Cannondale CAAD 9 - den siste sykkelen produsert i USA
Cannondale Caad 9 er gammel nok til å være retro, samtidig er den ny nok til å fungere. En landeveissykkel kan fort bli tidløs av sånt. Fri Flyts utstyrstester og Landevei-grunlegger Øyvind Aas forteller om sitt forhold til sin gamle metallracer.
KLASSISK LETTMETALL: Cannondale var pionerer når det kom til aluminiumssykler. Modellen Caad 9 er den siste som ble produsert i USA. 10 år etter at den ble laget har den fortsatt både bruks- og affeksjonsverdi. Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 2 minutter
Da jeg kjøpte min Cannondale Caad 9 sommeren 2010 satt jeg på innsideinformasjon om at Cannondale skulle flagge ut produksjonen av aluminiumsrammer til Østen. Jeg ønsket å sikre meg en del av sykkelhistorien, samtidig som jeg ønsket meg en sykkel med topp funksjon.
I gateracing-miljøer har man sleeper-biler. Doninger som er tilsynelatende nøkterne og enkle, men som presterer som fullblods superbiler når lyset skifter til grønt.
ETTERTRAKTET: Cannondales egen Hollowgram SL-krank er ettertraktet på bruktmarkedet. Den var lettere og stivere enn andre metallkranker for 10 år siden. Foto: Henrik Alpers/Landevei
Caad 9 er den siste Cannondale-ramma som ble produsert på fabrikken i Connecticut i USA. Den er også en av de siste Cannondale-syklene designet av norske Torgny Fjeldskaar. Designeren fra Larvik har senere jobbet for både BMW og BMC.
POLERTE SVEISER: Cannondale var tidligere kjent for sine glatte alu-rammer. Legg også merke til styrerørets med ekstra forsterkning rundt styrelagrene.
Målet var å kombinere det beste fra tidligere modeller og lage en ramme som på det tidspunktet kunne ta opp kampen med de fleste karbonrammer, men til en langt lavere pris.
LAGET I USA: Kanskje ikke det man er mest stolt av i 2020, men i 2010 var dette litt stas. Caad 9 er den siste Cannondale-sykkelen som ble produsert i Amerika.
Jeg kom inn i sykkelsporten gjennom terrengsykling. Terrengsykler er alt annet enn tidløse. De blir utslitt og avleggs på få år. En god landeveissykkel derimot kan være konkurransedyktig i både ti og 20 år. Til tross for at det har vært stor utvikling på landeveissykler de siste ti-årene med skivebremser og aerodynamiske rammekonstruksjoner, er syklene fortsatt ganske like.
MESTERVERK: Thomsons Masterpiece-pinner er til forveksling deres tyngre Elite-pinner. Knekken på midten er en unik måte å gi setepinnen 20 mm setback på.
Det var som produsent av aluminiumssykler Cannondale bygget sin status gjennom nittitallet - både i terrenget og på landeveien. Cannondales aluminiumssykler var kjent for sine nedpussede sveiser og kraftige rammerør. I 2010 var de en av ytterst få produsenter som fortsatt lagde toppsykler i aluminium.
FLOTTE FORMER: I motsetning til arvtagerne Caad 10, Caad 12 og Caad 13 har Caad 9 S-bøyde, ovale setestag. Dette gjør at sykkelen er noe mindre ukomfortabel enn Cannondales nyere alu-rammer.
I løpet av de ti årene jeg har eid sykkelen har den gjennomgått flere opp- og nedgraderinger. Den har fungert som rittsykkel i Norge, som langtursykkel i Barcelona og som høydemetersamler i Italia. I sommer røk SRAM Force girhendlene etter et tiår i tjeneste. De ble erstattet med siste generasjon Shimano Ultegra. Girantallet ble økt fra 20 til 22, sleeper-faktoren er ivaretatt og funksjonen er forbedret.
ORIGINALE BREMSER: SRAM Force-bremsene fungerer fint med Ultegra-hendlene og er lettere enn ti år nyere Ultegra-bremser.
Min Cannondale Caad 9 skal nå igjen innta rollen som min første-racer til asfaltbruk. Så lenge jeg selv klarer å holde kiloene på avstand og terskelwatten på et akseptabelt nivå, er sykkelen fortsatt rask nok til Strava-racing og lange turer langs veien.
FERSK KLASSIKERSTATUS: Om Caad 9 blir en ekte klassiker vil vi først vite om noen år, men den har allerede affeksjonsverdi som et eksempel på moderne sykkelhistorie.
Cannondale Caad 9
Cannondale aluminumsramme fra 2010, størrelse 56
Ramme nummer to, da den første ble rygget inn i et tak over Fri Flyts parkering i 2011, Cannondale hadde noen overliggere igjen selv om produksjonen var avsluttet
Opprinnelig bygget med SRAM Force 10-delt girsystem for lav vekt - modernisert med noe tyngre Shimano Ultegra R8000 11-delt
Thomson Masterpiece setepinne - lav vekt og unikt utseende. Bidrar til å gjøre sykkelen til karbonfri sone
Syntace 2014 alu-styre - Billig, tungt og 42 cm smalt
Mavic Ksyrium SLR-hjul - Nedgradert fra Reynolds karbonhjul for bedre bremseegenskaper. Motivert av hendelse da slangen i forhjulet smeltet i en bratt utforkjøring L’Etape du Tour i 2013.
Continental GP 5000 28 mm dekk – nylig montert
King Cage flaskeholdere i stål
Specialized Toupe-sete
Zipp-stem 110 mm
Speeplay Zero pedaler med ekstra lang aksling
Totalvekt i nåværende konfigurasjon: 7,5 kilo
Vis mer
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
OrdinærUnder 28 år
Digital tilgang
69 kr/md i 12 md*
129 kr/md - ingen bindingstid
Med magasin
99 kr/md i 12 md*
+ 5 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden.