For mange kan netthandel føles upersonlig og avskrekkende, da du hverken kan se eller ta på en sykkel eller få formidlet fra et levende menneske hva som er bra med en sykkel.
Likefullt er det slik Canyon har slått seg opp til å bli et av de største merkene på markedet, og Canyon Ultimate er på mange måter sykkelen som har sørget for dette.
Canyon Ultimate var i sin spede barndom en rendyrket klatresykkel, men har med årene blitt mer og mer en allrounder.
Når den siste generasjonen av Canyon Ultimate ble lansert i fjor, hadde selvsagt PR-avdelingen til det tyske merket funnet frem de beste klisjeene.
«Perfect balance» var den overordnende beskjeden.
I løpet av Landeveis levetid har redaksjonen syklet mange tusen kilometer på de forskjellige utgavene av Canyon Ultimate, og med stor spenning tok vi fatt på testingen av den nyeste generasjonen.
Hva er nytt med Canyon Ultimate?
Alle Ultimate-modellene fra Canyon kommer nå med skivebremser. Modellen vi har testet er Canyon Ultimate CF SL 8, som koster 36 999 kroner med mekanisk Shimano Ultegra R8000-gruppe.
Rammen den kommer med er én av tre forskjellige varianter i Canyon Ultimate-serien, og den billigste av disse tre.
Forskjellen ligger karbonkvaliteten og serien er delt inn i CF SL, CF SLX og CFR. Totalt sett finnes det elleve forskjellige modeller med forskjellige grupper og utstyr.
Når det kommer til geometrien, er den så godt som identisk på de tre forskjellige modellene. Kun en millimeter på enkelte ting, skiller den billigste fra den dyreste. Den forskjellene vil i praksis være umulig å kjenne på veien.
Det som imidlertid er merkbart forskjellig, både på papiret og i praksis, er vekta.
Canyon har lagt på omtrent 30 gram flere steder på rammen, som de omtaler som «high-stress areas».
Det gjør at den oppgitte vekten på vår modell, Canyon Ultimate CF SL 8 med Ultegra, i størrelse medium er gått fra 7,6 til 8 kg.
Testsykkelen vår i størrelse small går inn på vekta til 7,8 kg.
Setepinnen er blitt D-formet, med aerodynamikk i tankene. Det er også blitt litt skarpere vinkel øverst på gaffelen. Totalt sett skal alle disse justeringene gi en watt-besparelse på 10 watt på rammen, men besparelsen halveres med en syklist oppå.
Mens de billigste utgavene av Ultimate CF SL har Canyons H36 aerostyre, har de dyrere modellene – CF SL 7 (Di2 og eTap AXS) og CF SL 8 Aero – fått aerostyret Canyon CP0018, det samme har syklene med dyrere rammer, CF SLX og CFR.
Det er det samme som har vært på Aeroad, den rendyrkede aerosykkelen til Canyon, og som kan justeres både i bredde og høyde (du kan fjerne spacere under stemmet, uten å måtte legge de til på toppen).
I tillegg er dekklaringen økt fra 30 til 32 mm bredde på 700c-hjul. Vi fikk riktignok 32 mm dekk på den forrige generasjonen uten problemer, og tror det er mulig å få på 35 mm på denne.
XS
S
M
L
XL
2XL
Kroppshøyde in cm
≤ 172
172 - 178
178 - 184
184 - 190
190 - 196
≥ 196
Setehøyde in mm (A)
654 - 754
684 - 784
714 - 814
744 - 844
774 - 874
804 - 904
Seterør Lengde in mm (B)
450
480
510
540
570
600
Overrør lengde in mm (C)
529
546
555
569
594
610
Styrerør Lengde in mm (D)
107
121
142
162
188
206
Styrerør Vinkel (E)
71,2°
72,8°
73,3°
73,3°
73,5°
73,8°
Seterør Vinkel (F)
73,5°
73,5°
73,5°
73,5°
73,5°
73,5°
Kjedestag Lengde in mm (G)
410
410
410
413
415
415
Aksel Avstand in mm (H)
979
983
987
1.004
1.029
1.042
Stack in mm (I)
520
539
560
580
606
624
Reach in mm (J)
378
390
393
401
419
429
Stand-over Høyde in mm (K)
748
775
801
828
851
874
Kranklager Offset in mm (L)
73
73
73
73
73
73
Stack+ in mm
596
613
635
656
681
701
Reach+ in mm
445
459
473
491
509
530
Vis mer
Solid utstyrt
Canyon Ultimate CF SL 8 kommer i to forskjellige fargekombinasjoner. Vår er i sort og hvit, mens det finnes en i blå og sort.
Sykkelens 11-delte Ultegra-gruppe kommer med semi-kompakt krank, det vil si 52/36-drev foran, mens kassetten bak er 11-30.
Det gjør at sykkelen treffer bredt blant brukerne, med bra rekkevidde i motbakken, samtidig som du kan holde god fart utfor.
Det kommer også med en integrert wattmåler fra 4iiii i den venstre krankarmen.
Continental GP 5000-dekk er et trygt og solid valg, og med lyse sidevegger gir det en fin finish på sykkelen.
Hjulene fra DT Swiss, Performance LN, er i aluminium, med en vekt på rett i underkant av 1,9 kg er de tunge og sykkelens svakeste ledd.
De er imidlertid robuste og kommer klare for slangeløst.
Styre/stem og setepinne er fra Canyon selv, mens setet er Model X fra Tes ... eh, Selle Italia.
Sete og setepinne: Selle Italia Model X og Canyon SP0055 (setback 10 mm)
Hjul og dekk: DT Swiss Performance LN og Continental Grand Prix 5000
Vis mer
Hvordan er Canyon Ultimate på veien?
Canyon Ultimate CF SL 8 ser identisk ut med de forrige generasjonen Canyon Ultimate, med unntak av noen nyanser. Derfor ville vi blitt svært overrasket om det også var stor forskjell i selve sykkelopplevelsen.
Det er imidlertid slående hvor imponert det går an å bli, over noe du føler du er veldig godt kjent med.
Når vi trykker avgårde føles sykkelen imidlertid ekstremt kvikk og responsiv ut. Vi kommer raskt opp i fart, og på flatene føles det bare som vi cruiser bortover i 35 km/t.
Når vi spurter over første bakketopp, skyter bare sykkelen avgårde når vi tråkker til.
NYE FORMER: Spissere vinkel på gaffelen = mer aerodynamisk, samtidig som du får bedre dekklaring.
RETT SETERØR: Tidligere hadde seterøret en liten "grop" som bakhjulet kunne gjemme seg i. Det er det nå slutt på og styrerøret er rett opp og ned.
Med tanke på geometrien er det noen forandringer her og der, som trolig gir det utslaget.
Både lengden på kjedestagene er gått ned, fra 415 til 410 mm, og akselavstanden fra 993 til 983 mm, på sykkelen i størrelse small.
I de lengre motbakkene merker vi at Canyon Ultimate fremdeles holder på sitt DNA. Hvert tråkk føles effektivt ut og i de brattere bakkene gir drivverket oss bra med rekkevidde.
Rammehøyden (stack) er gått litt ned, fra 546 til 539 mm, og rammelengde (reach) litt opp, fra 385 til 390 mm, som gir et hakket mer aggressivt utgangspunkt for sykkelen.
Samtidig er høyden på styrerøret er også bra redusert, fra 130 til 121 mm.
D-FORM: Avrundet setepinne gjør at du slipper å bekymre deg for at setet blir strammet skeivt. Og så er det aerodynamisk, så klart.
MER D-FORM: Underrøret er også i d-form, av aerodynamiske hensyn. Det er også rikelig med plass gjennom gaffelen og videre til underrøret, for å skape minst mulig turbulens i luftstrømmen.
Totalt sett gjør dette at du sitter godt fremoverlent og aggressivt, og Canyon Ultimate lar det ikke være noen tvil om at det er en racer som også skal bite fra seg i konkurranser.
Håndteringen av sykkelen oppleves også utrolig kvikk. Slepet (trail) er gått ned fra 61 til 59 mm, og hver eneste unnamanøver eller sving vi gjør, oppleves lynrask.
Den forrige generasjonen Canyon Ultimate kunne gjerne oppleves litt baktung i utforkjøringer. Den nye utgaven opplever vi som mer balansert og har et bedre tyngdepunkt, noen den mer fremoverlente posisjonen og lavere fronten trolig bidrar til.
Krankdroppet er økt fra 70 til 73 mm, og vi opplever definitivt sykkelen som mer stabil.
MARGINAIL GAINS: Forgiret er festet i en karbonplate, så slipper du å bekymre deg for at sykkelen blir for tung!
SNEDIG FESTE: På baksiden av setepinnen kan du feste Canyons eget baklys.
Giringen og bremsingen fra Ultegra R8000-gruppen er også helt upåklagelig. Elektroniske gir er på mange måter i ferd med å overta markedet, med stadig lavere priser og billigere girgupper som får elektronisk alternativ – og elektroniske er hakket hvassere – men mekanisk giring med waiere fungerer fremdeles helt supert.
140 mm store bremseskiver gir også rikelig med stoppekraft, og vi kan gjøre raske nedbremsinger inn i svinger og kryss.
