LØP OG KJØP: Er du på jakt etter ny el-racer i 2021 bør du handle raskt. Bransjen sliter simpelthen med å levere nok.
Lesetid: 8 minutter
Det begynner etterhvert å bli mange el-sykler med bukkestyre på markedet, og 2021 er året der det virkelig begynner å bli et stort utvalg å snakke om. Det er hovedsakelig på gravel-fronten det kommer flere modeller, men også rene rittsykler produseres nå med ulike el-motorer.
Nedenfor finner du åtte sykler vi har funnet frem som vi alle mener har gode egenskaper i ulike segment. Du finner rimelige landevei-og gravelmodeller, like mye som du finner de dyre toppmodellene.
Argon18 Subito kommer i to versjoner, en for grus med 650B-hjul og en for landeveissykling med standard 700c-hjul. Syklene er like forøvrig. Road-versjonen vil også den fungere på grusveier. Sittestillingen kan endres fra rittsykkel-aggessiv til noe mer oppreist.
Argon18 oppgir at Subito - betyr straks på italiensk - veier 12 kilo og kan sykles som en vanlig bukkestyresykkel. Ebikemotion-motoren byr på 40 Nm maks kraft og sitter i baknavet. Den kobles helt fri når du ikke ønsker å bruke den, og når du passer 25 km/t.
Landeveisversjonen kommer med vanlig Shimano Ultegra-drivverk og landeveisoppsett forøvrig. Høyden på fronten av sykkelen kan justeres med et ekstra lokk - ønsker du aggressiv racerstilling kan du få det - vil du sitte mer oppreist kan du det også, uten et kjempetårn av avstandsringer.
…
Orbea Gain D50
Drivverk: Shimano Claris 2x8
Motor: Ebikemotion X35 (Mahle)
Pris: 43 990 kroner
Baskiske Orbea har el-raceren Gain med plass til 40 mm brede dekk for trygg grussykling. Den kommer i mange prisklasser og utstyrsnivåer. Alle modellene har den samme Ebikemotion X35- bakhjulsmotoren fra sveitsiske Mahle. Denne gir 40 Nm med kraft uten friksjon i hastigheter over 25 km/t. Orbea Gain kommer i både karbon- og alu-versjoner.
Girvaiere og bremseslanger er integrert i styre og stem som på fine landeveisracere. Batteriet er gjemt i underøret. Gain kommer med integrerte lys, både foran og bak. Gain D50 har alu-ramme og Shimanos 2x8-delte Claris-drivverk.
Specialized Turbo Creo SL Expert
Drivverk: Shimano Ultegra/XT Di2 1x11
Motor: Specialized SL 1.1 (Mahle)
Pris: 99 999 kroner
Specialized Creo er en landeveisracer med noe ekstra dekklaring for grussykling, ekstra komfort og solid svinggrep. Specialized har gått sammen med sveitsiske Mahle for å lage sin egen lette krankmotor. Turbo SL 1.1-motoren er den samme som på stisykkelen Turbo SL. Den gir opptil 240 watt ekstra effekt og 35 Nm. Specialized egne tuning av kraftkurven gjør at motoren oppleves å gi mer kraft enn Newtonmetrene tilsier.
Creo SL har karbonramme som kan minne om Specializeds grussykkel Diverge. Dekklaringen er oppgitt til hele 42 mm. Akkurat som Diverge har Creo SL Specializeds spesielle Futureshock-demper i gaffelen.
Det interne batteriet er på hele 350 Wh noe som gir lang rekkevidde. Specialized sier batteriet vil vare over 120 km med konstant motorhjelp. Tråkker du en del selv og over 25 km/t kan du så klart sykle mye lenger. Skal du på ekstra lang tur kan du hekte på en rekkeviddeforlenger i flaskeholderen. Denne gir 160 Wh ekstra og selges løst.
Creo SL er oppgitt å veie 12,2 kilo i S-works-versjon. Expert- modellen er noe tyngre.
