Cannondale Topstone Neo Carbon Lefty 3
  • Pris: 59 990 kroner

  • Vekt: 17,8 kilo

  • Hjulstørrelse: 650b

  • Størrelse testet: Medium

  • Nett:cannondale.com

  • Ramme: BallisTec karbon, kingpin fjæring m/Lefty Oliver dempegaffel

  • Motor: Bosch Performance Line CX 

  • Batteri: 500 Wh 

  • Styre/Stem: Cannondale 3 alustyre, Cannondale 2 alu-stem

  • Sete/setepinne: Fabric Scoop Shallow Sport, Promax SP-2032E, Alu, 27.2

  • Hjul/dekk: WTB ST i23 TCS-felger på Formula nav, WTB Resolute, 650b x 42c

  • Drivverk/Bremser: Shimano GRX 812 RD+ 12-delt bakgir, GRX 600-hendler, SLX 11-42 kassett, FSA Megatooth 42-tenners krank

skala
7.5/10

Da Canyon lanserte Grail-modellene med det rare styret må noen hos Cannondale ha tenkt «hold my beer». Topstone Neo Carbon Lefty er mildt sagt en sykkel med et unik utseende, et utseende kun en mor kan elske, eller et utseende for deg som vil ha noe helt spesielt. 

Den enbeinte dempergaffelen, de lave setestagene med fjæring og den kompakte rammen gjør dette til en særegen sykkel.

Akkurat som Canyon har Cannondale valgt Bosch sin kraftigste motor, med det enkle Purion-displayet. Sykkelen forøvrig har velfungerende 11-delt drivverk fra Shimanos GRX 600-gruppe oppgradert med et GRX 812-bakgir med kjedestrammende kløtsj. 

Hjulene i 650B-størrelse har lettrullende dekk fra WTB. Disse gir godt grep og god komfort. Høy komfort sørger også den spesielle dempergaffelen og den såkalte Kingpin-fjæringen bak for. Denne er tilsvarende den vi har testet før på den ikke-motoriserte versjonen av Topstone Carbon.

Setestagene på Cannondale-sykkelen er laget for å vippe rundt festet på seterøret, samtidig som seterøret er laget for å kunne flekse en del. Lefty Oliver-gaffelen byr på 30 mm vandring, som raskt kan låses av helt med bryteren på toppen av gaffelen.

Test-av-Cannondale-Topstone-2
ENBEINT: Lefty-gaffelen byr på 30 mm avansert vandring. Den er likevel superpresis og sideveis stiv.

Cannondale-sykkelen føles noe mindre raffinert og kvikk enn Grail:On. Den ekstra tyngden bidrar noe her.  Samtidig er Cannondale-sykkelen kvikk i følelsen. I bratte motbakker der motoren drar hardt er det digg med dempingen i gaffelen.

Det øker tryggheten og bedrer svinggrepet. I utforkjøringer og på flatmark er Cannondale Topstone Neo lettsyklet og stabil. Vi savner noe tyngre gir i lange, slake utforbakker. Skal du sykle mye på asfalt kan du vurdere et større krankdrev.

De litt mindre hjulene gjør lite av seg, men sykkelen er lettsvingt og føles leken og responsiv på grusveier med små kuler og kneiker. Større hjul vil også gi større effektiv utveksling dra drivverket hvis du vurderer å oppgradere til mer landeveisorientert oppsett. 

Test-av-Cannondale-Topstone-3
MER DEMPING: Leddet mellom setestag og seterør gir Cannondale-sykkelen ekstra komfort også bak.

Vi hadde foretrukket denne sykkelen med vanlige 700c-hjul. Da er utvalget dekk bedre. Klaringen til store dekk er uansett ganske god. Cannondale oppgir at sykkelen har plass til 40 mm dekk i 700c-størrelse bak, noe større vil også passe. Foran er det offisielt plass til minst 47 mm breie dekk i 700c-størrelse. I 650b-størrelse er det plass til minst 47 mm brede dekk også bak. 

Topstone Neo Carbon Lefty 3 er en morsom og allsidig elsykkel som gjør hakkemat av motbakkene uten å bremse deg på flatene. Satt opp med skjermer vil den også være et supert pendle-redskap i hverdagen.

Test-av-Cannondale-Topstone-4
LÅS: En spak på toppen av gaffelbeinet lar deg veksle mellom helt stiv gaffel og effektiv demping.
VURDERING
Utstyr mht pris
Landeveissykling
Grussykling
Stabilitet
Kvikkhet
Komfort
Sykkelglede
Finish
Totalvurdering
PLUSS

Stor dekklaring, Høy komfort, Lang batterirekkevidde, Stor girspredning, Dempergaffel funker, Lettsyklet også i hastigheter over 25 km/t, Gode dekk, Stillegående

MINUS

Burde hatt mer avansert display, Kunne hatt tyngre gir, Polariserende utseende, 650b-hjul gjør dekkmulighetene noe færre