Canyon sin aerosykkel, Aeroad har vært ganske uforandret siden nåværende modell ble lansert så tidlig som i 2014. Fra 2016-sesongen har Aeroad vært tilgjengelig med skivebremser. Nå er det klart for en ny modell. Sansynligvis blir den brukt også i fellesstart-rittet i Imola-VM.
NY SYKKEL: Canyons nye Aeroad ble vist frem under årets Tour de France.
Lesetid: 3 minutter
I de årene Canyon har hatt Aeroad som sin fremst rittsykkel har de fleste andre merker lansert både en og to nye modeller. Canyons Aeroad begynner å bli en av bransjens eldste sykkelmodeller og er moden for utskifting.
De med et blikk for sykler og detaljer la kanskje merke til at Warren Barguil og Alejandro Valverde syklet Tour de France på en annen sykkel en lagkameratene på Arkea Samsic og Movistar. Vi tipper vi får se mer til den nye Canyon Aeroad i VM.
STJERNEBEHANDLING: Warren Barguil fikk som eneste på Arkea Samsic-laget sykle Touren på den kommende Canyon Aeroad. Foto: Corvos
Allerede i fjor begynte Mathieu van Der Poel å sykle ritt på det som åpenbar var en annen Canyon-sykkel enn de vi kunne finne på nettsidene til den tyske internettgiganten.
Van Der Poels sykkel hadde dypere rammeprofiler enn nåværende Aeroad. Men den mest åpenbare forskjellen var mangelen av slange til bakbremsen ute i vinden foran styrerøret.
TIDLIG TEASING: Allerede i fjor syklet Mathieu van Der Poel på det som trolig er Canyons nye Aeroad.
Canyons gjeldende Aeroad er en av de siste gjenværende aerosyklene som ikke har gjemt bort alt av vaiere og bremseslanger inne i styre, stem og ramme.
NÅVÆRENDE: Her er gjeldende versjon av Canyon Aeroad, som vi testet i fjor.
I årets Tour de France fikk vi flere glimt av en sykkel som ser ganske lik ut som den Van Der Poel ble observert på i fjor.
Både Warren Barguil og Alejandro Valverde er blitt sett syklende på en Canyon med et litt annet utseende enn sine lagkamerater på Arkea Samsic og Movistar.
LOGO PÅ RAMMA: På Valverdes sykkel kan vi tydelig lese Aeroad på overrøret. Foto: CorvosNY AEROAD: Warren Barguils sykkel er tydelig forandret sammenlignet med gjeldende Aeroad. Foto: Corvos.
Hvis vi ser nøye på Warren Barguils sykkel ser vi en del forskjeller sammenlignet med Aeroad som selges i dag.
Seterøret på Barguils sykkel er mye dypere enn tidligere. Også setepinnen har en mye dypere aeroprofil enn gjeldende Aeroad. Vi ser også at setestagene er tjukkere og flatere enn på nåværende modell.
Fronten på Barguils sykkel er også mindre kantete enn på gjeldende Aeroad. I tillegg er det åpenbart at hverken bremseslangen til bakbremsen eller girvaierene blafrer i vinden foran styrerøret. På Barguils sykkel er fronten helt fri for flagrende vaiere og strømper.
NY: Valverde sykler med trådløse SRAM-gir, men heller ikke han har bremseslange i vinden foran styrerøret.
Tester i vindtunnel, utført av det tyske magasinet Tour har vist at Canyons Aeroad allerede er ganske aerodynamisk, også sammenlignet med nyere rammer med integrert vaierføring. Vi må kunne anta at Canyons nye sykkel sparer noen watt og sekunder sammenlignet med gjeldende modell.
Selv om det å ha tilgang på Canyons aller nyeste aerosykkel ikke så ut til å hjelpe hverken Barguil eller Valverde i årets Tour de France.
Når Canyon velger å gjøre den nye sykkelen så synlig som den var under både Barguil og Valverde i Touren er det rimelig å forvente at en offisiell lansering ikke er langt unna. Kanskje allerede i søndagens VM-ritt i Imola i Italia.
Lista til UCI over godkjente rammer til bruk i konkurranse lister også opp tre nye Canyon Aeroad-modeller. Disse ble godkjent for nøyaktig et år siden.
Listen forteller oss at nye Aeroad CF SLX også blir tilgjengelig i en versjon med tradisjonelle felgbremser. Canyon har også innrapportert en CFR-modell av Aeroad. Altså en superlett Canyon Factory Racing-versjon, lik deres CFR-modeller av lettvektssykkelen Ultimate.
Vi forventer også å få mer informasjon om sykkelen fra Canyon innen kort tid og vil dele informasjonen med leserne så fort den gjøres offisielt tilgjengelig fra Canyon.
RYDDA OPP: Ingen slanger eller vaiere blafrer foran på Barguils sykkel. Foto: Corvos
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.