Det er bare to år siden vi syklet rundt på den nye utgaven av brosteinssykkelen Specialized Roubaix. Ingeniørene hos det amerikanske merket hadde puttet en liten fjærdemper på toppen av gaffelen, slik at du fikk god avlastning på humpete underlag.

Forandringen var med andre ord stor fra forrige generasjon Roubaix.

I tillegg hadde de laget en ekstremt fleksibel setepinne, slik at du i praksis skulle få demping foran og bak. Vi skal ærlig innrømme at vi likte sykkelen, og kan gå god for at frontdemperen fungerte akkurat slik reklamen påsto.

LES OGSÅ: Zu4r åpner pop-up butikk i Oslo

Kritikken vår gikk på manglende helhet. Bakenden føltes gyngete og simpel, og sto ikke i stil til fronten.

LES OGSÅ: Vi har testet tre mobile sykkelvaskere til vårsesongen

Nå kommer altså en av årets nyheter fra Specialized, en videreutvikling av den forrige sykkelen.

Frontdemperen er fortsatt det viktigste salgsargumentet, men Specialized lover også at rammen skal være langt mer aerodynamisk, og med en vekt på 900 gram i størrelse 56 skal den også være lettere enn forgjengeren.

OLJEFYLT FRONTDEMPER

Demperenheten har fortsatt en vandring på 20 mm.

Men den nye frondemperen er nå hydraulisk, ikke fjærdempet. Det er fortsatt en fjær inni demperenheten for å få styret opp, men det er altså motstand i oljen som regulerer hvor mye motstand det er i demperen. Det betyr at fronten praktisk talt kan avstives, noe en ikke kunne på forrige modell.

Det betyr også at du kan justere hvor hard eller myk demperen skal være, og du har mulighet til å gjøre dette også i fart. Dette er en stor forbedring, all den tid forrige demper ikke kunne avstives. For sikkerhets skyld måtte du bytte fjærer om du ønsket å stive den av.

Dette var et stort ankepunkt mot at aktive syklister ville ta sykkelen i bruk, frontdemperen på den forrige modellen var en svært enkel fjærdemper. Den fungerte godt når du ønsket demping, men i en spurt var det langt fra en responsiv front en ellers er vant til.

NY SETEPINNE - SAMME FUNKSJON?

Fleksible setepinner er ikke noe nytt i det hele tatt, det som i hovedsak var nytt ved forrige utgave var at setepinnen bøyde seg enda mer enn andre pinner på markedet. Dette ble løst ved at setepinneklemmen var langt nede på seterøret, slik at hele setepinnen ble som en lang og fleksibel mast.

Som vi ser av tegningen er det en lignende løsning i år, med enkelte endringer. Setepinneklemmen bestod tidligere av to horisontale skruer, de er nå erstattet av en vertikal skrue.

Den viktigste endringen er i følge Specialized at setepinnen har fått en aerodynamisk fasong. Tar vi et tverrsnitt av pinnen vil vi se at den er D-formet. I følge amerikanerne er dette verdens første aerodynamiske setepinne med mye fleks - vi kan ikke bekrefte denne påstanden.

Ettersom sykkelen lanseres i dag har vi ikke hatt anledning til å teste produktet, og kan følgelig ikke si noe om sannhetsgehalten i dette. Umiddelbart ser vi ikke den store endringen i opplevd funksjon på pinnen, og det sekundet du sparer på en aeropinne må du selv vurdere om er noe å juble for.

ANDRE ENDRINGER

Rammen er iøynefallende lik forrige utgave, men de som har fått med seg produsentenes iver etter å aero-optimalisere rammer vil raskt se endringer.

Rørformene på sykkelen minner nå om moderne rittracere som Canyon Ultimate, Cervélo R5 eller broren Specialized Tarmac. Rørene har nå samme D-form som setepinnen, en beviselig mer aerodynamisk rørform enn klassiske runde rør.

I følge Specialized er den nye modellen mer aerodynamisk enn Tarmac, og lettere enn Venge. Rammevekten er på 900 gram uten demperenheten. Vi har ikke fått oppgitt vekt på denne, forrige utgave veide.

PRISER

Specialized legger seg fortsatt ikke i det nedre sjiktet hva gjelder priser, og hvorvidt den nye Roubaix er verdt prisen eller ikke må vi avgjøre når vi får sykkelen til test.

Prisene på tilgjengelige sykler i Norge er uansett som følger:

S-Works eTap     114 999 nok
S-Works Di2        111 999 nok
S-Works ramset    40 999 nok
Pro eTap               70 999 nok
Expert UDi2          60 999 nok
Comp UDi2           48 999 nok
Comp                    38 999 nok
Sport                     28 999 nok