Gavia Zoncolan Disc 3 har en flott karbonramme i en dyp blå farge. Sykkelen er satt opp med merkevarekomponenter fra Ritchey og 2x11-delt drivverk fra Shimano. Også hjulene kommer fra den pålitelige japanske produsenten.
Girsystemet er forrige generasjon 105. Gir- og bremsehendlene på denne har en litt mindre raffinert fasong på selve hendlene enn siste versjon. Girfunksjonen forøvrig er så godt som lik. Bremsene er kraftige og enkle å porsjonere ut slik at du får det grepet du fortjener, enten det er vått eller tørt, asfalt eller grus.
Geometrien på sykkelen er klart tilpasset ambisiøs sykling med startnummer eller trening med god struktur og fokus. Large-sykkelen vi har testet kommer ferdig med 110 mm langt stem. Den klassiske rittgeometrien kommer virkelig til sin rett når du jager på flatene eller legger ordentlig med kraft i pedalene i lange klatringer.
Ønsker du å delta på klubbtreninger og bidra i rulla på noen av de store turrittene er dette den beste sykkelen i testen til slik bruk. Bikeshop har klart å få på plass en veldig funksjonell utstyrspakke og smarte detaljer, den lave prisen tatt i betraktning. De 28 mm brede dekkene vitner om at Bikeshops produktsjefer følger med i timen og vet hvilke små detaljer som har stor effekt på sykkelfølelsen.
På veien opplever vi at Gavia Zoncolan Disc 3 føles som en sykkel til mange tusen mer. Den er kvikk i styringen og kontant i frasparket. De relativt bratte vinklene gjør at vi kan kjøre trange linjer i svingene på tempodragene. I klatringene får vi fordelt vekten godt over sykkelen. Når vi reiser oss og står havner tyngdepunktet midt over pedalene for god kraftoverføring og naturlig pendling fra side til side.
Gavia Zoncolan Disc er også et supert utgangspunkt for senere oppgraderinger. Et hjulsett i karbon vil gjøre sykkelen både raskere og lettere. Slik den kommer levert er det ingen av delene som må byttes. Du er klar for rittstart rett ut av boksen, for en lav pris. Skal vi sette fingeren på noe så er føringen av bremseslangene og girvaierne slett utført. At slangen til bakbremsen rakler inne i rammen er også irriterende. Instruerer bikeshop.no fra til fabrikken om dette først som sist, så er det plutselig ikke noe å utsette på sykkelen i det hele tatt.
PASSER FOR: Deg som vil ha en rimelig sykkel til aktive ritt og trening.