Dette plasserer den i nest siste utviklingstadium for aerosykler. Sykkelen har klare aerodynamiske rammeprofiler. Spesielt buen rundt bakhjulet bærer bud om lav luftmotstand. Det integrerte styret har god fasong, men lar seg ikke justere i særlig grad. 

Canyon har ikke integrert gir-ledninger og bremseslanger i styre og stem. De tilbyr også Aeroad med mekaniske gir. Det integrerte styret roper likevel på å få alt helt integrert. Den strømlinjeformede sykkelen fortjener enda ryddingere front. Forøvrig er finish og montering forbilledlig, som alltid med nettmerket Canyon.

Det er hjulene som er høydepunktet i utstyrspakka fra Canyon. DT Swiss-hjulene har 62 mm høyde på felgen, men dessverre også bare 17 mm innvendig bredde. Trenden går mot bredere felger som kan by på like god aerodynamikk, men gir mindre sidedrag. At Canyon har valgt å utstyre sykkelen med 23 mm fordekk og 25 mm bakdekk tyder på at de har jaget tideler og enkeltwatt i vindtunnelen på bekostning av både rullemotstand og komfort. I de fleste tilfeller vil litt større dekk rulle lettere enn smale og med bedre grep i svingene.