær. Nairo Quintana triumferte over et snødekket Stelvio tilbake i 2014, og la grunnlaget for sin sammenlagtseier. En minst like viktig del av Giro-folkloren er Andy Hampstens triumf i 1988, hvor han overtok Maglia Rosa etter en mytisk forsering av et snødekt Passo Gavia.

Med en tøff bakke rett ut fra start er dette en etappe hvor spurterne må kjempe med nebb og klør for å ikke ryke ut på tidslimiten, hvis de ikke har gjort det allerede. For de som piner seg gjennom etappen venter en siste seierssjanse dagen etter. 

Etappe 19, Morbegno – Asti, 253km, flat, 23. oktober

Et hvileskjær for sammenlagtrytterne, og siste mulighet for spurterne - om det fortsatt finnes noen av dem igjen i rittet etter gårsdagens monsteretappe. Dette er imidlertid rittets lengste etappe, på hele 253 kilometer – en distanse som vanligvis er forbeholdt klassikerne. Følgelig kan det tenkes at spurternes hjelperyttere er så slitne etter de siste dagers anstrengelser at de simpelthen ikke orker å holde feltet samlet. I stedet kan et stort brudd stikke av gårde og gjøre opp om seieren.

Etappe 20, Alba – Sestriere, 198km, fjell, 24. oktober

Årets siste sjanse for klatrerne, og det er litt av en etappe RCS Sport har disket opp med her. Som om ikke etappe 18 over Stelvio var nok skal rytterne opp til nesten samme høyde på denne etappen, hvor Colle delle Angelo (2733moh.) står på menyen.

Også i dag skal rytterne klatre over 5000 høydemeter, og kombinerer du det med den ekstreme høyden, og det faktum at vi er langt inne i den tredje uken, kan det bli ekstreme utslag på denne etappen. Sammenlagtkanoner som ligger bakpå kan forsøke seg allerede på delle´Angelo, selv om det er nesten 100 kilometer derfra og inn til mål.

Etappe 21, Cernusco sul Naviglio – Milano, 15km, tempo, 25. oktober

Avgjørelsens time! Forhåpentligvis bruker ingen av rytterne en time på denne 15km lange (korte?) etappen, men det er likefullt en siste mulighet til å vippe rittet i sitt favør. Med Tadej Pogacars vanvittige Tour de France-tempo friskt i minne tør vi ikke utelukke overraskelser også på denne dagen.

Etappen starter i Cernusco sul Naviglio – en vakker liten forstad uten for Milano, og avsluttes på Piazza Duomo i hjertet av byen, hvor også Giroen i 2017 ble avsluttet. Den dagen overtok Tom Dumoulin Maglia Rosa på en lignende etappe, forhåpentligvis kan vi få lignende dramatikk også i år.

Så, hvem sender Giro d´Italia 2020 på TV? Svaret på det her i Norge er Eurosport, som dekker samtlige etapper! 

To nordmenn stiller i rittet. Carl Fredrik Hagen kjører for en fremskutt sammenlagtplassering for Lotto-Soudal, mens Tobias Foss får sin GrandTour-debut for Jumbo-Visma. 

Publisert 2. oktober 2020 kl 15.13
Sist oppdatert 2. oktober 2020 kl 15.13
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen