Scultura-sykkelen har en fin aluminiumsramme. Fargevalget og formspråket er ikke det mest vågale eller iøynefallende, men detaljene er fine og forseggjorte. Merida-sykkelen er denne testens klart billigste og det bærer også oppsettet et visst preg av. Alu-ramme kombinert med tidelt drivverk havner et stykke lenger ned på skalaen enn de tre andre her som enten leverer 11-delt, karbonramme, eller i tilfellet Gavia: begge deler.

Den nye Tiagra-gruppen anno 2020 har fine hendler med fasong som minner om 105, Ultegra og DuraAce. De gir vesentlig bedre gir- og bremsefølelse enn hendlene på Gavia-sykkelen for eksempel. Funksjonen er det heller ikke noe å si på. Hjulsettet med parvise eiker har smalere felger enn moderne trender tilsier og et par supersmale Maxxis-dekk. Her har Merida gått glipp av en god mulighet til å gjøre den rimelige sykkelen vesentlig bedre uten å sprenge budsjettet. Både ramme og gaffel har plass til 32 mm-dekk. Dekk i 28 eller 32 mm ville gitt Merida-sykkelen mye mer allsidighet uten at det hadde gått på bekostning av kvikkheten på fin vei. Er du smart forhandler du med butikken om et dekkbytte før du går ut døra. Da lærer kanskje også Merida til neste gang.