For en aerosykkel er det flere kompromisser som må tas for å oppfylle ønsket om høyest mulig fart fra A til Å. Specialized kommer farlig nære fulltreff på de fleste kriteriene med sin nye Venge.
For at en aerosykkel skal gi en fordel må den også være god å sykle på, lett å manøvrere, veie lite samt kunne tilpasses syklisten. Her treffer Specialized.
Specializeds nyeste Venge er laget kun for skivebremser. Den har ikke ekstreme rammeprofiler, men er i følge Specialized mye mer aerodynamisk enn forrige generasjon.

SPARKLE-WATTS: Glitter i lakken gjør deg rask i bakken. Den vågale lilla-fargen er kanskje ikke for alle, men lekker er den. Dekk-klaringen er også god.
Vi kan ikke uttale oss bombastisk om de aerodynamiske egenskapene her, men nye Venge ser veldig glatt ut. Alt av ledninger og bremseslanger er sømløst integrert i styre, stem og ramme.
Ladekontakten til girbatteriet er plassert bakpå setepinnen, lett tilgjengelig. Karbonhjulene har middels høy profil og det flate styret kan justeres fritt i hvilken vinkel du vil, samt har gripeknotter på flaten der du ikke ønsker bremsende styrebånd.
At du også kan bytte stemlengde uten å bytte styre er et pluss.

SMART KOMPROMISS: Middels høy felgprofil og middels store dekk gir supre rulleegenskaper, lett styring i sidevind og høy komfort på veien.
På veien setter vi umiddelbart pris på kompromissene Specialized har tatt. Vi sitter godt, som på en standardracer. Det korte Power-setet gjør det komfortabelt med stor høydeforskjell mellom sete og styre.
Hjulene gir det digge høyprofilsuset gjennom lufta. Sykkelen skjærer luft som smør, men overrasker i tillegg med veldig smidig følelse mot veien. De middels store dekkene jevner ut ujevnheter som rister oss på et par av de andre syklene.
Vi kutter ikke bare gjennom luften, vi glir over asfalten også. Både i klatringer og utforkjøringer føles Venge-sykkelen kvikk fra side til side. Vi opplever ikke noe treghet fra de høye hjulene. I tillegg er Specialized Venge den letteste sykkelen i testen.
Nedover føles den presis og forutsigbar, uten bindinger i styringen eller ubehagelige drag i hjulene.

KNUDRETE: Det justerbare styret har gummiknotter på aeroflaten for godt grep uten styreteip. Ledninger og bremseslanger går inne i styre, stem og ramme.
Specialized har virkelig fått til sin nye Venge. Den er en aerosykkel som er komfortabel og lettsyklet. Den har brukervennlig styreoppsett og egenskaper som gjør den like god til fjelletapper som flate langturer. Noen ganger er det helt riktig med kompromisser.
Dessverre må du betale dyrt for de nyeste nyvinningene, hvor mye de siste wattsparende detaljene er verdt må du selv avgjøre.
PASSER FOR: For deg som ønsker å spare watt overalt, men samtidig anerkjenner at komfort er viktig for høy fart både på trening og i ritt.