Høsten 2021 åpnet endelig Norges første velodrom, Sola Arena. Den er åpen for alle, og tar du grunnkurs er det kort vei til du kan sykle konkurranser på bane.
TRENING: Utøverne på bildet har tatt grunnkurs, og nå får de være med på trening med de lokale klubbene. Foto: Henrik Alpers
Lesetid: 5 minutter
Jeg står ute på parketten i Norges første, permanente innendørsvelodrom - Sola Arena. Jeg og kollega Knut Andreas Lone er klare for grunnkurs - det første steget før vi etterhvert kan begynne å konkurrere på bane.
I Sola Arena er det høyt under taket, moderne fasiliteter, servering, pro shop, spinningsal, vektrom, møtelokaler, arena for hallidretter og turn, og rundt alt dette – den mektige parketten vi snart skal sykle på.
Sola Arena var klar for åpning et drøyt halvår etter planlagt, ett år før planlagt åpning av velodromen i Asker. Akkurat hva den kostet på krona er ikke klart, men anlegget har kostet nærmere 300 millioner kroner å sluttføre.
Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i desember 2021, men er republisert til glede for nye lesere.
Velodromen i Sola arene er en fullstørrelse velodrom, der banedekket har en lengde på 250 meter og 7,5 meters bredde. I korte trekk betyr det at velodromen er akkurat like stor som velodromer du ser når det er VM, EM eller OL.
Akkurat VM eller OL kan ikke arrangeres på Sola, for da stilles det ytterligere krav til antall tilskuerplasser. Sola har 1250 permanente sitteplasser, og kan øke til 2500 om det skulle bli behov.
Vi får lov av driftsleder Sebastian Kartfjord til å ta noen runder rundt på banen, mens han viser og forklarer.
Gulvet i velodromen er et ubehandlet furugulv. Det skal aldri lakkes. Lektene er 40 ganger 40 mm.
Sebastian leder oss gjennom noen runder på indre bane, før vi går over til å sykle på den brede, blå linjen som kalles Cote d’Azur, linjen som så vidt har dosering og som rytterne bruker for å komme seg opp i banen. Vi fortsetter på den svarte sprintlinja, mens Sebastian forklarer mer om kurver og hellinger, og den ubegrunnede frykten for å velte fra toppen av svingen, og dermed skli hele veien ned til bunn igjen.
Disse artiklene om velodrom og banesykling bør du også lese
Vi lærer raskt at om vi klarer å sykle på den svarte linjen nesten nede ved gulvet, klarer vi å sykle i toppen. Svingen er like bratt oppe som nede.
Runde på runde i halvhøy fart på denne parketten er forbausende tungt, selv om syklene våre er lett giret. Vi blir raskt vant med at syklene ikke har bremser, og at skal du bremse må du svinge til høyre, da bremser du simpelthen ved at du sykler inn i en oppoverbakke – selv langsidene har over ti grader helling. Korte økter med høy fart er det beste, der en tar det rolig mellom slagene.
Selv om både jeg og Knut har syklet tusenvis av timer landevei og hundrevis av timer med ritt, er både sykkel og bevegelsesmønster annerledes inne på banen.
Vi er langt unna å kunne konkurrere, selv om vi umiddelbart får lyst.
I dag fikk vi spesialtillatelse til å øve - i morgen skal vi ta det offisielle kurset - eller akkredittering om du vil.
Læringstrappen på Sola Arena, trolig også den kommende velodromen i Asker, kan beskrives som følger:
Om du er helt grønn, starter du med et introkurs med varighet på en time. Her får du både teori og praksis, du får lære mer om sykkelen og bremsing, og du får også noe tid ute på parketten. Kurset vi skal ta før vi reiser, er det vi kaller «Banekort for aktive syklister». Har du syklet et par fellesstartritt de siste årene, og generelt kan traktere en sykkel, kan du stå over det første kurset, som vi altså gjør.
Når vi etterhvert har fått banekort for aktive syklister, er vi akkreditert for hele landet, og vi kan sykle både på Sola, i Asker eller utendørsvelodromen på Levanger. Vi kan være med på treninger der hvem som helst kan dukke opp, og hva som skal skje ikke er helt avklart.
Hvilke kurs trenger jeg for å sykle i Sola Arena?
· Introkurs: For deg som ikke har erfaring med ritt, lagsykling, lagtempo eller sykkeltrening. Her lærer du både teori og praksis, og mye handler om hvordan sykkelen i seg selv fungerer. Bestått introkurs gir deg rett til neste trinn.
· Banekort aktive syklister: For deg som har erfaring fra ritt, og som har lisens, eller har bestått introkurset. Her lærer du å sykle i felt med andre syklister, du lærer vekslinger, sikkerhet, ord og uttrykk. Når kurset er bestått, kan du delta på åpne treninger.
· Konkurranseakkreditering: Dette kurset består av flere deler, og er et kurs du må ha om du ønsker å delta i ritt i Norge, eller utlandet. Godkjenningen er digitalt registrert, og gjelder i hele landet.
Grupper på åpne treninger finner selvsagt ut av hva de skal gjøre, enten de vil trene på vekslinger, kjøre lagtempo, ha sprintøvelser eller kanskje sykle noen enkle konkurranser. Eller så kan jeg og klubben min reise hit og leie anlegget noen timer, og da slipper jeg å ta kurs før de andre kan bli med og trene.
Så - neste skritt: Skal jeg være med på treningsritt, noe jeg har veldig lyst til, trenger jeg et siste kurs – Konkurranseakkreditering.
Dette er et totimerskurs, og det forutsetter at jeg jevnlig deltar på åpne treninger. I løpet av to timer vil jeg i så fall måtte vise at jeg behersker både sykling og sikkerhet, og jeg må gjennom flere øvelser for å vise at jeg evner å delta i en konkurranse. Trolig like greit, tar jeg et års banepause fra i dag av, vil jeg være en direkte fare for de som konkurrerer.
Når akkrediteringskurset er i gang, gjør vi akkurat det samme som Sebastian viste oss i går, bare at denne gangen er vi langt flere ute på parketten. Det er litt mer stakkato alt som foregår, ingen er riktig sikre på om dette var en god idé.
Men etterhvert som vi blir instruert, blir vi raskt trygge på både sykkel, parkett og medsyklister.
Kravet for bestått kurs, er å mestre vekslinger. Det klarte vi lett, vi er jo ikke helt nybegynnere.
Det er faktisk noen som ikke klarer vekslinger, de tør simpelthen ikke å legge seg opp i banen. Da får de heller ikke bestått. Det går simpelthen ikke an å ha syklister i hallen som ikke greier å sykle på banen.
Kurset er ferdig, og vi er klare for neste nivå – åpne treninger. Det må bli en annen gang. Akkurat nå skal de mer meritterte trene. Temperaturen i hallen stiger, det romler i parketten, og fartsvinden fra de mange småfeltene løper gjennom hallen som små avkjølende vindpust.
Om ett år skal hallen i Asker åpne. Der kommer vi til å være mye. Ikke bare fordi det er god trening, aller mest fordi det er veldig gøy.
Velodromen på Sola
Sola Arena er en av de fire hallene som utgjør Folkehallene, et interkommunalt samarbeid mellom Randaberg, Sola, Stavanger og Sandnes. Kommunene har delt på utgiftene for oppføring og drift av det som ellers ville blitt for kostbare prosjekter for hver enkelt kommune. I Folkehallene finner vi også Randaberg Arena, som har hovedfokus på golf og fotball; Forus Sportssenter, et større treningssenter; ishallen Sørmarka arena, samt Sandneshallen, der friidrett, ballspill og klatring er hovedaktiviteter.
Byggestart sommeren 2018
Planlagt overlevering årsskiftet 2019/20 – overlevert juni 21
Entreprenør: Consto
Eier: Folkehallene IKS
Pris: Cirka 300 millioner kroner
Banebyggere: Velotrack
Byggeteknikk: Flytende reisverk, banedekket spikret for hånd til reisverket
Antall spiker: Cirka 350000
Priser, booking og medlemsskap: sola-arena.no
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.