Ta nå ikke den ironiske tonen

En seteveske er ganske praktisk i grunnen. Slik kan du få plass til flere måltid brødskiver, en telefon, et kamera, en vanntett lykt, en reservegirkabel, tre slanger, lappesaker, fire patroner og to fyllestusser, en kjekk dings som du bare må ha med, og alt det andre rasket som noen har sagt at kanskje muligens kan være nødvendig på en liten tretimerstur, alt stappet inn i et dinglende uvesen hvis størrelse og vekt ville overskredet bagasjekvoten hos flere enn Norwegian. 

En anekdote

I sommer traff jeg en rytter jeg aldri hadde sett før. Han kjørte hardt forbi meg, og jeg måtte ta i litt for å utlikne. Det er alltid hyggelig å treffe nye ryttere, ikke sant? Flott svart og moderne neongul ramme med matchende sko, sokker, bukse, briller og hjelm. Trøyen hans var sort og neongul den også, men to nummer for stor minst flagret den i vinden og hang godt nedover rumpa. Prikken over i'en var imidlertid setevesken. Den var diger. Plass til en liten elefant hadde den garantert, og den dinglet som bjellene til en angripende kamptyr. Jeg spurte hva han hadde i den setebagen, men siden han, i motsetning til meg, ikke tilhører Den ironiske generasjon, begynte han å fortelle. Han hadde sikkert fortalt ennå om vi ikke hadde nådd et veiskille. 

To hurtigkople or not to hurtigkople

Setevesker festes enten med borrelåser, hurtigkoplinger, eller en kombinasjon av disse. De med hurtigkoplinger kjekke fordi de flytter vesken langt bak slik at det skal mye til å komme borti dem med kraftig lårmuskulatur. Det er heller ingen fare for at vesken begynner å dingle. Klikk, så sitter den. Har sykkelen din en aerodynamisk setepinne som ikke er kompatibel med den fremre borrelåsen som enkelte mediumstore setevesker har? Prøv en veske med hurtigkopling.

Borrelåser spiser spandex, så de krever forsiktighet ved montering, enkle som de er. Men når du tar dem av er det helt tomt under sadelen. Hurtigkoplingstypene har en brakett som blir igjen.

Eksempel meg

Jeg bruker ikke seteveske, men putter det jeg trenger i trøyelommene. Når jeg kjører slangeløst er det multiverktøy, en slange, to dekkspaker og en bitteliten pumpe. Når jeg kjører med vanlige kanttråddekk bytter jeg den lille pumpen ut med en CO2-patron og fyllestuss. Når jeg en sjelden gang kjører med pariserdekk tar jeg med en flaske Vittoria Pitstop i stedet for pumpe eller CO2-remedier.

Jeg bruker ofte en Ass Savers-skvettlapp under sadelen (det er en av disse med en diger spalte i midten), og alle seteveskene jeg har liggende kommer i konflikt med den. Dessuten er det stadig en eller annen ikkesyklist som vil vite hva sykkelen min veier, og da er det jo bare å nappe ut vannflaskene og vær så god og løft på den.

Eksempel Alpers

Vår redaktør liker en liten seteveske, som for eksempel Continentals kjekke som minner mye om den lille fra Lezyne øverst i artikkelen. Den kommer med en slange og to dekkspaker inkludert, og festes med en enkel borrelås. Alpers har en pumpe montert på ramma, langt forbi stilkrampene som han jo er. 

Konklusjon

En passe stor seteveske er helt grei å ha, men passe stor er mindre enn mange tror, ser vi. Det trenger ikke være luft til overs. Sørg av hensyn til dine medryttere for at den ikke dingler, skrangler, eller begge deler. Kjører du ritt med følgebil eller kriteriumsritt trenger du ikke seteveske.