Test av Canyon Grail ON Force AXS

Canyon Grail:On har karbonramme, sterk el-motor fra Bosch og det kontroversielle dobbeldekker styret som Canyon introduserte på standard-grussykkelen Grail. Grail:On kan sykles fort på landveien, eller taes med på grove kjerreveier. Du kan også lesse på med bagasje og dra på langtur.

Sist oppdatert 27. oktober 2020 kl 11.15
MED SUPERKREFTER: Canyons Grail:On skiller seg ikke voldsomt fra Canyons ikke-motoriserte Grail, rent utseendemessig. Med motor og mer oppreist geometri er Grail:On en real milsluker.
MED SUPERKREFTER: Canyons Grail:On skiller seg ikke voldsomt fra Canyons ikke-motoriserte Grail, rent utseendemessig. Med motor og mer oppreist geometri er Grail:On en real milsluker.
Canyon Grail:ON Force AXS
  • Pris: 70 999 kroner

  • Vekt: 16,2 kilo

  • Hjulstørrelse: 700c

  • Størrelse testet: Large

  • Nett: canyon.com

  • Ramme: Canyon Grail:On CF - karbon

  • Motor: Bosch Performance Line CX 

  • Batteri: 500 Wh 

Canyon har justert geometrien på Grail:On noe i forhold til standard-Grail. Den har noe mer oppreist sittestilling enn sin ikke-motoriserte søster. Dette gjør Grail:On mer egnet som tur- og pendle-verktøy enn standard-Grail som har mer aggressiv sittestilling for rask sykling på grus og asfalt.

Bosch-motoren har masse kraft og er lett å justere med knappene på displayet. Vi ønsker oss likevel Bosch sitt mer avanserte Kiox-display på sykkelen, bruksområdet og prisen til sykkelen tatt i betraktning. Kiox-computeren gir deg watt-tall fra kranken blant annet, noe som ville gjort Grail:On mer verdifull som treningsverktøy. Den enkle Purion-Computeren byr på lite informasjon om gangen. 

Grail:On har stor dekklaring. Schwalbe-dekkene som står på som standard gir høy komfort, topp grep på grus og enkle stier, samtidig som de ruller bra på asfalt og fin-grus.

Utstyr

  • Styre/Stem: Canyon CP07 Gravelcockpit CF - double decker-styre

  • Sete/setepinne: Fizik Tempo Argo R3, Canyon S15 VCLS 2.0 CF

  • Hjul/dekk: DT Swiss HGC1400 Spline, Schwalbe G-One Bite 50 mm

  • Drivverk/Bremser: SRAM Force AXS 1x12 m/FSA-krank

Vis mer
Test-av-Canyon-Grail-2
DOBBELT OPP: Det spesielle styret på Canyon Grail gir ekstra demping på øvre nivå, men er like stivt som vanlige styrer nede i bukken. Det virker som det skal, men gjør det krevende med spesialtilpasning av styreoppsett.

Skal du kun sykle fort på veien bør du bytte til mer rendyrkede asfalt-dekk. Gjør du det vil sykkelen for det meste fungere som en vanlig, tung bukkestyresykkel uten motor. På flatene vil du for det meste holde hastigheter over der motoren bidrar. 

Både styret, de store dekkene og den fleksible setepinnen gjør Grail:On til en veldig komfortabel sykkel. Den er en fryd å sykle på i bratte bakker med løs grus. Muligheten til store dekk gjør at Grail:On også kan brukes på stier med noe røtter og stein.

Test-av-Canyon-Grail-3
FINT INTEGRERT: Både motor og batteri er integrert på ganske så elegant vis i karbon-rammen.

Canyon Grail:On er en dyr og eksklusiv el-racer som kan fungere til alt fra lange turer på landeveien til krevende turer på grus og på enklere stier. 

I høy fart er sykkelen god å spurte med. Den føles kvikk, stram og stabil, samtidig som den er lettstyrt. Den ekstra vekten av motor og batteri gir godt feste på grusen og ekstra selvtillit utfor. 

Toppmodellen som vi har testet har en ekstremt eksklusiv utstyrspakke som er med på å holde vekten relativt lav. 

Det tolvdelte SRAM drivverket gir god girspredning og vi liker at Canyon har gitt oss et realt tungt toppgir med 44 tenner på kranken og 10 tenner på minste tannhjul i kassetten. Dette kommer til sin rett når vi er langt forbi motoren, men ønsker å mate på i hastigheter mellom 40 og 55 kilometer i slak utforkjøring, eller på raske flater.

Test-av-Canyon-Grail-4
LUKSUSHJUL: Karbonhjul fra DT Swiss med aerodynamisk felgprofil er ikke hverdagskost på en elsykkel. Dekkene er satt opp slangeløst.
Oppsummert
Canyon Grail:ON Force AXS
8.4/10
Utstyr mht pris
7/10
Landeveissykling
8/10
Grussykling
9/10
Stabilitet
8/10
Kvikkhet
9/10
Komfort
8/10
Sykkelglede
9/10
Finish
9/10
Dette liker vi

Stor dekklaring

Lav vekt

Høy komfort

Lang batterirekkevidde

Stor girspredning

Eget Garmin-feste

Flott batteri-integrering

Bladfjæring i setepinnen

Lettsyklet også i hastigheter over 25 km/t

Stillegående

Supre dekk

Noe å tenke på

Høy pris

Styret begrenser justering- og tilpasningsmuligheter

Burde hatt mer avansert display med flere funksjoner

Publisert 27. oktober 2020 kl 11.15
Sist oppdatert 27. oktober 2020 kl 11.15
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen