I SKYGGEN AV DE BESTE

Alexander Kristoff har slitt i massespurtene så langt i Tour de France. Vi ser på hvorfor.

Sist oppdatert 8. juli 2016 kl 00.32
RASK: Det er slik vi vil se Alexander Kristoff i Tour de France. Foto: Cor Vos.
RASK: Det er slik vi vil se Alexander Kristoff i Tour de France. Foto: Cor Vos.

Etter seks etapper og fire massespurter er det i dag tid for klatreetappe i Pyreneene. Mark Cavendish har vært den soleklart beste spurteren så langt i Tour de France og sikret seg tre av fire seiere på de flate etappene. Alexander Kristoff er det norske håpet på de flate etappene, men rogalendingen har ikke helt klart å leve opp til forventningene.
   
Etter fire spurter har Kristoff blitt nummer 8, 11, 5 og 4. Ikke plasseringer som man normalt assosierer med en Alexander Kristoff i storslag. Hva er det som har gått galt? Eller er alt egentlig som normalt?
 
NORGES BESTE SYKKELBLAD: Slik bestiller du abonnement, og får tilgang på hele arkivet digitalt!  
  
Vi har prøvd å analysere de fire massespurtene så langt i Tour de France, for å se på årsakene til de skuffende resultatene.
  
Laget
Inn mot Tour de France var det store spørsmålstegn rundt opptrekkerene til Kristoff. Etter en rotete vårsesong, der prestasjonene har vært opp og ned som en berg-og-dalbane, var det usikkert hva man kunne forvente av hjelperne til Kristoff. Status etter fire forsøk i Tour de France er at opptrekket fortsatt virker rotete og ukoordinert, slik som forventet.
  
Da Michael Mørkøv skadet seg i en velt på den første etappen, mistet opptrekket til Kristoff ytterligere slagkraft. Spesielt på etappe 3 var det tydelig at lagkameratene slet med å få Kristoff fram i teten.
  

Toget
Toget

TOGET: Kristoff har tre mann til disposisjon i Tour de France. Det har ikke resultert i noen seier enda. Foto: Cor Vos
 
På etappe 4 og 6 har Haller og Guarnieri fått det bedre til, og det har gitt bedre etappeplasseringer til Kristoff. Allikevel er to ryttere alt for få til å ta kontroll mot slutten av etappen, slik Katusja har forsøkt å gjøre. Ettersom Katusja ikke er slagkraftige nok har ikke Guarnieri maktet å holde høy nok fart i front.
  
Når Kristoff åpner spurten litt tidlig med for lav utgangshastighet, fungerer han bare som en opptrekker for de andre bak. Man ser dette tydelig ved at de beste spurterne bak Kristoff relativt enkelt runder nordmannen på de siste hundre meterne.
 
Konkurrentene
Tar man en titt på spurtfeltet i 2013, da Kristoff vant to etapper i Tour de France, var det langt fra like sterkt som i år. Ja, Andre Greipel var der, Peter Sagan var der og Marcel Kittel var der, men det var på langt nær like høy tetthet av gode spurtere blant de 15 første på resultatlistene, som vi har sett i år.
  
Det er derfor ikke til å skyve under en stol at det er lenge siden det har vært like mange gode spurtere på startstreken i Tour de France. Marcel Kittel, Mark Cavendish, Andrè Greipel og Bryan Coquard er alle spurtere i verdensklasse. Å slå disse rytterene i en spurt på en dag der alt klaffer, er fortsatt veldig vanskelig. Konkurransen om etappeseier er med andre ord beinhard i årets Tour de France.
 

Les også: Test av racere med ekstra dekklaring

Spesielt Kittel, Cavendish og Greipel er rene spurtspesialister. Disse rytterne lever og ånder for massespurter, og trener målbevisst for å bli verdens beste spurter. Disse rytterne har hele laget i ryggen. Kittel sitt Etixx-QuickStep har tidligere tempoverdensmester Tony Martin på laget, en bauta i spurtopptrekket. Cavendish på sin side har med Mark Renshaw, kanskje verdens aller beste spurtopptrekker.
 