Wattmåleren fra 4iiii fungerer sømløst og gir stabile målinger. Dersom batteriet går tomt, er det enkelt å bytte. Bare skru av lokket på innsiden og erstatt CR2032-batteriet.
Er det noen nedsider?
Ikke direkte, men sykkelen er ikke helt feilfri. Vi har allerede nevnt vekten på hjulsettet som en ting.
Med tanke på komfort er det gjort noen grep som kanskje øker den, uten at vi nødvendigvis opplever at det gir det utslaget.
Seterørsvinkelen er noe slakere, samtidig som seterørslengden er blitt kortere. Mer eksponert setepinne kan gi mer komfort, men karbonkvaliteten til setepinnen på de billigere Canyon Ultimate-modellene gjør kanskje at en ikke får maksimalt ut av dette.
På de dyrere modellene er det antagelig mer fleks, som gjør at du får bedre støtdemping.
Aerostyret H36 har sykkelen arvet fra de tidligere Aeroad-modellene, og da het styret H11. Nytt navn, samme design.
Vi liker styret og designet, vi sitter veldig fint og trygt med hendene uansett hvor på styret det er, men det er utvilsomt litt hardt.
Over humper eller tøff asfalt demper det ikke veldig mye for slag.
Dette vil en kunne redusere litt med å sette på hakket bredere dekk eller sette opp hjulsettet for slangeløst. Hakket bredere dekk vil imidlertid gå litt utover opplevelsen av sykkelen, som da vil føles litt mindre kvikk og levende.
Setet synes vi også er ganske komfortabelt, men det er ekstremt mye friksjon i det, så om vi flytter oss sittende, drar den ofte også med seg sykkelbuksa. Ofte må vi reise oss litt for å justere på sittestillingen.
Specialized Allez Sport er en sykkel siktet mot nybegynnere, men med noen modifikasjoner kan den også være for de mer viderekomne. Vi har testet den nyeste utgaven av alu-raceren, og det er en sykkel vi gjerne sitter time etter time på.
Hvem passer Canyon Ultimate CF SL 8 for?
Du er trygg på både sykling og mekking, vet hva du vil ha og hvilken størrelse og geometri som passer deg, og du ønsker bare sykkelen hjem på døra, hvor du kan skru den raskt opp og komme i gang.
Du liker å føle deg rask på sykkelen og skal primært sykle mye landevei, og liker gjerne å slenge deg med på en konkurranse eller to i løpet av året. Sleng på et hjulsett med litt større høydeprofil og du vil også få en helt annen opplevelse på flatene.
Ønsker du å bruke Canyon Ultimate CF SL 8 en del på grus også, er det ikke noe i veien for det. Det funker greit med 28 mm så lenge grusen er ganske hard og fin, men du bør sette på minst 32 mm (og helst tubeless) om du skal sykle mer variert. Som nevnt vil det harde styret kunne gjøre at det blir mye slag i armene.
Vil du sykle fort oppover, er den en god investering dersom du også har litt penger overs til å bytte hjulsettet, eventuelt om du har et fra før. Det er mulig å spare inn opp mot og over halvkiloet her, med en ekstra investering, og du vil ha en lett og rask klatrer, fremdeles til en ok pris i forhold til de dyreste modellene av sykkelen.
Jeg er nybegynner, hva med meg? Du vil nok like sykkelen, men har du syklet lite eller ikke noe landevei før, vil den oppleves som ganske vill. Små bevegelser med styret vil kunne oppleves som voldsomme.
Du vil også sitte ganske fremoverlent og aggressivt, som vil kunne skape ubehag. Ønsker du en mindre aggressiv sykkel bør du definitivt vurdere Canyons komfortracer Endurace.
Konklusjon
Med Canyons mer tilbakelente holdning til vekt (i hvert fall på de billigere modellene), er ikke sykkelen blant de superlette. Som allrounder, er Canyon Ultimate heller ikke den mest aerodynamiske. Men den er i hvert fall plenty stiv nok.
Men superlett, eller superaero, spiller det egentlig noen stor rolle? Vel, sikkert for mange, men bunnlinja for Canyon Ultimate CF SL 8 er uansett at det er en utrolig god sykkel, som kanskje ikke gjør det best, men veldig bra på alle parametre.
Den er kjempemoro å sykle, du kommer raskt opp i fart og skyter fart når du tråkker til. Du føler du sitter trygt på den i utforkjøringer og oppleves generelt stabil og håndterbar.
Sykkelen fungerer bra til alt, både korte og lange turer, og er veldig lettsyklet. Spesielt du som liker å jage fart i alle typer terrreng, bør vurdere denne.
Testkarakterer forklart
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.