Scotts nye elsykkel, Addict eRide ser ut som en vanlig racer
Du skal ha et rimelig skarpt blikk for å se at Scotts nye Addict eRide er mer enn en vanlig landeveissykkel i karbon. Elsykkelen Addict eRide er i følge Scott den letteste el-raceren på markedet.
USYNLIG: Fra denne vinkelen er det ikke mulig å se at nye Scott Addict eRide har hjelpemotor
Lesetid: 3 minutter
Akkurat som på den vanlige landeveissykkelen, Addict RC, har Scott gjort en real innsats på Addict eRide for å gjemme bort alt som er av vaiere og bremseslanger.
På eRide-versjonen har de også skjult batteriet i rammen og gjemt bort selve motoren i baknavet.
Addict eRide får akkurat det samme helintegrerte styret, Syncros Creston som standard-Addict.
Scott har laget Addict eRide med en ramme som er til forveksling lik rammen på standard-Addict. eRide-rammen er laget av Scotts HMX-karbon og har det Scott omtaler som en endurance-geometri. Den byr altså på litt mer avslappet og oppreist sittestilling enn rittsykkelen Addict.
Selve Addict eRide-rammen veier bare 1040 gram. Totalvekt for den dyreste Addict eRide-modellene er på småpene 10,75 kilo.
Motoren som Scott bruker på Addict eRide er en variant fra sveitsiske Mahle. Mahle lager også motorene på Specialized sine lettere elsykler, Turbo Levo SL og Creo Turbo SL. Specialized sine lettvekts-elsykler har krankmontert motor. Scott har gått for en Mahle-produsert bakhjulsmotor.
Trek, Canyon og flere andre produsenter har valgt motor fra tyske Fazua i sine lette elsykler.
Mahle-systemet som Scott bruker, X35, veier kun 3,5 kilo inkludert batteri. Batteriet som er helt integrert i Addict-rammen byr på 250 Wh med strøm, noe som gir ganske så lang rekkevidde på en sykkel som du for det meste vil sykle i større hastigheter enn de 25 km/t som motoren hjelper deg til.
Scott oppgir rekkevidden til 120 km eller 2200 høydemeter. Er du villig til å legge ned mye kraft selv vil nok denne rekkevidden kunne økes ytterligere.
Du kan i tillegg utvide batterikapasiteten ved å montere et flaskebatteri som gir deg 208 Wh mer.
Mahle-motoren er selvfølgelig programmert til å stoppe når du når 25 km/t. Den gir 40 Nm med kraft. Dette er omtrent halvparten av hva de kraftigste terrengsykkelmotorene gir, men Scott Addict eRide veier da også mindre enn halvparten av de fleste emtb-sykler på markedet.
Scott Addict Eride er laget for og brukes akkurat som en vanlig racersykkel. Den kan sykles uten motoren i bruk, noe som i prinsippet gir sykkelen ubegrenset rekkevidde. Motoren gir deg valget mellom tre nivåer. Du veksler mellom dem ved å trykke på knappen på overrøret, eller ved å koble opp motoren til en mobil-app, eller sykkelcomputeren din. Du kan veksle mellom Eco, Mid Power og Full Power.
Alle Addict eRide kommer satt opp med 30 mm brede dekk som standard. Scotts informasjon oppgir ikke om det er plass til større dekk.
Scott Addict eRide kommer i fire forskjellige utstyrsnivåer.
Addict eRide Premium kommer utstyrt med Shimano Dura Ace Di2 og Syncros Capital 1.0 40 karbonhjul. Veil: 119 990 kroner
Addict eRide 10 kommer med Shimano Ultegra Di2, de samme Syncros Capital 1.0 40 karbonhjulene som på premium-modellen og aluminiumsstyre i stedet for karbon. Veil: 84 990 kroner
Addict eRide 10 kommer også i en egen Contessa - kvinneversjon med sete- og styre tilpasset kvinner. Veil: 84 990 kroner
Addict eRide 20 kommer satt opp med Shimano 105-drivverk og bremser med Ultegra bakgir, Syncros Capital 2.0 25e-hjulsett og aluminiumsstyre. Veil: 59 990 kroner
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.