I skyggen
I skyggen

I SKYGGEN: De første etappene har vist at Kristoff sliter litt med å få taket på d rendyrkede spurterne. Foto: Cor Vos 
 
En av styrkene til disse spurterne er at de har hele laget til disposisjon. Er en rytter sliten, kan de sende en annen rytter inn i opptrekkstoget, og hele tiden sørge for at spurteren deres får eksakt den hjelpen han trenger. Katusja og Kristoff har tre mann til disposisjon og er derimot sårbare. De fem andre rytterne på Katusja har andre målsetninger i løpet av Touren, og blander seg absolutt ikke inn i spurtopptrekket. Det får Kristoff svi for.

 
Kristoff selv
Alexander Kristoff er en litt anderledes type spurter. Det er ingen tvil om at han er en av verdens beste avsluttere, men Kristoff er en rytter som trener for å ha flere strenger å spille på. Dette fokuset har gitt han mange gode plasseringer i andre type ritt, slik som klassikerene for eksempel. En spurtspesialist derimot, det kan vi ikke regne han som.
 
Les også: Utilnærmelige Cavendish
 
Kristoff har kraften inne, men er ikke like smidig og aerodynamisk som for eksempel Mark Cavendish. I høyhastighetsspurter, slik som vi har sett så langt i denne Touren, er det tydelig at Kristoff ikke er blant de hvasseste, og at han sliter med toppfarten.
  
Er det håp?
Ja. 
 
Som tidligere nevnt har spurtene til nå i stor grad vært høyhastighetsspurter, mer skreddersydd for de rendyrkede spurterne. Mer krevende avslutninger vil føre til at spurtene går i lavere hastigheter, samt kreve at rytterne har god kapasitet. Slike forhold skaper såkalte kraftspurter, hvor Kristoff tidligere har vist at han er i sitt ess.  
 

Seig
Seig

SEIG: Alexander Kristoff liker litt blodslit. De litt mer kuperte avslutningene kommer seinere i Tour de France. Her fra Flandern Rundt 2015. Foto: Cor Vos
  
Det faktum at Alexander spurter inn til fjerde- og femteplass i verdens største sykkelritt og utaler at han er skuffet i mål, forteller litt om hva Alexander Kristoff forventer av seg selv. Den mannen ønsker sterkt å vinne sykkelritt, og kommer ikke til å gi seg før Paris. Spurt-etappene framover ser mer lovende ut for Alexander Kristoff, og vi tipper derfor at han får sin revansje før touren er over.
 
I den anledning har vi plukket ut fire gjenstående etapper i Tour de France, hvor vi regner Kristoff sine vinnersjanser som store: 
 
Etappe 10 - Escaldes – Revel:
En tredjekategori sju kilometer før mål vil sørge for at det blir vanskelig å kontrollere rittet for spurtlagene. Alexander Kristoff er sterk nok til å henge med over, i motsetning til andre spurtere, og vil dermed kunne få redusert konkurranse i spurten mot mål.
  
Etappe 11 – Carcassone – Montpellier
I utgangspunktet en paddeflat etappe, men mellom 1000 meter og 500 meter igjen til mål stiger det 15 høydemeter. Dette kan by opp til en kraftspurt som passer Kristoff, inne i Montpellier.
  
Etappe 16 – Moirans en Montagne – Bern
En etappe til Bern som har Fabian Cancellara skrevet over seg. Alikevel kan dette bli et oppgjør mellom spurterne. Etappen er småkupert og de siste kilometerne inn mot mål er krevende. Her er det ikke sikkert alle spurterne er med inn på oppløpssiden.
  
Etappe 21 – Chantilly – Paris
Spurten inne Champs Elysees er tøff. Etter tre uker med blodslit er det ofte den mest uthvilte spurteren som vinner her. I tillegg går spurten på brostein i slak motbakke og passer i utgangspunktet Alexander Kristoff svært godt.

Les også: Siste nytt om landeveissykling

Publisert 8. juli 2016 kl 00.32
Sist oppdatert 8. juli 2016 kl 00.32
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen