MYE NYTT: Les videre, så finner du ut hvorfor du bør vite hva dreiemoment, sperregrense og watt-timer betyr.
Lesetid: 5 minutter
En landeveissykkel har historisk sett vært en veldig enkel konstruksjon, men så kom både skivebremser og slangeløse dekk og gjorde alt mer komplisert.
Og nå - motor. Det betyr enda flere ting å sette seg inn i, men selvsagt kan du puste lettet ut - nedenfor følger det viktigste du trenger å kunne om el-landeveissykler eller el-gravel.
Da er det bare å sette i gang, og straks er det du som er eksperten på elsykler.
PS: Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i mars 2021, men er republisert til glede for nye lesere!
Hjelpenivå: Elsykkelmotorer gir kraft til sykkelens drivverk, i tillegg til kraften du selv påfører gjennom pedalene. Avhengig av hvilket nivå motorer er innstilt på og hvor sterk motoren er, kan elsykkel-motorer øke kraften din med alt fra 30-40 prosent til 200-300 prosent.
Eksempel: Trår du med 200 watt på pedalene og motoren bidrar med 50 prosent i tillegg, vil samlet watt som når bakhjulet være 300 watt. Gir motoren deg et tillegg på 300 prosent vil samlet watt være 600.
Dreiemoment, på engelsk Torque: Dette er en motors evne til å skape roterende kraft, og denne kraften oppgis i Nm, eller Newtonmeter. Høyere dreiemoment gjør at en motor kan rotere med høyere kraft i samme hastighet. En motor med lavt dreiemoment kan godt rotere fort, men du trenger ikke å påføre den mye motstand før den ikke klarer å rotere.
En motor med høyt dreiemoment vil klare å trekke seg rundt også når det er høy motstand fra underlaget. Med motstand i sykkelsammenheng mener vi på landevei og gravel oftest bratte kneiker, mens man i terrengverdenen også inkluderer myr, gjørme, sand, høyt gress eller lignende.
Nm/ Newtonmeter: Måleenheten for dreiemoment er Newtonmeter. Denne beskriver rotasjonskraften som påføres med en meterlang arm festet til et dreiepunkt. For en person vil Nm omtrent tilsvare maksstyrke - eks: hvor mye man løfter i knebøy.
Watt: Totaleenergien som kreves for å snurre en motor i et gitt turtall angis i watt. En motors Newtonmeter og dens antall omdreininger vil kunne summeres i effekt uttrykt i watt. For en person vil watt tilsvare kondisjon - eks: hvor mange knebøy med en gitt vekt man klarer i løpet av en gitt tid.
Frikobling: Når en elsykkelmotor ikke er i bruk, eller skrur seg av i hastigheter over 25 km/t frikobles den drivverket på sykkelen i større eller mindre grad. Moderne motorer er tilnærmet totalt frikoblet når den ikke yter kraft på sykkelen og skaper følgelig minimalt med friksjon.
Wh/ watt-timer: Enkelt forklart mengden energi som er lagret på et batteri. Hvis en motor yter 250 watt i en time vil den trenge 250 wattimer fra batteriet. En lyspære som brenner med 10 watt vil kunne lyse i 25 timer med kraft fra et batteri på 250Wh. Mange vil være mer kjent med benevningen Kilowattimer, som er 1000 Wh. Elbilbatterier har gjerne lagringskapasitet på 35-100 kWh, elsykkelbatterier har kapasitet på 250-700Wh, altså 0,25-07 kWh
Sperregrense: En elsykkel har ikke lov til å gi motorkraft i høyere hastighet enn 25 km/t. Reglene tillater en gradvis nedtrapping innenfor 10 prosent av maksfarten - altså kan en motor gi noe hjelp opp til 27,5 km/t. Dette betyr at en motor kan gi masse hjelp opp til 25 km/t og så ingen hjelp i fra cirka 27 km/t og oppover. Overgangen kan ofte føles brå fordi man plutselig må skape all kraft selv. For å opprettholde 27 km/t i slak motbakke kan dette være mer enn mange klarer. Det kan dermed føles som om man stopper helt opp eller møter en vegg i hastigheter høyere enn der motoren har lov til å hjelpe.
Nav-motor: Veldig enkelt, dette betyr kort forklart at motoren sitter i navet. På landeveissykler sitter det nærmest utelukkende i baknavet, men enkelte sykler har også motoren i fornavet.
Krank-motor: Motor som sitter montert i krankpartiet. Dette er den vanligste løsningen på el-sykler i dag, enten det er snakk om terreng, enduro, gravel eller landevei. Den store fordelen med dette er å gi den tyngste delen på sykkelen en plassering med lavt tyngdepunkt, i midten av sykkelen.
El-gravel: Sykler med bukkestyre laget for å sykle på grusveier erstattet brått den gode gamle terrengsykkelen med dempegaffel, og både i utlandet og Norge kaller vi slike sykler «gravel». Det er altså disse syklene vi mener har det største potensialet med elmotor, og de har raskt blitt døpt om til «el-gravel».
Dette innebærer alt fra sykler der du har mulighet til å sette på litt bredere dekk enn landeveissykler, til sykler utelukkende ment for skikkelig grove grusveier og til og med noen stier. Overgangen mellom slike sykler og terrengsykler er litt utydelig, men bukkestyret gir en sittestlilling mer egnet for hardt og fast underlag..
Motordoping og motortrimming: Selvsagt har proffer og amatører begynt å jukse med motorer. Den enkleste formen for motordoping er selvsagt å putte en motor i en ikke-motorisert sykkel, slik noen mener har skjedd i Tour de France. Noen har også begynt å programmere motorer til å yte mer enn lovlig i en gitt periode, nyttig om du sykler elsykkelritt.
Videre kan du enkelt programmere motoren slik at du kan sykle fortere enn de lovlige 25 km/t. Å trimme en motor er ikke forbudt, men du skal da registrere sykkelen som et kjøretøy, på lik linje med en moped eller motorsykkel.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.