I stisykkel-sfæren og som commutersykkel har den elektriske sykkelen virkelig fått et boost i år.
Men hva er framtiden for elektriske landeveisykler og grusracere?
Flere produsenter leverer nå landeveissykler med motor. Cannondale er en av produsentene som leverer flere av modellene sine med elektrisk motor, blant annet Synapse NEO 2 som kommer med voldsomme lovnader:
«så langt har vi ikke sett mange elektriske gravelsykler på norske grusveier, men dette er en satsning hos en rekke produsenter nå»
- Bosch Activ line+ motor med 50nm gjør at du trør med samme watt som en TDF rytter.
Så langt har vi ikke sett mange elektriske gravelsykler på norske grusveier, men dette er en satsing hos en rekke produsenter nå. Cannondal leverer sin grusracer-modell Topstone med motor. Landevei har testet den uten motor.
Canyon har også kastet seg på e-bølgen og har tidligere levert landeveisykler med motor. Nå leverer de sin første e-grussykkel, med mål om å gjøre raske oppdagelsesferder mulig for alle syklister på all slags terreng ved å sette en elektrisk motor på deres Grail-sykkel - som Landevei har testet tidligere, dog da uten motor.
Her er vår store test av grussykler med motor!
Vi skal selvfølgelig teste det nye tilskuddet fra Canyon og det vil da komme en detaljert test på våre nettsider. Inntil da er vi meget interesserte i å høre hva leserne våre tenker om landevei- og grusracernes elektriske framtid.
For stisykler er spådommen hos Terrengsykkel-redaksjonen klar: om noen år er alle high-end stisykler en el-sykkel.
Vil det også skje for oss som sykler med smalere hjul og bukkestyre?