Trek Domane + LT7
Drivverk: Shimano Ultegra
Motor: Fazua Evation 1.0
Pris: 86 990 kroner
Trek sin allsidige el-racer har dekklaring for å håndtere grusveier, og sittestilling som en komfortracer. Krankmotoren fra Fazua integrert i rammen. Denne gir opptil 55 Nm med kraft. Batteriet på 250 Wh er integrert i underrøret, men kan taes ut med et håndgrep. Du kan ta ut både batteri og deler av motoren og sykle uten. Da blir sykkelen 2,9 kilo lettere. Trek oppgir at Domane + LT7 veier 14 kilo med mo- tor og batteri i rammen. Uten batteri og motor veier den 11,1 kilo. Fazua-motoren skal uansett koble helt ut når den ikke er i bruk. Den lar deg veksle mellom tre hjelpe-nivåer. Det sterkeste nivået dobler kraften din - opptil 250 watt ekstra.
Domane + har karbonramme med Treks særegne Isospeed fjæring i bakrammen og i gaffelen. Dette og ganske raus dekklaring på over 40 mm gjør at Domane + kan brukes på både grus og dårlig asfalt, også med oppakning.
Cannondale SuperSix EVO Neo 2
Drivverk: Shimano Ultegra Di2
Motor: Ebikemotion X35 (Mahle)
Pris: 80 999 kroner
Cannondales elektriske racer er nesten som rendyrket landeveissykkel å regne. SuperSix EVO Neo er en av de mest rendyrkede el-racerne på markedet. Dekklaringen er kun 28-30 mm avhengig av dekk og felg, så denne er mer for de lange Alpe-klatringene enn for de uvørne turene på grove grusveier. Den skiller seg drastisk fra den mer kom- fortorienterte Synapse Neo. SuperSix EVO Neo 2 veier rett over 12 kilo og har batteri og motor gjemt unna slik at du skal ha et godt trent øye for å se at den har motor. Bakhjulsmotoren fra Mahle gir 40 Nm på maks. Den kan ikke matche de sterkeste krankmotorene i effekt og gir deg 250 watt ekstra på maks. Batteriet på 250 Wh er helintegrert i underrøret.
Cannondale Supersix EVO Neo er en av de letteste el-racerne på markedet. Geometrien og karbonrammen er tilnærmet lik den ikke-motoriserte rittsykkelen Supersix. Elsykkelen Neo er noen få millimeter kortere i frontrammen og noen millimeter lengre i bakrammen.
BMC AlpenChallenge AMP Sport One
Drivverk: Shimano GRX
Motor: Shimano Steps E-6100
Pris: 55 000 kroner
BMC sin el-racer er en langtursykkel og en alpeklatrer av rang. Stort batteri og stor dekklaring gjør den klar for lange bakker og grovt underlag. Den skiller seg ut i mengden ved at den ikke har batteriet i underrøret. BMC har valgt å montere Shimano sitt store 504 Wh batteri på seterøret. På ingen måte usynlig, men det ser ganske ryddig ut. En fordel er at du kan ta av batteriet for enkel lading.
BMC har valgt å bruke en tilnærmet full-krafts motor fra Shimano på sin el-racer. Steps E6100-motoren gir 60 Nm med kraft. Dette lar deg holde maksfart på 25 km/t også i realt bratte motbakker.
Motoren kan gi deg 230% av egen kraft på høyeste nivå. Selv på laveste motornivå er Shimano-motoren i stand til å doble kraften din. I Turbo-modus vil du kunne henge med hvilken som helst world tour-proff så lenge bakken er brattere enn at den sykles i mer enn 25 km/t.
BMC AlpenChallenge AMP Sport er, tross bukkestyret, basert på rammen til en bysykkel. Den er derfor en del lengre i rammen enn normale racere. Kortere stem enn normalt er standard. Akkurat som BMC sin grussykkel URS har Alpenchallenge mikro- demping i setestaget. Dette gir ekstra komfort og grep på bakhjulet. Dekklaringen på AlpenChallenge AMP er på 42 mm. Vekten er på ca 15,5 kilo, inkludert det store batteriet.
Canyon Grail:On CF8
Drivverk: Shimano GRX
Motor: Bosch Performance Line CX
Pris: 61 899 kroner
Canyons Grail:On er en rendyrket grussykkel med ekstra stor dekklaring og ekstra komfort bygget inn i styret. Den har supersterk terrengsykkelmotor og stort batteri.
Canyon har en egen landeveis-el-sykkel i Endurace:On, men det er grussykkelen Grail:On som er den mest spennende el-raceren fra tyskerne. Endurace:On har den lettere Fazua Evation motoren. Grail:On har superkraftig motor fra Bosch-performance Line CX. Denne motoren, som vi gjerne finner på terrengsykler og tunge lastesykler, kan gi opptil 85 Nm med kraft. Ingen grusbakker blir for bratte for denne. Motoren kan gi deg opptil 340% av din egen kraft. Du kan få over 1000 watt i pedalene i korte perioder hvis du selv legger ned 300 W.
Dekklaringen på 50 mm bredde tilsvarer terrengdekk. Du kan ta med sykkelen på slagete stier eller montere smale slicksdekk for rene landeveisturer.
Den kraftige motoren og det store batteriet på 500Wh integrert i underrøret gjør at Grail:On veier 16 til 17 kilo avhengig av utstyrsnivå.
Grail:On har karbonramme og Canyons spesielle dobbeldekker-styre som skal gi ekstra komfort og flere grepsmuligheter.
Scott Addict eRide Premium
Drivverk: Shimano DuraAce
Motor: Ebikemotion X35
Pris: 119 999 kroner
Scott sin Addict eRide-serie er lette og landeveisorienterte elsykler med lav vekt og lite dekklaring.
Akkurat som Cannondale, Argon18 og Orbea bruker Scott Ebikemotion X35-motoren fra Mahle. Denne har 40 Nm dreiemoment og opptil 250 watt ekstra på maks.
Toppmodellen av Addict eRide, veier under 11 kilo, med batteriet integrert i underrøret. Batteriet byr på 250Wh, noe som ifølge Scott skal holde til 2200 høydemeter eller 120 km. Men har du kraft nok i beina til å holde deg over motorens sperregrense på 25 km/t er rekkevidden ubegrenset.
Addict E-ride har karbonramme som veier rett over 1 kilo og geometri som er ørlite grann mer oppreist og avslappet enn på rittsykkelen Addict RC.
Addict eRide er oppgitt til å ha plass til 32 mm brede dekk. Dette er ikke en sykkel for de groveste grusveiene, mer en rendyrket asfalt-milsluker.
Hvis du får tårer i øynene av prisen på Scotts toppmodell, kan det hjelpe på sjokket å vite at Addict eRide kommer i fire modeller. Den minst dyre koster 59 990 kroner
Ordliste
Skal du kjøpe ny elsykkel? Da bør du kjenne til disse begrepene før du vurderer ny sykkel, slik at du kjøper den sykkelen som passer deg best.
Hjelpenivå - Elsykkelmotorer gir kraft til sykkelens drivverk i tillegg til kraften du selv påfører gjennom pedalene. Avhengig av hvilket nivå motorer er innstilt på og hvor sterk motoren er, kan elsykkel-motorer øke kraften din med alt fra 30-40 prosent til 200-300 prosent. Eksempel: Trår du med 200 watt på pedalene og motoren bidrar med 50 prosent i tillegg, vil samlet watt som når bakhjulet være 300 watt. Gir motoren deg et tillegg på 300 prosent vil samlet watt være 600.
Dreiemoment - En motors evne til å skape roterende kraft. Denne kraften oppgis i Nm.
Dreiemoment, på engelsk Torque - Dette er en motors evne til å skape roterende kraft. Denne kraften oppgis i Nm. Høyere dreiemoment gjør at en motor kan rotere med høyere kraft i samme hastighet. En motor med lavt dreiemoment kan godt rotere fort, men du trenger ikke å påføre den mye motstand før den ikke klarer å rotere. En motor med høyt dreiemoment vil klare å trekke seg rundt også når det er høy motstand fra underlaget. Med motstand i sykkelsammenheng mener vi på landevei og gravel oftest bratte kneiker, mens man i terrengverdenen også inkluderer myr, gjørme, sand, høyt gress eller lignende.
Nm/ Newtonmeter - Måleenheten for dreiemoment er Newtonmeter. Denne beskriver rotasjonskraften som påføres med en meterlang arm festet til et dreiepunkt. For en person vil Nm omtrent tilsvare maksstyrke - eks: hvor mye man løfter i knebøy.
Watt - Totaleenergien som kreves for å snurre en motor i et gitt turtall angis i watt. En motors Newtonmeter og dens antall omdreininger vil kunne summeres i effekt uttrykt i watt. For en person vil watt tilsvare kondisjon - eks: hvor mange knebøy med en gitt vekt man klarer i løpet av en gitt tid.
Frikobling - Når en elsykkelmotor ikke er i bruk, eller skrur seg av i hastigheter over 25 km/t frikobles den drivverket på sykkelen i større eller mindre grad. Moderne motorer er tilnærmet totalt frikoblet når den ikke yter kraft på sykkelen og skaper følgelig minimalt med friksjon.
Wh/ watt-timer - Enkelt forklart mengden energi som er lagret på et batteri. Hvis en motor yter 250 watt i en time vil den trenge 250 wattimer fra batteriet. En lyspære som brenner med 10 watt vil kunne lyse i 25 timer med kraft fra et batteri på 250Wh. Mange vil være mer kjent med benevningen Kilowattimer, som er 1000 Wh. Elbilbatterier har gjerne lagringskapasitet på 35-100 kWh, elsykkelbatterier har kapasitet på 250-700Wh, altså 0,25-07 kWh
Sperregrense - En elsykkel har ikke lov til å gi motorkraft i høyere hastighet enn 25 km/t. Reglene tillater en gradvis nedtrapping innenfor 10 prosent av maksfarten - altså kan en motor gi noe hjelp opp til 27,5 km/t. Dette betyr at en motor kan gi masse hjelp opp til 25 km/t og så ingen hjelp i fra cirka 27 km/t og oppover. Overgangen kan ofte føles brå fordi man plutselig må skape all kraft selv. For å opprettholde 27 km/t i slak motbakke kan dette være mer enn mange klarer. Det kan dermed føles som om man stopper helt opp eller møter en vegg i hastigheter høyere enn der motoren har lov til å hjelpe.
El-gravel - Sykler med bukkestyre laget for å sykle på grusveier erstattet brått den gode gamle terrengsykkelen med dempegaffel, og både i utlandet og Norge kaller vi slike sykler «gravel». Det er altså disse syklene vi mener har det største potensialet med elmotor, og de har raskt blitt døpt om til «el-gravel». Dette innebærer alt fra sykler der du har mulighet til å sette på litt bredere dekk enn landeveissykler, til sykler utelukkende ment for skikkelig grove grusveier og til og med noen stier. Overgangen mellom slike sykler og terrengsykler er litt utydelig, men bukkestyret gir en sittestlilling mer egnet for hardt og fast underlag..
Motordoping og motortrimming - Selvsagt har proffer og amatører begynt å jukse med motorer. Den enkleste formen for motordoping er selvsagt å putte en motor i en ikke-motorisert sykkel, slik noen mener har skjedd i Tour de France. Noen har også begynt å programmere motorer til å yte mer enn lovlig i en gitt periode, nyttig om du sykler elsykkelritt. Videre kan du enkelt programmere motoren slik at du kan sykle fortere enn de lovlige 25 km/t. Å trimme en motor er ikke forbudt, men du skal da registrere sykkelen som et kjøretøy, på lik linje med en moped eller motorsykkel.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.